اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 8, 2018
15:08 دوشنبه، 16ام مهرماه 1397
کد خبر: 94454

دلایل تاخیر پرتاب ماهواره “پیام”

مدیر پروژه ماهواره "پیام" دانشگاه امیرکبیر دلیل تاخیر در پرتاب این ماهواره را سازگاری آن با پرتابگر سیمرغ بیان کرد و گفت: بر اساس توافقات انجام‌شده قرار شد این ماهواره با پرتابگر "سیمرغ" در مدار کم ارتفاع 500 کیلومتر در فضا پرتاب شود.
 
دکتر سید مصطفی صفوی امروز در نشست تخصصی ماهواره پیام امیرکبیر با اشاره به مراحل طراحی و ساخت ماهواره پیام، افزود: در ابتدا قرار بود این ماهواره با وزن 50 تا 80 کیلوگرم با توان مطالعات سنجش از راه دور و ارسال مطالعات مخابراتی طراحی و ساخته شود.
 
وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود این ماهواره با پرتابگر خارجی در مدار قرار گیرد، اضافه کرد: همچنین طول عمر این ماهواره 3 تا 5 سال و ارتفاع مداری آن 661 کیلومتر در نظر گرفته شد.
 
صفوی با بیان اینکه طراحی و ساخت این ماهواره بر اساس استانداردهای فضایی اروپا بوده است، ادامه داد: ساخت این ماهواره در 7 فاز اجرایی شامل تحلیل ماموریت، امکان‌سنجی، طراحی اولیه، طراحی دقیق، ساخت و مونتاژ، پرتاب ماهواره و پایان ماموریت اجرایی شده است.
 
مدیر پروژه ماهواره پیام خاطر نشان کرد: با اجرای این پروژه قطعاتی مانند ساخت آنتن‌ها، سازه ماهواره، بردهای توان الکترونیکی، پچ باتری، آنتن ارسال تصویر، آنتن جی پی اس، برد گیرنده فرمان و برد فرستنده باند اس با توان داخلی طراحی و ساخته شده است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه مدل مهندسی ماهواره "پیام" به تایید سازمان فضایی رسیده است، خاطرنشان کرد: برای پرتاب این ماهواره همکاری‌های بین‌المللی آغاز شد که از آن جمله می‌توان به مذاکره با سازمان فضایی هند برای زمان پرتاب ماهواره از طریق سایت این کشور اشاره کرد.
 
وی ادامه داد: علاوه بر آن تفاهم‌نامه‌ای با چین به امضا رسید، ولی در زمان پرتاب به دلیل اعمال تحریم علیه ایران و برجام این کشور اجرای پرتاب ماهواره از طریق این کشور را نداد.
 
صفوی ادامه داد: با این اقدام ما به سمت پرتابگرهای داخلی حرکت کردیم که با مذاکرات انجام شده پرتابگر سیمرغ برای پرتاب این ماهواره انتخاب شد.
 
وی اضافه کرد: با این اقدام ارتفاع مداری این ماهواره از 661 کیلومتر به 500 کیلومتر و درجه آن به 55 درجه کاهش یافت تا بتوان ماهواره "پیام" را با پرتابگرهای داخلی در مدار قرار داد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.