امینت

تلفن همراه

گجت

October 12, 2018
15:54 جمعه، 20ام مهرماه 1397
کد خبر: 94564

اپل واچ و معمای قتل روزنامه نگار سعودی

به احتمال زیاد اپل واچ در جریان ناپدید شدن و احتمالا کشف قتل جمال قاشقچی روزنامه‌نگار مخالف سعودی  نقش مهمی ایفا خواهد کرد. این روزنامه نگار که برای واشنگتن پست مطلب می‌نوشت از هفته قبل و بعد از ورود به سفارت عربستان در استانبول دیگر بیرون نیامد در حالی که نامزدش ساعت‌ها در مقابل در سفارت منتظر او بود.
 
 
او ساعت 1 بعد از ظهر به وقت استانبول وارد سفارت عربستان شد قاشقچی میخواست با نامزد ترک‌اش ازدواج کند و نیاز به مدارک ازدواج داشت او اما هیچ گاه از ساختمان سفارت خارج نشد و معمای ناپدید شدن او همچنان حل نشده باقی مانده است.
 
مقامات ترکیه‌ای و آمریکایی‌ها عربستان سعودی را به خاطر گم شدن این مخالف مورد پرسش قرار داده‌اند اما عربستان گفته است هیچ اطلاعی از وی ندارد ادعایی که هیچ سندی برای آن وجود ندارد. در حالی که مقامات ترکیه تصاویر ورود قاشچی به سفارت را به دنیا نشان داده‌آند مقامات عربستان گفته‌‌اند از آن روز تصویری ندارند چراکه دوربین‌های مدار بسته سفارت قطع بوده است.
 
لحظه ورود جمال قاشقچی به سفارت عربستان استانبول
 
همچنین مشخص شد 15 فرد از مقامات امنیتی عربستانی که در دو پرواز جداگانه اختصاصی به استانبول آمده و در نزدیکی سفارت هتل گرفته بودند ساعتی قبل از ورود این روزنامه نگار به سفارت وارد آن شدند و بعد از چند ساعت با خودرو آن را ترک کرده‌اند. هر 15 نفر ترکیه را همان شب ترک کردند هرچند بعدا مشخص شد که ترک‌ها هواپیمای آنها را قبل از ترک فرودگاه بازرسی کرده است.
 
امروز واشنگتن پست گزارشی را منتشر کرده که بر اساس آن مقامات امنیتی ترکیه اسنادی صوتی و تصویری از حضور جمال قاشقچی در سفارت را در اختیار دارند که نشان گر بازجویی و قتل اوست. به گفته سی ان ان این اسناد تکان دهنده‌اند و قرار است طی روزهای آینده برای عموم منتشر شوند.
 
نقش اپل واچ
 
حالا مشخص شده جمال قاشقچی هنگام ورود به سفارت یک اپل واچ به دست داشته است و بسیاری می‌پرسند که آیا بین اطلاعات تصویری و صوتی که مقامات ترکیه‌ای در اختیار دارند و این اپل واچ رابطه‌ای وجود دارد.
 
نمیدانیم این روزنامه نگار چه نسخه‌ای از اپل واچ را داشته اما میدانیم که اپل واچ از نسخه 3 بعد دارای GPS است و می‌تواند تماس تلفنی برقرار کند. بر اساس نوشته FastCompany احتمالا بسیاری امیدوارند که از طریق اتصال اپل واچ این روزنامه نگار به موبایلش ( که او خارج از سفارت آن را احتمالا به نامزدش داده ) یا به دستگاه دیگری اطلاعات مهمی از این پرونده مرموز کشف شود. اطلاعاتی مثل ضربان قلب یا لوکیشن این روزنامه نگار 59 ساله .
 
محققان این پرونده با دیدن تصاویر دوربین‌های مدار بسته  اطراف سفارت متوجه شدند که یک مرسدس سیاه رنگ چند ساعت بعد از ورود قاشقچی به سفارت آنجا را ترک کرده است. همزمان با این ماشین دو ماشین دیگر نیز تیم 15 نفره مرموز را به فرودگاه برد اما مرسدس ناگهان تغییر مسیر داد و درست برخلاف جهت دو خودروی دیگر رفت. احتمالا سیگنال‌های GPS اپل واچ روزنامه نگار می‌تواند مشخص کند که او در داخل مرسدس بوده یا در یکی از دو خودروی دیگر .
 
البته این احتمال هم هست که ماموران سعودی این اپل واچ را از دست او خارج کرده و یا حتی تخریب کرده باشند.
 
فعلا تمام اطلاعات در مورد این اپل واچ و ارتباطش با قتل احتمالی این روزنامه نگار در همین حد است و نمیدانیم مدل آن چیست آیا از نسخه 3 به بعد و دارای سیم کارت است یا از مدل‌های قدیمی‌تر. چیزی که میدانیم این است که اپل واچ سلولار تا اوایل سال میلادی جاری در ترکیه کار نمی‌کرده است.
 
 
منبع: Fast Company و CNN
ترجمه: آی تی ایران
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.