لبه تکنولوژی

November 9, 2018
14:34 جمعه، 18ام آبانماه 1397
کد خبر: 95436

الگوریتمی که آلزایمر را شش سال زودتر از پزشکان تشخیص می‌دهد

پژوهشگران انگلیسی، نوعی الگوریتم یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند آلزایمر را شش سال زودتر از پزشکان تشخیص دهد.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، پژوهشگران، نوعی الگوریتم یادگیری عمیق طراحی کرده‌اند که می‌تواند آغاز آلزایمر را تا شش سال زودتر از پزشکان تشخیص دهد. ابداع این الگوریتم، بخشی از پروژه فناوری یادگیری ماشینی برای تشخیص الگوهای تصویربرداری پزشکی محسوب می‌شود.
 
یکی از ابزارهایی که در حال حاضر برای تشخیص آغاز آلزایمر کاربرد دارد، نوعی اسکن مغزی موسوم به "پت‌اسکن" (PET scan) است. در گذشته از این روش برای شناسایی انواع سرطان استفاده می‌شد اما در سال‌های اخیر، کارآیی آن در تشخیص آلزایمر نیز اثبات شده است.
 
پژوهشگران "کالج دانشگاهی لندن" (UCL) در این بررسی جدید، یک الگوریتم یادگیری ماشینی را برای ارزیابی اسکن‌ها آموزش دادند. "جائه هو سون" (Jae Ho Sohn)، از نویسندگان این پژوهش گفت: فناوری یادگیری عمیق می‌تواند الگوهای فرعی بیشتری را در داده‌های تصویربرداری نشان دهد. تفاوت در الگوی جذب گلوکز در مغز، بسیار ظریف و پویا است. یافتن زیست‌نشانگرهای مربوط به بیماری، کار ساده‌ای است اما تغییرات متابولیک می‌توانند فرآیند جامع‌تری ارائه دهند.
 
پژوهشگران، این الگوریتم را روی مجموعه‌ای از اسکن‌های مغزی مورد بررسی قرار دادند و الگوریتم توانست همه موارد موثر بر پیشرفت آلزایمر را تشخیص دهد. از این نظر، الگوریتم به طور قابل توجهی از رادیولوژیست‌های انسان، برتر بود.
 
"جان هاردی" (John Hardy)، از پژوهشگران این پروژه گفت: مجموعه داده‌های ما در این بررسی، محدود است و تنها اطلاعات مربوط به ۴۰ نفر را در بر دارد. در نتیجه، موارد مشخص شده در مورد همه مردم صدق نمی‌کنند و نمی‌توان آنها را به همه بیماران تعمیم داد.
 
البته "پت‌اسکن" در دسترس بیشتر بیماران قرار ندارد؛ در نتیجه این فناوری جدید با وجود تاثیرگذار بودن در سطح دانشگاهی، کارآیی لازم را برای تشخیص بهتر بیماری شامل نمی‌شود.
 
این پژوهش، در مجله " Radiology" به چاپ رسیده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.