امنیت

فناوری اطلاعات

September 17, 2018
19:14 دوشنبه، 26ام شهریورماه 1397
کد خبر: 93950

شناسایی ۶۰۰ هزار حمله اینترنتی در کشور/ منشاء حملات از سوئد

مرکز ماهر از شناسایی ۶۰۰ هزار حمله به یکی از برنامه های کاربردی مدیریت پایگاه داده روی سرویس‌دهنده‌های وب، ظرف یک هفته اخیر، خبر داد که منشا این حملات از کشور سوئد است.
 
مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه ای با اعلام شناسایی ۶۰۰ هزار حمله به پورتهای مربوط به شبکه ها و دوربین های مداربسته، نسبت به محافظت از ابزارهای مدیریت پایگاه داده در سیستم های ارتباطی، تاکید کرد.
 
این مرکز اعلام کرد: طی هفته گذشته افزایش حملات شدیدی روی پورت‌های ۸۰، ۸۰۰۰ و ۸۴۴۳ در سطح شبکه کشور مشاهده شده است. این حملات بر بستر پروتکل http و از نوع SQL Injection روی صفحه لاگین ‫phpMyAdmin صورت پذیرفته است.
 
پی‌اچ‌پی‌مای‌ادمین (phpMyAdmin) یک برنامه کاربردی آزاد و متن‌باز است که به زبان پی‌اچ‌پی و با هدف مدیریت پایگاههای داده مای‌اس‌کیوال (MySql) با مرورگر وب ایجاد شده است. این برنامه می تواند وظایفی مانند ایجاد تغییر یا حذف پایگاه داده، جداول، فیلدها یا ردیف‌ها، اجرای عبارت اس‌کیوال یا مدیریت کاربران و دسترسی‌ها را انجام دهد.
 
براساس بررسی های صورت گرفته توسط سنسورهای مرکز ماهر، طی این مدت بیش از ۶۰۰ هزارحمله ثبت شده است. از میان مهاجمین آدرس اینترنتی ۴۶.۲۴۶.۳۶.۴ بیشترین تعداد حملات شامل ۱۲۱ هزار و ۱۲۵ حمله را انجام داده است. این حملات از آدرس‌های IP کشور سوئد صورت گرفته است.
 
جزییات حمله
 
تحلیل حملات ثبت شده نشان می دهد که مهاجمین با استفاده از حمله SQL Injection به دنبال اجرای تابع Sleep روی پایگاه داده متصل به سایت و همچنین صفحه phpMyAdmin بوده اند.
 
تابع (Sleep) در پایگاههای داده MySql مورد استفاده قرار می گیرد. اجرای این تابع دریک کوئری موجب می شود تا نخ اجرا کننده آن به خواب رفته و مسدود شود.
 
تعداد زیاد نخهای مسدود شده روی یک پایگاه داده، موجب از کار افتادن آن و عدم امکان ارائه سرویس به کاربران مجاز می شود.
 
مهاجمان به طور میانگین روی هر مقصد تعداد بسیاری از حملات را روی سه پورت ۸۰ ، ۸۰۰۰ و ۸۴۴۳ از طریق فیلد ورودی تعبیه شده در صفحات وب و با دو درخواست متنوع Get و Post ارسال کرده اند.
 
می توان بیان کرد که هدف از حمله از کار انداختن سرویس (DoS) پایگاه داده از MySql بوده است. حملات از نوع تزریق SQL Injection دارای تنوع بالایی بوده و امکان اجرای دستورات SQL ، توابع سمت سرور و غیره را برای مهاجمین فراهم می کند.
 
مرکز ماهر تاکید کرده است که به منظور پیشگیری از موفقیت در اینگونه حملات و تهدیدات مشابه، لازم است دسترسی به ابزار phpMyAdmin و ابزارهای مدیریتی مشابه تا حد امکان محدود  شود و تولیدکنندگان و توسعه دهندگان وب سایتها، ورودیهای کاربر را اعتبارسنجی کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.