باندپهن

باندپهن ثابت

فیبرنوری

November 11, 2018
13:07 یکشنبه، 20ام آبانماه 1397
کد خبر: 95501

ظرفیت انتقال شبکه فعلی فیبرنوری ۱۰۰ برابر بیشتر می‌شود

محققان دانشگاه RMIT استرالیا یک دستگاه آشکارساز اطلاعات امواج نوری درهم‌تنیده ابداع کرده‌اند که سبب می‌شود ارتباطات اینترنتی ۱۰۰ برابر بیشتر و سریعتر شود.
 
شبکه‌های فیبر نوری فعلی تنها بخشی از ظرفیت پرتوهای نور برای حمل دیتا را استفاده می‌کنند؛ این تحقیق ادعا می‌کند می‌توان فناوری جدید مذکور را در شبکه‌های مخابراتی فعلی به‌کار گرفت تا کارآمدی آنها به طور چشمگیری افزایش یابد.
 
براساس ماهیت پرتوهای نوری، تا به امروز انتقال این پرتوها از جایی به‌جایی دیگر تنها در قالب موج یا به شکل ذرات ممکن بوده است. حال این محققان راهی برای انتقال نور در حالت‌های متنوع چرخشی ابداع کرده‌اند که حرکت مارپیچی یک شعاع نور را ممکن کنند؛ با چرخاندن نور به شکل یک مارپیچ، مهندسان به‌طور مؤثری یک بعد سوم را برای حمل دیتا از طریق نور فراهم می‌کنند.
 
در همین راستا محققان این دانشگاه یک دستگاه کوچک آشکارساز دیتا از این طریق را نیز ساخته‌اند که می‌تواند مارپیچ‌های نور را شناسایی کند.
 
این تحقیق که در نشریه Nature Communications منتشرشده است می‌تواند به‌راحتی شبکه‌های موجود را ارتقاء داده و به میزان قابل‌توجهی سبب افزایش بهره‌وری در این حوزه گردد.
 
لازم به ذکر است پیش‌ازاین محققان دانشگاه هاروارد راهکاری برای ارسال نور به شکل‌ها و حالت‌های پیچیده یافته بودند که این امیدواری را ایجاد کرده بود تا منجر به پیشرفت‌های عظیمی در زمینه‌های علمی مختلف شود. اما اهمیت ابداع محققان استرالیایی در این است که آشکارساز جدید، بسیار کوچک و قابل‌استفاده است.
 
به گفته پروفسور مین گو، دانشیار و معاون تحقیقات نوآوری دانشگاه RMIT و مدیر مرکز شورای تحقیقات استرالیا در زمینه تجهیزات سیستم‌های نوری، این فن‌آوری می‌تواند برای ارتقاء شبکه فیبر نوری استرالیا و پروژه شبکه ملی پهن باند ملی استرالیا (NBN) بکار گرفته شود.
 
اما به اعتقاد دکتر مارگ گرگوری، پروفسور ارتباطات الکترونیک و ارتباطات در دانشگاه RMIT، استفاده از این دستگاه تنها در صورتی می‌تواند تبدیل به یک واقعیت شود که NBN تکنولوژی خود در این پروژه را ارتقا دهد. در حال حاضر NBN بر روی اجرا از طریق سیستم GPON متمرکزشده است.
 
در سال ۲۰۱۳، شبکه ملی پهنای باند استرالیا باهدف ارائه یک پهنای باند فیبر مبتنی بر پهنای باند ۱ گیگابیت در ثانیه به ۹۳% جمعیت در طی ده سال شروع به کار کرد.
 
شبکه پهن‌باند ملی استرالیا (National Broadband Network) پروژه نوسازی سیستم فعلی خطوط تلفن ثابت و شبکه اینترنت این کشور است و تا سال ۲۰۲۰ تقریباً اکثر منازل و کسب و کارها (۱۱٫۵ میلیون محل در سراسر کشور) به این شبکه متصل خواهند شد. دولت استرالیا تصمیم گرفت این پروژه را اجرا کند تا تمام استرالیایی‌ها، صرف‌نظر از محل زندگیشان، به این سرویس پایه دسترسی داشته باشند.
 
لازم به ذکر است شرکت NBNco مسئول احداث این پروژه است ولی مسئول فروش خدمات به مشتریان نیست. برای این منظور متقاضیان باید با شرکت‌های ارتباطی و مخابراتی مانند Optus، Telestra و یا TPG تماس بگیرند.
 
تخمین زده می شود تا سال ۲۰۲۰، حدود ۴٫۶، ۱٫۴ و ۲ میلیون منزل به ترتیب از طریق  FTTN،  FTTC و FTTP به شبکه پهن باند متصل شوند و به باور محققین این پروژه، ابداع جدید تاثیر چشمگیری در این پروژه (NBN) خواهد داشت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.