رگولاتوری

November 9, 2018
16:40 جمعه، 18ام آبانماه 1397
کد خبر: 95455

رگولاتوری: فعالیت پیک‌های آنلاین را ساماندهی می‌کنیم

 
 
پیک‌های آنلاین که طبق اساسنامه شرکت ملی پست خدمات پستی ارائه می‌دهند، با آغاز فعالیت اپراتورهای خصوصی پستی از اول آذرماه باید تا یک‌سال نحوه همکاری خود را با اپراتورهای پستی و شرکت ملی پست مشخص کنند.
 
براساس ماده ۲۶ این اساسنامه همه اشخاص حقیقی و حقوقی که پیش از تصویب اساسنامه دارای مجوز و پروانه در زمینه عرصه خدمات پستی هستند، موظف هستند تا یک سال با نظارت سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی نسبت به انطباق با این اساسنامه اقدام کنند.
سیدمجتبی نصیری، معاون امور پستی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با پیوست در مورد عبارت «انطباق با اساسنامه» توضیح داد: «انطباق با اساسنامه یعنی چه؟ یعنی در یک کسب وکار بخش‌هایی که بار جابه جا می‌کنند تابع قانون اتحادیه مورد نظر هستند و در بخش دیگری که مرسوله پستی جابه جا می‌کنند باید با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هماهنگ شوند و مجوز دریافت کنند.»
 
به گفته معاون امور پستی رگولاتوری چون پیک‌های آنلاین کار ترکیبی انجام می‌دهند و بخشی از فعالیت آن‌ها مربوط به کالا و جابه جایی است، بنابراین فعال پستی هستند و باید تحت پوشش یکی از دو اپراتور پستی یا شرکت ملی پست قرار بگیرند.
 
به اعتقاد وی در اساسنامه به صراحت اعلام شده است که تعریف فعالیت پستی چیست و مرسوله پستی چه مشخصاتی دارد و چارچوب فعالیت‌های دو اپراتور پستی و شرکت ملی پستی و معاون امور پستی نیز برمبنای این اساسنامه است. نصیری در این مورد بیان کرد: «رگولاتوری در بخش پست مبحث جدیدی است و چون مصوبه مجلس شورای اسلامی است قانون محکمی است و فعالیت‌ها و نظارت ما نیز باید در چارچوب این قانون باشد. در این اساسنامه به صراحت اعلام شده است که فعالیت پستی فعالیتی است که یکی از فرآیندهای جمع آوری و ارسال و حمل و توزیع کالا را داشته باشد.»
او ادامه داد: « مرسوله پستی از نظر شکل ظاهری مشخصاتی دارد. در قانون گفته شده است که مرسوله پستی تا ۳۰ کیلوگرم یا غیرقابل تفکیک تا ۵۰ کیلوگرم وزن دارد و نشان فرستنده یا گیرنده روی آن قرار دارد. به عنوان مثال گونی سیمان زیر ۵۰ کیلو و قابل حمل است اما مرسوله پستی نیست چون روی آن آدرس ندارد و صدها گونی سیمان جا‌به جا می‌شوند اما آنها بار هستند و بارنامه دارند یا اثاثیه منزل از جنس بار هستند.»
 
او با اشاره به اینکه کسب وکارها برای فعالیت‌های خود مجوز متعدد دریافت می‌کنند و گرفتن مجوز از سازمان رگولاتوری اتفاق خاصی نیست، بیان کرد: «بسیاری از کسب و کارها از نهادهای مختلف مجوز دارند. آنها از هواپیمایی کشور مجوز دارند تا بار از طریق هواپیما جابه جا کنند، از گمرک برای ترخیص کالا مجوز گرفتند و از ما برای جابه‌جایی محموله‌هایی که وارد کشور می‌شود، مجوز دریافت می‌کنند. هرنهادی در حوزه مسئولیت‌های خود پروانه و مجوز صادر می‌کند. گاه کسب وکارها بین شهرها بار جابه جا می‌کنند در این صورت باید از وزارت راه مجوز بگیرند.»
 
نصیری در خصوص اینکه آیا اساسنامه در مورد کسب و کارهایی که با اپراتورهای پستی  همکاری نکردند، ماده واحده‌ای در نظر گرفته است، گفت: «گاه برخی از کسب و کارهایی که مجوز از نهادهای دیگر دارند، دانسته یا ندانسته فعالیت پستی انجام می‌دهند اما اعلام می‌کنند فعالیتشان درحوزه باری است. در قانون تفاوت بار و مرسوله پستی تعیین شده است و سازمان تنظیم مقررات در این زمینه مرجع تشخیص است. اما اگر آنها همکاری نکردند، در قانون آمده است که سازمان تنظیم مقررات در چارچوب مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.»
 
به گفته معاون امور پستی سازمان رگولاتوری کسب وکارها نباید نگران تعطیلی و مخدوش شدن فعالیت‌هایشان شود،به جای اینکه سازمان تنظیم مقررات به تک تک آنها پروانه فعالیت دهد، این کسب وکارها زیرمجموعه دو اپراتور پستی و شرکت ملی پست قرار می‌گیرند و در چارچوب پروانه‌های این سه نهاد فعالیت می‌کنند.
 
نصیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود از دلیل تاخیر فعالیت‌های اپراتورهای پستی سخن گفت. او با تاکید براینکه فعالیت این اپراتورها از اول آذر آغاز خواهد شد در مورد دلیل این تاخیر بیان کرد: «ما باید هماهنگی‌ها و چارچوب‌های قانونی در این حوزه را ایجاد می‌کردیم.  شرایط برای دو اپراتور باید یکپارچه می‌شد. چون نمی‌توان یک اپراتور با شرایطی کار کند و اپراتور دیگر با شرایط مجازا. کمی زمان برد تا شرایط را با این دو اپراتور تطبیق بدهیم. اما از اول آذر فرصت تمام می‌شود و باید فعالیت خود را شروع کنند.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.