تجارت الکترونیک

تلفن همراه

فناوری

October 30, 2018
15:12 سه شنبه، 8ام آبانماه 1397
کد خبر: 95220

شرکت‌های پرداخت استفاده از QR کد «فون‌پی» را نپذیرفتند

 
فون‌پی یکی از برنامه‌های پرداخت آنلاین کرایه تاکسی به اپلیکیشن‌های دیگر فعال در این حوزه پیشنهاد داده است که از QR کد فون‌پی به عنوان QRکد مرجع استفاده کنند. اما آنطور که برخی مدیران این برنامه‌های پرداخت به پیوست می‌گویند آنها حاضر به استفاده از QR کد فون‌پی به عنوان QRکد مرجع نیستند.
 
مهرماه امسال، پس از ارسال فرمت قرارداد از سوی سازمان تاکسیرانی برای اپلیکشن‌های پرداخت کرایه تاکسی، آنها برای توافق بر سر ساختن یک QR کد مشترک دور هم جمع و جلساتی در همین راستا برگزار کردند. حالا فون‌پی می‌خواهد QRکدش به عنوان کد مشترک مورد استفاده تمام اپلیکیشن‌های این حوزه قرار گیرد. پیشنهادی که به نظر نمی‌رسد توافقی روی آن وجود داشته باشد.
 
ایمان محمدی، مدیر توسعه تجاری اپلیکیشن پرداخت «رسید» در گفت‌وگو با پیوست در این باره می‌گوید: «در حال حاضر توافقی میان ما و فون‌پی برای استفاده از QRکد آنها صورت نگرفته است. این موضوع از روز اول از سوی فون‌پی مطرح شد و می‌خواستند عملیات پرداخت روی QRکد آنها انجام شود و ما به آنها کارمزد بپردازیم.  از همان ابتدا اعلام کردیم که با این موضوع موافق نیستیم. فون‌پی انحصار اولیه را داشت و توانست QRکد خود را توسعه دهد و در حال حاضر شروع به صحبت با شرکت‌ها کرده که پرداخت‌ها روی QRکد آنها انجام شود و از ابتدا هم معماری خود را بر همین اساس طراحی کرده بودند.»
 
او با اشاره به گفته‌های پیشین رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران می‌گوید: «پیش از این هم آقای قنادان اعلام کرده بود که اگر نتوانیم به یک QRکد واحد برسیم، فون‌پی را مجبور می‌کنند که QRکد خود را در اختیار بقیه قرار دهد و این در حالی بود که فون‌پی هم از ابتدا بر اساس همین سیاست راه‌اندازی شده بود.»
 
محمدی با اعلام اینکه به نظر می‌رسد این کار مورد قبول کسب‌وکارهای حاضر در این حوزه نباشد تصریح می‌کند: «برای رقبای بزرگ این بازار، استفاده از سرویس فون‌پی جذاب نخواهد بود. به عنوان مثال به نظر نمی‌رسد سرویس آپ از QRکد فون‌پی استفاده کند. ما به فون‌پی پیشنهاد دایم که QRکد خودش را جمع کند و همه از یک QRکد واحد استفاده کنیم اما فون‌پی هیچوقت جواب مشخصی به این پیشنهاد نداد.»
 
این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که  اپلیکیشن «فون‌پی» در حال گسترش فعالیت خود با سرویس‌های مختلف ارایه دهنده خدمات پرداخت است. برای نمونه این برنامه به تازگی از  شروع همکاری خود با پیام‌رسان «بله»  خبر داده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.