اپراتورها

تلفن همراه

October 3, 2018
21:55 چهارشنبه، 11ام مهرماه 1397
کد خبر: 94338

روبات جراح مغز ایرانی به تلکام آمد

همراه اول به عنوان اپراتور پیشرو در مطالعه و پیاده سازی سرویس های نسل پنجم تلاش دارد تا با تکیه بر توانمندی نیروهای جوان و مستعد داخلی در جهت بومی سازی دانش فنی 5G گام بر دارد.
 
در همین راستا، همراه اول با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، از سال ۹۶ اقدام به طراحی و پیاده سازی پلتفرم E2E شبکه 5G مبتنی بر رایانش ابری کرده است. پلتفرم پیاده سازی شده، شامل کلیه بخش های شبکه از لایه دسترسی، انتقال، IPBB و Core جهت تست المانها و کارکردهای اجزای نسل آینده شبکه موبایل است که در آن از تکنیکهای مجازی سازی و شبکههای نرم افزار محور (SDN/NFV) استفاده شده است. در نسخه جدید این پلتفرم در سال ۹۷، قابلیت های بهره مندی از فناوری های به روز نظیر برش بندی (slicing)، MEC، Multi Connectivity، SD–WAN و Cloud–RAN نیز اضافه شده است. از جمله use–case های طراحی شده روی این پلتفرم، میتوان به کارخانه های هوشمند آتی، استفاده از فناوری های پوشیدنی نظیر حسگرهای مغزی، طراحی دروازه بان هوشمند و سرویس های V2X (ارتباط ماشین با نودهای شبکه) اشاره کرد که در نمایشگاه تلکام 2018 تهران در معرض دید عموم و متخصصان قرار گرفته است. 
همچنین، اپراتور اول در نمایشگاه تلکام ۲۰۱۸ سرویس جراحی از راه دور را با همکاری دانشگاه تربیت مدرس ارائه کرده که در آن علاوه بر طراحی و ساخت روبات بومی، جراحی کرانیوتومی برای خونریزی مغزی حاد (هماتوم اپیدورال) به صورت از راه دور انجام می شود. این پروژه از نظر بین رشته ای بودن شامل علوم مکاترونیک و روباتیک برای روبات جراح – مخابرات و الکترونیک برای بستر ارتباط از راه دور– فناوری پرینت سه بعدی (برای فانتوم سر که جراحی روی آن انجام می شود) و علوم کامپیوتر به عنوان واسط های بخش های مختلف مخابراتی و روباتیک است. همچنین، اهمیت این نوع جراحی از  نظر پزشکی شیوع بالای خونریزی مغزی در اثر ضربه به سر و عوارض و تلفات ناشی از تاخیر در جراحی بیمار است. به لحاظ مخابراتی نیز جراحی از راه دور به دلیل نیاز به بستر ارتباطی با تاخیر کم و لینک با قابلیت اطمینان بالا در دسته سرویس هایی قرار می گیرد که به برش بندی uRLLC از 5G نیاز دارند. علاوه بر این، برای ارسال ویدیو از سایت بیمار به جراح با نرخ ارسال داده بالا به برش بندی شبکه با پهنای باند زیاد ((eMBB نیاز است.
در این پروژه از حضور پزشکان و متخصصان برتر جراحی مغز در کشور مشاوره گرفته شده و لازمه پیاده سازی اکوسیستم 5G که تعامل نزدیک بین صنایع مختلف است، برای نخستین بار در کشور محقق شده است. بی شک، این سرویس در آینده می تواند به عنوان تحولی در نظام بهداشت و درمان کشور مورد استفاده قرار گیرد.
پروژه های تعریف شده در نمایشگاه تلکام کاربردهای مختلف انواع سرویس های قابل ارائه در بستر 5G را به نمایش گذاشته است که با سه ویژگی اصلی شبکه های 5G؛ تاخیر پایین، قابلیت اطمینان بالا (URLLC)، eMBB و mMTC استاندارد سازی شده است. به این ترتیب، با انجام پروژه های مذکور شرایط گذار از شبکه فعلی به سمت نسل آینده شبکه موبایل، با ساختار انعطاف پذیر و سرویس محور فراهم خواهد شد.
سرمایه گذاری تحقیق و توسعه در بخش فنی همراه اول در تسلط بر فناوری 5G، مبتنی بر استراتژی اتخاذ شده در این شرکت با هدف سرآمدی در ارائه سرویس های نسل نوین مخابراتی در کلاس جهانی بوده است. افزایش سهم اپراتور در ارائه سرویس های نرم افزار محور و ابری در 5G از یک سو و لزوم توانمندسازی دانشگاه های برتر کشور در صنایع مختلف از سوی دیگر، مشابه رویکردهای استراتژیک سایر اپراتورهای تراز اول دنیا، مهر تاییدی بر ارزش آفرینی این سرمایه گذاری های مادی و معنوی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.