اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 5, 2018
10:11 جمعه، 13ام مهرماه 1397
کد خبر: 94353

چرا درخواست‌های ترابرد شماره رد می‌شود؟

روند رو به رشد صنعت تلفن همراه در جهان ، افزایش تولید گوشی های هوشمند، اپلیکیشنهای متنوع و جذاب، باعث گرایش شدید به استفاده از موبایل شده ، بطوریکه امروزه تلفن همراه به جز جدایی‌ناپذیر زندگی مردم، بویژه جوانان تبدیل شده است.
 
MNP1.jpg
 
مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بیش‌ترین علت رد درخواست ترابردپذیری شماره‌ها را مشکلات احراز هویت اعلام کرد.
 
به گزارش ایسنا، طرح ترابردپذیری شماره‌ها (MNP) از سال ۱۳۹۵ اجرایی شده که به موجب آن، شرایطی فراهم می‌شود که مشترکان با حفظ شماره خود بتوانند اپراتور ارائه‌دهنده خدمات خود را عوض کنند. در این مدت درخواست‌های ثبت‌شده برای ترابردپذیری حدود ۱.۵ میلیون بوده که از این عدد، نزدیک به ۸۰۰ هزار ترابرد موفق انجام شده است.
 
احراز نشدن هویت مانند تطابق نداشتن مشخصات اعلام‌شده با مشخصات دارنده شماره، رعایت نکردن ترابرد نظیر به نظیر یعنی درخواست ترابرد سیم‌کارت دایمی به اعتباری و بالعکس، فعال نبودن سیم‌کارت، فعال‌بودن کمتر از سه ماه سیم‌کارت شماره مورد درخواست برای ترابرد و پرداخت نکردن به‌موقع صورتحساب اولیه صادرشده از اپراتور فرستنده توسط مشترک در سیم‌کارت‌های دائمی، از دلایل رد درخواست ترابرد هستند.
 
در این راستا، سیدمحمد امامی – مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی – درباره‌ی دلایل رد درخواست ترابرد به ایسنا گفت: یک از دلایلی که برای ریجشکن یا رد کدها وجود دارد، احراز هویت است. اینکه ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی، اطلاعات را درست وارد نکند. یعنی برای مثال کد ملی، شماره شناسنامه و اطلاعات شرکت و مشخصات حقیقی و حقوقی را اشتباه وارد کند.
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از موارد احراز هویت این است که اپراتور طرحی گذاشته و یک بسته‌ یا سرویسی به شما داده باشد، مثلا سیم‌کارت دانشجو به شما داده باشد و شما بخواهید ترابرد کنید. در آن صورت باید آن طرح‌ها را لغو و با اپراتورها تسویه کنید. دلیل احراز هویت که به اسم کد یک شناخته می‌شود، بیش‌ترین درصد ریجکشن را دارد که برای هر اپراتور فرق می‌کند و به‌طور میانگین حدود ۴۰ درصد رد درخواست‌ها به این دلیل بوده است.
 
امامی با بیان اینکه کد دوی ریجکشن‌ ترابرد، علت نظیر به نظیر یعنی لزوم ترابرد اعتباری به اعتباری و دائمی به دائمی است، افزود: رعایت نکردن نظیر به نظیر به صورت میانگین شش درصد بوده است. اگر سیم‌کارت فردی در اپراتور مبدا دائمی بوده، باید در اپراتور مقصد هم به سیم‌کارت دائمی ترابرد کند. مثلا سیم‌کارتی از همراه اول به رایتل یا ایرانسل ترابرد می‌کند و این سیم‌کارت اعتباری است، وقتی ترابرد می‌کند، باید به اعتباری ایرانسل ترابرد کند.
 
مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی رگولاتوری ادامه داد: مشترکینی که از همراه اول اعتباری هستند و به ایرانسل ترابرد می‌کنند و آنجا مشترک اعتباری خودش دائمی می‌شود، اگر مجددا بخواهد به همراه اول ترابرد کند، باید دوباره از دائمی به اعتباری برگردد و آنگاه به اعتباری همراه اول ترابرد کند. البته همراه اول کلا قاعده‌ای برای تبدیل دائمی به اعتباری و اعتباری به دائمی ندارد.
 
وی علت بعدی ریجکشن را کد چهار و منع قضایی دانست و گفت: برای مثال ممکن است اداره مالیات دستور قطع یک شماره را داده باشد و یا قوه قضاییه گفته باشد که شماره‌ای منع قانونی دارد. همچنین علت دیگر این است که تعداد سیم‌کارت‌ها برای شخصی که درخواست ترابرد داده، در اپراتور مقصد از ۱۰ تا تجاوز کند و درواقع محدودیت ۱۰ سیم‌کارت رعایت نشده باشد.
 
مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس‌های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره لزوم فعال بودن حداقل سه ماهه‌ی سیم‌کارت برای ترابردپذیری توضیح داد: کد پنج ریجکشنی است که وقتی سیم‌کارتی در اپراتوری می‌خرید، باید سه ماه از زمان خرید گذشته باشد تا اجازه ترابرد داشته باشید. اگر زودتر از این زمان درخواست بدهید، ریجکت می‌شود.
 
امامی همچنین درباره‌ی پرداخت نکردن به موقع صورتحساب اولیه صادرشده از اپراتور فرستنده در سیم‌کارت‌های دائمی خاطرنشان کرد: کد شش بدهی برای سیم‌کارت‌های دائمی است و مشترک باید حتما قبل از ترابرد قبض خود را تسویه کند. این کد عمدتا به اپراتور همراه اول مربوط می‌شود و درصد بالایی هم در این اپراتور دارد اما از آنجایی که در اپراتورهای دیگر سیم‌کارت دائمی کمتر است، میانگین آن کاهش می‌یابد. در همراه اول میانگین این ریجکشن از ابتدا تاکنون ۱۵ درصد است که در حال کاهش است. کدهای چهار و پنج و شش در مجموع کمتر از ۱۰ درصد ریجکشن را تشکیل می‌دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.