بازار سرمایه

November 5, 2018
17:26 دوشنبه، 14ام آبانماه 1397
کد خبر: 95372

نگاهی بر وضعیت عملکرد مالی شش ماهه آتیه داده‌پرداز

شرکت آتیه داده‌پرداز در دوره شش ماهه منتهی به پایان شهریور ماه 1397، مبلغ 198 میلیارد ریال سود خالص محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 10 درصد کاهش را نشان می دهد. بخش مهمی از سود خالص کسب شده از محل فعالیت‌های غیرعملیاتی این شرکت به دست آمده است.
 
شرکت آتیه داده‌پرداز در دوره شش ماهه منتهی به پایان شهریور ماه 1397، مبلغ 198 میلیارد ریال سود خالص محقق نموده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 10 درصد کاهش را نشان می دهد. 
 
بخش مهمی از سود خالص کسب شده از محل فعالیت‌های غیرعملیاتی این شرکت به دست آمده است. بیش از 101 میلیارد ریال سود سرمایه‌گذاری‌ها شامل سود سپرده بانکی و افزایش ارزش سرمایه‌گذاری‌های در سهام شرکت در شش ماهه نخست کسب شده است. عملیات اصلی این شرکت ارائه خدمات پیامک به مشتریان بانک‌ها، شرکت‌های بزرگ و … است. 
 
در جدول زیر اقلام عمده صورت‌های مالی شرکت بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده شش ماهه ارائه شده است.
 
وجوه نقد شرکت و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت بیش از 60 درصد دارایی‌های شرکت را به خود اختصاص می دهند و این وجوه منجر به کسب سود غیرعملیاتی به میزان 50 درصد سود خالص شرکت در این مدت گردیده اند.
 
درآمدهای عملیاتی شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است و مبلغ آن، 727 میلیارد ریال بوده است. با توجه به گسترش فعالیت‌های اینترنتی همراه، اپلیکشن‌های ارائه شده توسط بانک‌ها به مشتریان، قدرت بالای چانه‌زنی بانک‌ها و مشتریان عمده و عدم توجیه پرداخت مبالغ سنگین در جهت ارائه پیامک به مشتریان از سوی مشتریان و بانک‌ها با توجه به شرایط فعلی زیرساخت‌های اینترنتی، به نظر می رسد که شاهد ثبات و احتمالا کاهش درآمدهای عملیاتی شرکت در ماه‌ها و سال‌های آتی باشیم.
در همین حال، افزایش هزینه‌های ارائه خدمات شرکت را شاهد بوده‌ایم و بهای هزینه شارژ خریداری شده با 10 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به 550 میلیارد ریال رسیده است و به این ترتیب، سود ناخالص شرکت با بیش از 25 درصد کاهش نسبت به شش ماهه نخست 1396، به 142 میلیارد ریال رسیده است. این به این معنی است که با توجه به قدرت بالای چانه‌زنی بانک‌ها و مشتریان عمده، افزایش درآمدهای شرکت به سختی صورت می‌گیرد، ولی افزایش هزینه‌های خرید سرویس‌های پیام کوتاه از سوی اپراتورهای اصلی شرکت، در حال روی دادن است که در صورت ادامه این روند، شاهد افت بیشتر سود عملیاتی شرکت خواهیم بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.