تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

October 14, 2018
19:04 یکشنبه، 22ام مهرماه 1397
کد خبر: 94684

چگونه اندروید بازار سیستم عامل‌های موبایل را قبضه کرد؟

با توجه به آنکه در سال‌های اخیر تنها دو سیستم‌عامل اندروید و iOS بر بازار گوشی‌های هوشمند تسلط پیدا کرده‌اند، این گزارش به بررسی تحولاتی که در سال‌های اخیر بر میزان توزیع، پراکندگی و تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل موبایل می‌پردازد.
 
به گزارش statista، حالا به تازگی آمار و ارقام منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی و آماری استاتیستا نشان می‌دهد که تعداد کاربران گوشی‌های هوشمند مجهز به سیستم‌عامل‌های مختلف از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ میلادی دچار تغییر و تحولات قابل توجهی شده است.
 
نمودار زیر به وضوح نشان‌دهنده آن است که اپل توانسته است در سه ماهه دوم سال جاری ۲۰۱۸ میلادی ۴۴.۷۲ میلیون دستگاه گوشی هوشمند را به فروش برساند که با توجه به انحصار این برند تکنولوژی و سیستم عامل IOS، می‌توان گفت سهم قابل توجهی از بازار موبایل را به خود اختصاص داده است. البته این در حالیست که سایر برندهای تکنولوژی و تولیدکنندگان موبایل نظیر سامسونگ، هواوی، ال‌جی و غیره با ارائه گوشی‌های هوشمند با سیستم‌عامل اندروید، سهم این سیستم‌عامل به ۳۲۹.۵ میلیون دستگاه در سال جاری میلادی رسیده است.
 
این آمار و ارقام در حالیست که تعداد گوشی‌های مجهز به سیستم‌عامل اندروید در سال ۲۰۰۹ میلادی، بسیار کمتر از گوشی‌های آیفون مجهز به iOS بوده است چراکه میزان آن در این سال ۰.۵۸ میلیون دستگاه و سهم گوشی‌های iOS نیز ۳.۸۵ میلیون دستگاه بوده است.
 
این روند که سهم گوشی‌های هوشمند مجهز به IOS از موبایل‌های اندرویدی بیشتر است، در سال ۲۰۱۰ میلادی معکوس شده و روند دیگری را در پیش می‌گیرد به گونه‌ای که تعداد گوشی‌های اندرویدی از این سال به عد بسیار بیشتر از گوشی های IOS بوده و به ثبت رسیده است.
 
پیشتر گزارش‌هایی منتشر شد که نشان‌دهنده تغییر سلیقه و تمایل کاربران گوشی های آیفون به سمت و سوی سیستم عامل اندروید است و می‌توان گفت که میزان قابل توجهی از کاربران آمریکایی خلاف تصور عموم کاربران به سمت و سوی خریداری و استفاده از گوشی های هوشمند اندرویدی روی آورده اند و سیستم عامل iOS را اندکی دست و پا گیر دانسته اند.
 
سال ۲۰۰۹ میلادی که تعداد گوشی های هوشمند به فروش رفته در جهان معادل ۱۷۰ میلیون دستگاه بود در سال ۲۰۱۵ میلادی به بالغ بر ۱.۴ میلیارد دستگاه موبایل رسید و برای شرکت های تولیدکننده این دستگاههای هوشمند، ۴۰۰ میلیارد دلار درآمدزایی به ارمغان آورد.
 
نمودار زیر همچنین نشان می‌دهد که میزان فروش گوشی‌های هوشمند با توجه به افزایش جمعیت جهان در سال ۲۰۱۷ به میزان قابل توجهی رشد و افزایش یافته است و این روند همچنان صعودی و رو به افزایش است به گونه ای که برآورد شده است در سال آینده ۲۰۱۹ میلادی این رقم برای نخستین بار به ۲.۷ میلیارد دستگاه خواهد رسید و به یک رکورد بی سابقه دست پیدا خواهد کرد.  
 
 
 
سیستم عامل اندروید که در سال ۲۰۰۷ میلادی برای نخستین بار توسط شرکت گوگل معرفی و رونمایی شد، از سال ۲۰۱۱ میلادی عنان بازار سیستم عامل های موبایل را به دست گرفت و سایر رقیبان نظیر Symbian OS، ویندوز موبایل، بادا، آر آی ام و iOS را به راحتی کنار زد و به عنوان اصلی ترین رقیب iOS شناخته شد و توانست در این رقابت تنگاتنگ عملکرد بسیار موفقیت آمیزی داشته باشد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.