رگولاتوری

September 29, 2018
10:31 شنبه، 7ام مهرماه 1397
کد خبر: 94172

تدوین سیاست‌های تشویقی برای ایجاد شرکت‌های توانمندتر در حوزه شبکه

معاون رگولاتوری از تدوین سیاست‌های تشویقی برای شکل‌گیری شرکت‌های توانمندتر در حوزه شبکه که ایجاد زیرساخت و شبکه‌سازی را به‌طور جدی دنبال کنند، خبر داد.
 
به گزارش ایسنا، نسترن محسنی –  معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی –  راهکارها و گام‌های اجرایی این سازمان برای تقویت و توانمندسازی شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات ارتباطی ثابت شامل VDSL، G.Fast و FTTx را تشریح کرد.
 
او درباره اقدامات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این باره گفت: رگولاتوری به طور همزمان در چندین مسیر اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است. کمک به تسهیل و تسریع در شکل‌گیری شرکت‌های فعال و توانمندتر در عرصه شبکه و متعهد به ایجاد زیرساخت‌ها و شبکه‌سازی اعم از اکتیو و پسیو، از طریق تنظیم سیاست‌های تشویقی برای ادغام، هم‌افزایی و تجمیع که به نوعی از یارانه‌دهی غیرمستقیم در این مسیر بهره می‌برد، از جمله اقداماتی است که در رگولاتوری انجام شده و اکنون پیش‌نویس تنظیمی برای اخذ نقطه نظرات به بخش خصوصی ارسال شده است.
 
او ادامه داد: همچنین از دیگر مسیرهایی که در سازمان برای این منظور دنبال می‌شود، ایجاد فرصت مناسب برای بخش جهت استفاده از امکانات موجود و در اختیار نهادهای عمومی مانند توانیر و شهرداری برای توسعه و ارتقای شبکه، از طریق تنظیم تفاهم‌نامه فی مابین و تنظیم رگولیشن مربوطه است. وی هم‌چنین اشاره کرد این موضوع قطعا ارزش افزوده‌ را برای طرفین به همراه خواهد داشت.
 
محسنی افزود: هم‌چنین موضوع جداسازی ساختاری اپراتور غالب از جمله موارد مد نظر برای پیشنهاد به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است اما باتوجه به اینکه براساس تجربه‌های موفق بین‌المللی، انجام این کار حداقل حدود نیم دهه زمان می‌برد، از جمله راهکارهای قابل پیگیری از سوی رگولاتوری خواهد بود، لیکن باتوجه به نیازی که حوزه ارتباطات ثابت به ارتقاء و توسعه سریع دارد، یقینا این مسیر از جمله مسیرهای کوتاه مدت برای بهبود و بهینه‌سازی نیست.
 
محسنی، هرگونه تعامل مثبت مبنی بر شکل‌گیری شرکت‌های توانمند که با کاهش هزینه‌های خود و با بهره‌گیری از سیاست‌های حمایتی و مشوقانه تنظیمی، امکان سرمایه‌گذاری در این حوزه را فراهم کند را به نفع بخش و بازیگران حوزه ارزیابی کرد و افزود: همگرایی دو بخش با هم و البته همگرایی بیش از پیش رگولاتوری و اپراتورها در این مقطع زمانی بیش از هر زمانی برای کشور حائز اهمیت است. بر همین اساس رگولاتوری از نقطه نظرات سازنده و همگرا از سوی بخش خصوصی در جهت ارتقای پیشنهادات تنظیمی رگولاتوری در رابطه با سیاست‌های حمایتی برای اکتساب و ادغام استقبال می‌کند.
 
او تصریح کرد: ارتقای سریع فناوری‌های حوزه ارتباطات ثابت از ADSL به Vdsl ، G.Fast و FTTH/B  نیازمند انجام همزمان چند تصمیم اشاره شده قبلی است و البته سرعت بخشیدن به اتخاذ تصمیمات توسط بخش، از هرگونه فرصت‌سوزی دوباره که نه به نفع بخش و نه به نفع کشور، می‌کاهد.
 
وی اعلام کرد: با فرض هدف‌گیری نسبت ۶۰ درصدی از خانوارها برای ارتقاء از ADSL به VDSL، هزینه‌ای بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود که این هزینه مستقل از هزینه اجرا و توسعه FTTH/B برای نسبت جمعیتی ۱۵ درصدی است. بدین ترتیب این حجم از سرمایه‌گذاری یقینا غیر از مسیر هم‌افزایی، تجمیع، اشتراک‌گذاری منابع، کاهش هزینه‌ها و دعوت و فراخواندن به ورود سرمایه از دیگر بخش‌ها به بخش ارتباطات، امکان‌پذیر نخواهد بود.
 
محسنی افزود: از زمان تصویب مصوبه شماره ۲۷۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موضوع تجمیع، ادغام و ایجاد NetCo های قوی و مشترک، بخش خصوصی نیز به طور پراکنده در اندیشه این موضوع بوده و اقداماتی را نیز در این راستا انجام داده است.
 
به گفته او، درحال حاضر اکثریت بخش به تجمیع، ادغام و اکتساب اعتقاد دارند و نظرات خود را نیز اعلام کرده‌اند و در جلسات با رگولاتوری، ارتقای سطح مشوق‌های تنظیم شده در سیاست‌های حمایتی رگولاتوری را یکی از موارد انگیزشی توصیف کرده‌اند.
 
معاون رگولاتوری با اشاره به اینکه رگولاتوری باتوجه به دریافت و تجمیع نقطه نظرات بخش خصوصی در رابطه با سیاست‌های حمایتی تنظیمی، تمامی تلاش خود را بر ارائه پیشنهادات موثر و کارامد ذیل قوانین و مقررات به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به عمل خواهد آورد، تاکید کرد: بهتر است حوزه ارتباطات ثابت هرچه سریع‌تر به تجمیع و ارسال نظرات سازنده خود اقدام کند و مسوولیت‌ها و تعهدات اصلی در این حوزه را شناسایی کرده و باتوجه به آن مسوولیت‌ها و برابر مفاد پروانه دریافتی و تسهیل‌گری‌ها و سیاست‌های حمایتی تنظیمی، نسبت به ارائه پیشنهادات قابل اجرا و کارآمد اقدام کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.