تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

September 16, 2018
12:54 یکشنبه، 25ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93903

مشکلات گمرکی فضانوردان!

شاید برای بسیاری شنیدن این که فضانوردان هم باید از ورودی‌های کنترل گذرنامه و گمرک عبور کنند و بار همراه آنها مشمول قوانین گمرکی است باور نکردنی باشد اما این یک واقعیت است که قوانین گمرکی هیچ فرقی بین آنها و دیگر مردم قائل نیست.
 
در گذشته که سفر به فضا در انحصار شهروندان دو کشور آمریکا و شوروی بود, قوانین گمرکی تقریبا مشمول حال آنها نمی‌شد اما با ورود اتباع دیگر کشورها در قالب ماموریت‌های مشترک, رعایت این مقررات خود را به عنوان یکی از مراحل کار, نشان داد.
 
جالب است بدانید که نیل آرمسترانگ و ادوین آلدرین نخستین انسان‌هایی که بر ماه پا گذاشتند در بازگشت مجبور شدند در فرودگاه هونولولو در هاوایی برای سنگ و خاک ماه, فرم گمرکی پر کرده و ظاهرا حدود 33 دلار حقوق گمرکی پرداخت کنند.
 
این دو نفر و مایکل کالینز فضانورد همراه آنان که هدایت سفینه مادر را بر عهده داشت, پس از سفری 8 روزه به ماه در 24 ژوئیه 1969 به زمین بازگشتند و سفینه آنها در اقیانوس اطلس فرود آمد. بعد از آن توسط بالگرد نجات از آب گرفته و به ناو هواپیمابر "هورنت" منتقل شدند. در مرحله بعدی, فرمی را پر کردند که نشان می‌داد آنها محموله را نیز به همراه دارند و به همین دلیل گمرکی آن را پرداخت کردند که طبیعتا این یک کار تشریفاتی بود تا نشان دهند همه در برابر قوانین برابر هستند حتی اگر نخستین انسان‌هایی باشند که به ماه سفر کرده‌اند!
 
 
یکی دیگر از وقایع جالب در زمینه مشکلات حقوقی بازگشت فضانوردان و حقوق گمرکی در جریان پایان سفر دوم سرگئی کریکالیف اتفاق افتاد. کریکالیف با سایوز تی.ام-12 در 5 مه 1991 به مجتمع مداری میر سفر کرد این ماموریت تا 25 مارس 1992 طول کشید. در این فاصله زمانی, اتفاق بسیار مهمی صورت گرفت: فروپاشی شوروی و جدا شدن و استقلال 15 کشور.
 
به عبارت دیگر, کریکالیف در زمان آغز سفر از پایگاهی به فضا پرتاب شد که بخشی از قزاقستان به عنوان قسمتی از کشور اتحاد جماهیر شوروی به شمار می‌رفت و در زمان بازگشت, قرار بود در خاکی فرود آید که دیگر ارتباطی با او نداشت و وی از نظر حقوقی "بیگانه" بشمار می رفت! روس‌ها مجبور شدند برای او گذرنامه صادر کنند و طبق یک صورتجلسه, ادارات مربوطه در قزاقستان پذیرفتند که وی را به عنوان مهمان بپذیرند.
 
جالب است بدانید امروز هم این مشکل به لحاظ قانونی و حقوقی وجود دارد زیرا فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی, شهروندان کشورهای مختلف هستند و برای آموزش نه فقط در روسیه و آمریکا که سرزمین‌های دیگر بطور مثال ژاپن و کانادا هم باید سفر کنند و نیاز به ویزا دارند اما کشورهای شریک در ایستگاه فضایی بین‌المللی برای حل مشکل, راه‌حل‌های قانونی تصویب کرده‌اند که فضانوردان دچار دردسر نشوند از جمله فرود هواپیماها در فرودگاه‌های ویژه که در آنها نیازی نیست مدارک و گذرنامه مستقیما توسط خود شخص به دروازه ورودی ارائه شود, گذرنامه‌های ویژه که قبلا مراحل ثبت را گذرانده‌اند و یا ورودی‌های مخصوص در فرودگاه ها که فضانوردان مدت کوتاهی پذیرایی می شوند و در همان زمان مدارک و اسناد بررسی می شود.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.