سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 30, 2018
13:41 سه شنبه، 8ام آبانماه 1397
کد خبر: 95200

خودکارسازی فرآیند رباتیک، ورود به تحول دیجیتالی

خودکارسازی فرایند رباتیک (RPA) به معنای استفاده از سیستم‌های رباتیک به منظور خودکارسازی یک شرکت یا کسب و کار است؛ RPA موضوع مورد بحث در بسیاری از استراتژی‌های تحول دیجیتالی سازمان‌ها محسوب می شود.
نتایج پروژه تحقیقاتی اولویت‌ها در مدیریت پردازش و کارآیی موسوم به APQC نشان داد، خودکارسازی فرآیند رباتیک (RPA) هسته 69 درصد از استراتژی‌های دیجیتال را تشکیل می دهد.  
 
براساس گزارش APQC، متوسط تعداد پروژه‌های خودکارسازی فرآیند رباتیک (RPA) به ازای هر سازمان در سال 2017 تعداد 8.6 پروژه بود که این رقم در سال 2018 به 14.9 پروژه رسید که افزایش حدود 2 برابری را نشان می دهد. نتایج یک تحقیق دیگر نیز نشان داد، از 152 پروژه فناوری شناختی اولیه، 71 پروژه از نوع خودکارسازی فرآیند رباتیک (RPA) بودند.
 
پروژه‌های خودکارسازی فرآیند رباتیک (RPA) به سه دسته تقسیم‌بندی می شوند:
 
ساده: جمع‌آوری اطلاعات ورودی و انتقال این داده‌ها به سیستم‌های دیگر
 
ترکیبی: جمع‌آوری اطلاعات ورودی و تصمیم‌گیری‌های ساده بر اساس قوانین کسب و کار
 
شناختی: تصمیم‌گیری یا تعامل با انسان شامل یادگیری ماشین یا پردازش زبان طبیعی (NLP)
 
دلیل انطباق سریع با خودکارسازی فرآیند رباتیک (RPA) چیست؟
 
سهولت اجرا، طرح‌های پایلوت اولیه موفق و مشارکت آزمایشی، 3 عامل اصلی افزایش پروژه‌های خودکارسازی فرآیند رباتیک (RPA) در سازمان‌های مختلف طی 2 سال گذشته بوده است.
 
خودکارسازی فرآیند رباتیک (RPA) یک استراتژی ابتدایی برای فرآیند خودکارسازی دیجیتال محسوب می شود. درحقیقت، RPA ابزاری برای فرآیندهای دیجیتالی ساختاریافته به عنوان دروازه‌ای برای سایر فناوری‌های شناختی است.
 
پیکربندی و پیاده‌سازی RPA آسان است؛ پیاده‌سازی‌های کوچک به مشاوران متخصص نیاز ندارند؛ مناسب سیستم‌های چندگانه بک‌اند (back-end) است؛ لزومی به معماری مجدد سیستم وجود ندارند؛ درعین حال، بازده سریع و بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد.
 
نتایج یک نظرسنجی نشان داد، 75 درصد پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که پروژه‌های اولیه خودکارسازی فرآیند رباتیک (RPA) انتظارات را برآورده کرده یا حتی فراتر از انتظارات بوده است.
 
در زمینه سومین عامل انطباق سریع با RPA، می توان گفت، مشارکت آزمایشی به سازمان‌ها کمک می کند تا از خودکارسازی فرآیند رباتیک (RPA) به عنوان فرصتی برای ایجاد ظرفیت برای رشد پایدار به جای کاهش صرف هزینه‌ها استفاده کنند.
 
برخی سازمان‌ها، RPA را با ابزارهای هوش مصنوعی (AI) مانند یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی (NLP) و شناخت تصویر ترکیب می کنند.
 
می توان اذعان کرد، خودکارسازی فرآیند رباتیک (RPA) یک رویکرد معقول، کم‌هزینه، با ریسک کم است؛ درحقیقت، RPA پایه‌گذار بسیاری از کاربردهای هوشمند و دروازه ورود به هوش مصنوعی (AI) و تحول دیجیتالی در آینده خواهد بود.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.