تبلت

تلفن همراه

گجت

گوشی

October 12, 2018
15:37 جمعه، 20ام مهرماه 1397
کد خبر: 94560

تازه‌های گوگل در رویداد پیکسل

پس از ماه‌ها لو رفتن اطلاعات مختلف سرانجام گوگل گوشی پیکسل ۳ خود را به همراه چند محصول دیگر معرفی کرد. گوشی گوگل در واقع جدیدترین پرچمدار اندرویدی است که به همراه پیکسل اسلیت (Pixel Slate) و گوگل هوم هاب (Google Home Hub) در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت. رویداد سالانه گوگل حالا با این محصولات نشان می‌دهد کم کم از یک رویداد موبایلی به سمت رویدادی سخت افزاری رفته است. با این حال مهم‌ترین سخت‌افزار این رویداد همچنان بهترین موبایل گوگل تا امروز است.
 
 
13+(1).jpg
 
پیکسل ۳؛ آنچه لو رفته بود
مهم‌ترین رونمایی گوگل در مراسم نیویورک خود آنچنانکه انتظار می‌رفت دو گوشی گوگل پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس‌ال بود. قیمت گوگل پیکسل ۳ از ۷۹۹ دلار برای ظرفیت ۶۴ گیگابایتی شروع می‌شود و قیمت Pixel ۳ XL هم ۸۹۹ دلار است و خریداران با ۱۰۰ دلار بیشتر می‌توانند گوشی با ظرفیت ۲۵۶ را خریداری کنند. هر دو گوشی از پردازنده Snapdragon ۸۴۵ بهره می‌برند. این گوشی دارای رم ۴ گیگابایتی است. بلوتوث نسخه ۵ و بلندگوی استریوی جلویی از دیگر قابلیت‌های پرچمدار جدید گوگل است. این گوشی همچنین از تراشه امنیتی Titan M در داخل خود برخوردار است. خریداران این گوشی از ۶ ماه استفاده رایگان سرویس یوتیوب موزیک برخوردار می‌شوند. با حذف حاشیه هر دو گوشی پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس ال از صفحه نمایش بزرگ‌تری نسبت به نسل قبلی خود برخوردارند.
 
از نظر دوربین هرچند گوگل گفته است بهترین دوربین عکاسی موبایل را روی این گوشی گذاشته، اما این شرکت همچنان یک ماژول دوربین ۲/ ۱۲ مگاپیکسلی را روی هر دو گوشی قرار داده است. گوگل در مقابل به بخش جلویی توجه بیشتری نشان داده و هر دو گوشی دارای دو دوربین در جلو هستند. یکی از این دوربین‌ها دارای زاویه دید بزرگ‌تری است که برای جا گرفتن افراد بیشتر در کادر – هنگام گرفتن عکس سلفی – امکان بیشتری برای کاربران ایجاد می‌کند. گوگل در گوشی پیکسل ۳ خود روی استفاده از هوش مصنوعی خود تکیه زیادی کرده است. همچون گوشی گلکسی نوت ۹ سامسونگ در این گوشی نیز با امکان انتخاب بهترین عکس توسط خود دوربین مواجه هستیم.
 
این گوشی همچنین عکس‌هایی را که کسی در آنها چشمانش بسته مانده یا عکس تار شده را حذف می‌کند. ویژگی دیگر دوربین پیکسل ۳ قابلیت Super Res Zoom است که از ترکیب چند فریم و همچنین هوش مصنوعی برای ارائه عکس‌های واضح‌تر در هنگام زوم استفاده می‌کند. به گفته گوگل نتیجه ارائه شده شبیه عکس‌هایی با زوم اپتیکال است.  هرگاه گوشی را به سمت خود بگیرید و لبخند بزنید یا یک شکلک عجیبی جلوی دوربین دربیاورید بدون آنکه دکمه عکس را فشار دهید خود دوربین با قابلیتی به نام Photobooth از شما عکس می‌گیرد. همچنین به روزرسانی ویژگی این موبایل را قادر می‌سازد هنگام عکاسی در موقعیت کاملا تاریک هم عکسی کاملا روشن بگیرید. گوگل در رویداد خود برای نمایش این ویژگی تصویری از عکس پیکسل ۳ را در کنار تصویری از آی‌فون Xs قرار داد.
 
Night Shot در گوگل پیکسل
گوگل پیکسل برای نخستین بار از شارژ بی‌سیم (تا ۱۰ وات) هم پشتیبانی می‌کند. گوگل استند شارژ خودش را با عنوان Pixel Stand با قیمت ۷۹ دلار معرفی کرده است که خریداران پیکسل ۳ یا Pixel ۳ XL می‌توانند با خریداری آن دستگاه خود را به‌طور بی سیم شارژ کنند. هنگامی که دستگاه روی استند قرار می‌گیرد به‌طور خودکار صفحه نمایش روی دستیار گوگل تنظیم می‌شود. دو گوشی پرچمدار گوگل هر دو از سیستم عامل Android ۹ Pie که جدیدترین نسخه اندروید است بهره می‌برند. گوگل البته برخی از امکانات مثل دکمه‌های مجازی را از اندروید قبلی همچنان در اینجا حفظ کرده است. در این گوشی همچنین دستیار گوگل و گوگل لنز دیگر نه به‌صورت جداگانه که در واقع با نرم‌افزار خود گوشی ترکیب شده‌اند.
 
پاسخ به جای کاربر
یک ویژگی بسیار جالب این گوشی این است که به جای کاربر می‌تواند جواب تلفن را بدهد و هنگامی که فرد از آن سو در حال صحبت کردن است متن صحبت‌های او به لحظه روی گوشی ثبت می‌شود و صاحب دستگاه می‌تواند تصمیم بگیرد که پاسخ تلفن را بدهد یا نه. گوگل نام این ویژگی را Call Screen گذاشته است به خصوص برای کشف تماس‌های اسپم یا هنگامی که کاربر داخل جلسه است و نمی‌تواند تماس صوتی را پاسخ بدهد بسیار کاربرد دارد.
 
 
داپلکس با پیکسل آمد
آن کلیپ مشهور تماس سیستم هوش مصنوعی گوگل با رستوران یا آرایشگاه را یادتان هست؟ وقتی گوگل برای مشتری خودش به رستوران زنگ می‌‌زد و میز رزرو می‌کرد و سوال وجواب‌های او آنقدر طبیعی بود که کسی باور نمی‌کرد این ماشین است که دارد تلفنی صحبت می‌کند. نام آن سیستم داپلکس DUPLEX است و حالا گوگل گفته که آن را روی این گوشی عرضه می‌کند، البته زمان عرضه خود این سرویس در ماه نوامبر است و قرار است گوگل شهر به شهر آن را عرضه کند، بنابراین فعلا نمی‌توان انتظار داشت با خرید یک گوشی در هر نقطه جهان این سیستم کار کند. گوگل نگفته است که کدام شهرها قرار است زودتر این سیستم را عرضه کنند.  ویژگی مشابه دیگر گوگل به نام Call Screen است که کاربر می‌تواند پاسخ به تلفن ورودی را به سیستم هوش مصنوعی واگذار کند و به این ترتیب هنگام صحبت کردن فرد در آن سو صحبت‌های او به‌صورت متن روی صفحه نمایش کاربر دیده می‌شود.
 
 
کروم روی تبلت
 
گوگل در این رویداد همچنین لپ‌تاپ/ تبلت پیکسل اسلیت را معرفی کرد. قیمت پایه این تبلت که از پردازنده Celeron بهره می‌برد، ۵۹۹ دلار است و بهترین مدل آن هم با قیمت ۱۵۹۹ دلاری روانه‌ بازار خواهد شد. کیبورد این گجت به‌صورت جداگانه با قیمت ۱۹۹ دلاری به فروش می‌رسد و قیمت قلم آن هم ۹۹ دلار است. مشخصات سخت‌افزاری این گجت هم قابل توجه است و بهترین مدل آن از پردازنده اینتل Core i۷ و ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. از دیگر ویژگی‌های مهم این تبلت می‌توانیم به اسپیکرهای استریو، دوربین‌های ۸ مگاپیکسلی تعبیه شده در پشت و جلوی تبلت و نمایشگر ۳/ ۱۲ اینچی که به گفته گوگل باکیفیت‌تر و سریع‌تر از صفحه‌نمایش‌های LCD معمولی است، اشاره کنیم. همچنین در دکمه پاور این گوشی حسگر اثر انگشت تعبیه شده که این موضوع در بین کروم‌بوک‌ها سابقه نداشته است.
 
پیکسل اسلیت مجهز به یک نمایشگر ۳/ ۱۲ اینچی است که احتمالا از باکیفیت ترین نمایشگرهای بازار باشد. وضوح تصویر در نمایشگر این تبلت برابر با ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل با تراکم پیکسلی ۲۳۹ppi است که به گفته گوگل، بالاترین تراکم پیکسل در تبلت‌های ۱۲ اینچی محسوب می‌شود. به منظور تایید ادعای گوگل می‌توان به تراکم ۲۶۷ppi سرفیس پرو ۶ و ۲۶۴ppi آی‌پد پرو ۹/ ۱۲ اینچی اشاره کرد. گوگل به لطف استفاده از فناوری LTPS در پنل LCD این تبلت موفق شده مصرف انرژی آن را به حد قابل قبولی برساند. همین باعث شده پیکسل اسلیت از نمایشگری بزرگ و باکیفیت، بدون قربانی شدن شارژدهی باتری برخوردار باشد. در واقع به گفته گوگل، پیکسل اسلیت با یک بار شارژ تا ۱۲ ساعت فعالیت می‌کند که برای دستگاهی با ضخامت تنها ۷ میلی متر تحسین‌برانگیز است. گوگل از فناوری به نام Molecular Display در پیکسل اسلیت استفاده کرده که معادل Liquid Retina در آی‌فون ۱۰ آر است.
 
این دومین تلاش گوگل برای ساخت تبلت تحت برند پیکسل است. آخرین تلاش گوگل در این زمینه، تبلت پیکسل سی بود که آن هم از کیبورد جداشونده پشتیبانی می‌کرد. ولی تبلت موردنظر از اندروید بهره می‌برد که این سیستم‌عامل در زمینه‌ تبلت‌ها سابقه‌ چندان خوبی ندارد. اما پیکسل اسلیت شاید بتواند برای گوگل محصول موفقیت‌آمیزی باشد. زیرا  از Chrome OS بهره می‌برد که با لپ‌تاپ‌ها سازگار است و در ضمن از اپلیکیشن‌های اندرویدی هم پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود قابلیت لمسی آن به‌خوبی مورد استفاده قرار بگیرد. به نظر می‌رسد رقابت در دنیای گجت‌های ۲ در یک ( دو دستگاه در یک کالبد) روز به روز داغ‌تر می‌شود و گوگل هم آتش این رقابت را با معرفی پیکسل اسلیت شعله‌ور‌تر کرده است. گوگل زمان عرضه تبلت جدید خود را اعلام نکرده اما انتظار می‌رود در آینده نزدیک، عرضه پیکسل اسلیت به بازار آغاز شود.
 
 گوگل هوم هاب
گوگل در جریان این رویداد همچنین گوگل هوم هاب را معرفی کرد. این دستگاه که چیزی شبیه اکو شو آمازون است می‌تواند به نقطه اصلی فرامین خانه هوشمند تبدیل شود. گوگل هوم هاب شبیه تبلتی تکیه داده به یک اسپیکر است و تقریبا همه آنچه از این دو دستگاه انتظار داریم را با خود دارد از دیدن یوتیوب با فرامین صوتی گرفته تا کنترل تجهیزات Nest (سازنده مشهور تجهیزات خانه هوشمند که هم اکنون تحت مالکیت گوگل است). نکته‌ جالب توجه در رابطه با این گجت این است که برخلاف آمازون اکو شو، از وب‌کم بهره نمی‌برد و به همین خاطر نمی‌توان برای ویدئوچت از آن استفاده کرد. هرچند برخی کاربران طرفدار این مشخصه هستند، اما احتمالا طرفداران حفظ حریم خصوصی، از فقدان این مشخصه خوشحال خواهند شد. در زمانی که هوم هاب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، می‌توان آن را طوری تنظیم کرد که عکس‌های موجود در اکانت گوگل فتوز کاربر را نمایش دهد. گوگل می‌گوید حتی با مشخص کردن افراد موردنظر، این سیستم با بهره‌گیری از یادگیری ماشینی می‌تواند عکس‌هایی را که این افراد در آنها حضور دارند تشخیص دهد و با استفاده از این عکس‌ها، آلبوم‌هایی را برای این گجت ایجاد کند.
 
این دستگاه دارای قابلیت Ambient EQ است که با استفاده از حسگر و الگوریتم‌های ویژه رنگ‌های نمایش داده شده را با توجه به نور محیط تنظیم می‌کند. در عین حال نمایشگر دستگاه نیز شب‌ها به‌طور خودکار خاموش می‌شود. در بحث سخت‌افزارها هم گوگل اعلام کرده که هوم هاب به اسپیکرهای فول رنج مجهز شده و از شبکه‌های وای‌فای با استانداردهای b/ g/ n/ ac در فرکانس‌های ۲.۴ و ۵.۰ گیگاهرتز و نیز بلوتوث پشتیبانی می‌کند. هوم هاب در چهار رنگ سبز، صورتی، خاکستری و سفید عرضه می‌شود، قیمت ۱۴۹ دلار برای آن در نظر گرفته شده است و اشتراک ۶ ماهه سرویس یوتیوب پریمیوم نیز به همراه آن ارائه می‌شود. هوم هاب از ۳۰ مهر روانه بازار ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا می‌شود، البته پیش‌فروش آن از همین حالا نیز آغاز شده است. گوگل به خریداران این محصول ۶ ماه سرویس پریمیوم یوتیوب به‌صورت رایگان اعطا می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.