اینترنت و شبکه

رگولاتوری

November 9, 2018
16:29 جمعه، 18ام آبانماه 1397
کد خبر: 95454

رییس سازمان پدافند غیر عامل:‌مدیریت اینترنت کشور باید با مشارکت همه دستگاه‌های مسوول باشد

 
 
رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور، در گفت‌وگو با پیوست در مورد ماده ‍پرحاشیه در نظر گرفته شده در ‍پیش‌نویس طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های خارجی در مجلس مبنی بر واگذاری مدیریت گذرگاه‌ اینترنت بین‌الملل به نیروهای مسلح، این خبر را یک شایعه و تحلیل غلط مسئله عنوان کرد. غلامرضا جلالی تاکید می‌کند که شاید افرادی که تعیین مرز دیجیتال و مدیریت این مرز را به گونه‌ای دیگر مطرح می‌کنند به دنبال تثبیت انحصار خود در این بخش هستند.
 
غلامرضا جلالی، با اعلام اینکه مطرح شدن این خبر جوسازی از سوی برخی دوستان است، گفت:«در طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های خارجی که مبدا مطرح شدن آن مرکز پژوهشهای مجلس است دو موضوع وجود دارد. اول اینکه در هیات نظارت بر فعالیت پیام‌رسان‌ها اجتماعی که ۱۳ عضو دارند، پدافند غیرعامل نیز به عنوان یک عضو حضور دارد تا بتواند وظایف و ماموریت‌های خود در این زمینه را انجام دهد.» او می‌افزاید:«دومین موضوع مطرح شده در این طرح ساماندهی مربوط به مرزبانی سایبری است. گیت‌وی، مرز سایبری کشور است و مرزبانی در اختیار یک دستگاه نیست. برای مثال در مرزهای زمینی کشور هم نیروی مسلح حضور دارد، هم سپاه، هم ارتش و هم نیروی انتظامی. بنابراین در فضای سایبری هم مرزی وجود دارد که باید با مشارکت همه دستگاه‌های مسوول و دارای وظیفه مدیریت شود.» جلالی تاکید می‌کند که در این ماده از طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی پدافند غیر عامل به دنبال ایجاد انحصار نیست بلکه هدف مشخص کردن مرز دیجیتال کشور است و نباید با فرافکنی موضوعات را گونه‌ای دیگر نشان داد.
 
او در پاسخ به سوال دیگر پیوست در مورد انتقاد برخی کارشناسان به همین ماده مبنی بر عدم وجود مرز دیجیتال اعلام کرد: «مگر می‌شود که مرزی به نام مرز دیجیتال وجود نداشته باشد. باید در این مورد بحث شود. در فضای سایبر دو مفهوم متناقض وجود دارد یکی فضای بی‌مرزی و یکی هم تعیین قلمرو. در حال حاضر در این حوزه همه کشورها برای خود قلمرو تعیین کرده‌اند. همه داده‌های سایبری یک کشور در فضای سایبر جمع می‌شود اما باید مشخص شود این داده‌ها کجا هستند، چه کسانی از آن محافظت می‌کنند و به کجا می‌روند.»
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.