اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 15, 2018
18:58 شنبه، 24ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93894

ساخت منظومه‌های ماهواره‌ای در دستورکار قرار گرفت

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: طراحی و ساخت ماهواره‌های مکعبی و منظومه‌های ماهواره‌ای در دستورکار قرار گرفت تا براساس نیازهای کشور، فناوری فضایی توسعه یافته و خدمات کاربردی به جامعه ارائه شود.
 
به گزارش سازمان فضایی ایران، مرتضی براری با اشاره به رشد روزافزون اقتصاد فضایی در دنیا گفت: همزمان با انقلاب صنعتی چهارم، انقلاب فضایی در دنیا در حال شکل‌گیری است و بازیگران این انقلاب، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.
 
براری با بیان اینکه گاهی با یک جرقه در ذهن یک شخص یک کسب وکار شکل می‌گیرد، اظهار داشت: امروزه از ۱۰ برند برتر دنیا هفت برند اول شرکت‌های مبتنی بر خلاقیت و نوآوری هستند و پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۰ ، ۱۰ برند اول دنیا از این جنس شرکت‌ها باشند. به بیان دیگر امروزه اقتصاد خدمات در کشورهای توسعه یافته بالای ۸۰ درصد است و این درحالی است که در کشور ما ۵۱.۲ درصد اقتصاد به اقتصاد خدمات مربوط می شود. البته پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۴۵ به بالای ۹۰ درصد برسد.
 
رئیس سازمان فضایی ایران افزود: امروزه در دنیا روزبه‌روز بر محبوبیت و کاربرد ماهواره های مکعبی (کیوب ست) افزوده می شود و ایجاد شبکه های ماهواره ای در حال توسعه است. براین اساس سازمان فضایی ایران نیز حوزه طراحی و ساخت ماهواره های مکعبی و منظومه های ماهواره ای را در دستور کار خود داده تا براساس نیازهای کشور به توسعه فناوری در این حوزه پرداخته و بتواند خدمات کاربردی به جامعه ارائه کند.
 
معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه سازمان فضایی ایران در نظر دارد داده‌های ماهواره‌ ای را در اختیار کسب‌وکارهای خصوصی قرار دهد، عنوان کرد: ما سه قطب اقتصاد غالب در کشور داریم که شامل اقتصاد کشاورزی، اقتصاد صنعتی و اقتصاد خدمات می‌شود. اقتصاد کشاورزی در کشور ما اقتصاد بزرگی است که ما می‌توانیم با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای، بهره‌وری را در این نوع اقتصاد افزایش دهیم.
 
براری تاکید کرد: سازمان فضایی ایران به دنبال تسهیل گری و عدم تصدی گری است و در هر حوزه ای اعم از توسعه زیرساخت‌های فضایی، اپراتورها و ارائه خدمات که بخش خصوصی علاقمند به سرمایه‌گذاری در آن باشد، حمایت و ایجاد فرصت خواهد کرد.
 
وی با اظهار امیدواری نسبت به ارتقای اقتصاد بزرگ فضایی که یک اقتصاد نوظهور است، گفت: با ایجاد ارزش افزوده روی داده های ماهواره، می توان خدمات کاربردی مورد نیاز کشور را ارائه کرد. خوشبختانه با دانش و توانمندی که در بخش خصوصی شکل گرفته امیدواریم علاوه بر رفع نیازهای داخلی کشور، بتوانیم به بازارهای کشورهای همسایه نیز ورود کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.