سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 18, 2018
16:23 یکشنبه، 27ام آبانماه 1397
کد خبر: 95677

انتقال نوآوری‌های موبایلی به لپ‌تاپ‌‌ها

لپ‌تاپ‌ها باید شباهت خیلی بیشتری به اسمارت‌فون‌ها داشته باشند، حداقل در یکسری زمینه‌ها باید این اتفاق بیفتد. به‌نظر می‌رسد اسمارت‌فون‌ها با نوآوری‌ها و امکانات روز همگام هستند در حالی که در چند سال اخیر طراحی لپ‌تاپ‌ها خیلی با تغییر و نوآوری به خصوصی مواجه نشده‌ است. شکی نیست که اسمارت‌‌فون‌ها امروزه از اهمیت بالایی برخوردارند، اما نمی‌توان ادعا کرد که ارزش لپ‌تاپ‌ها کمتر از اسمارت‌فون‌ها است. حال قصد داریم به ۶ ویژگی اسمارت‌فون‌ها که باید در لپ‌تاپ‌ها هم دیده شوند اشاره کنیم.
 
نمایشگر اولد
نمایشگرهای اولد علاوه بر نمایش رنگ‌ها با غلظت بالاتر و بهره‌مندی از کنتراست خیلی عالی، نه تنها قادرند اپلیکیشن‌ها و محتوا را با کیفیت بالاتری نمایش دهند، بلکه از نظر مصرف انرژی هم خیلی کم‌مصرف هستند. یکی از دلایل مصرف کم انرژی توسط پنل‌های اولد این است که پیکسل‌های نمایشگرهای اولد هنگام نمایش رنگ مشکی خاموش می‌شوند و برای نمایش یکسری رنگ‌های خاص برعکس نمایشگرهای ال‌سی‌‌دی نیاز به تابش شدید رنگ‌ها و نور ندارند. این ویژگی منجر به کاهش مصرف باتری دستگاه می‌شود. حال با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان گفت پنل‌های اولد برای لپ‌تاپ‌ها بسیار مناسب هستند اما با این وجود تولیدکنندگان اکثرا از پنل‌های نمایشگر ال‌سی‌دی استفاده می‌کنند. تنها تعداد خیلی کمی از شرکت‌ها لپ‌تاپ‌های خود را با نمایشگر اولد تولید می‌کنند.  یکی از دلایلی که لپ‌تاپ‌ها با پنل اولد تولید نمی‌شوند، قیمت بالای اولد است. البته می‌توان با پیشرفت در زمینه تولید تا حدودی هزینه تولید پنل‌های اولد را کاهش داد اما تا کنون هیچ پیشرفتی در این زمینه از طرف شرکت‌ها مشاهده نشده است.
 
سیستم تشخیص چهره برای مک‌ها
کاربران برخی از لپ‌تاپ‌های ویندوزی با استفاده از سرویس «Hello» ویندوز می‌توانند از سیستم تشخیص چهره برای باز کردن لپ‌تاپشان استفاده کنند. با این حال اپل که به سیستم تشخیص چهره بسیار قدرتمندی در آی‌فون‌های خود مجهز است هنوز نتوانسته از این تکنولوژی در مک‌بوک‌های خود استفاده کند. البته لپ‌تاپ‌های مک‌بوک ایر اجدید اپل به سنسور تشخیص اثر انگشت مجهز هستند اما هیچ یک از این تکنولوژی‌ها نمی‌توانند به خوبی سیستم فیس‌آیدی عمل کنند.
 
شارژ وایرلس
با اینکه خیلی به شارژ وایرلس گوشی‌ها اعتقاد نداریم اما استفاده از این تکنولوژی برای لپ‌تاپ‌ها خالی از لطف نیست و به نظر می‌رسد به‌کارگیری این تکنولوژی در لپ‌تاپ‌ها خیلی منطقی‌تر از به‌کارگیری آن در اسمارت‌فون‌ها باشد. در حقیقت برای بسیاری از افراد که لپ‌تاپشان را همواره روی میز می‌گذارند و از آن استفاده می‌کنند یا نمی‌کنند، این تکنولوژی می‌تواند بسیار مفید باشد. در حالی که قرار دادن گوشی روی پنل شارژ وایرلس هنگام استفاده اصلا ایده جالب و مناسبی به نظر نمی‌رسد. به‌نظر می‌رسد تکنولوژی شارژ وایرلس در لپ‌تاپ‌ها فعلا در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. شرکت دل سال 2017 یک لپ‌تاپ مجهز به سیستم شارژ وایرلس معرفی کرد اما هنوز هیچ خبری از ورود آن به بازار نیست و به‌نظر می‌رسد این سیستم هنوز برای استفاده توسط عموم کاربران آمادگی ندارد.
 
کلید غیرفعال کردن دوربین لپ‌تاپ
با توجه به اینکه بسیاری از کاربران از استیکرهای مختلف و پوشش‌های متعدد برای پوشاندن دوربین لپ‌تاپ‌هایشان استفاده می‌کنند، می‌توان نتیجه گرفت که هکرها واقعا می‌توانند به دوربین و میکروفن لپ‌تاپ‌ها دسترسی پنهانی داشته باشند. در حال حاضر شرکت‌ها راهکارهای خیلی جالبی برای فعال یا غیرفعال کردن دوربین و میکروفن لپ‌تاپ‌ها ارائه نکرده‌اند. اپل در مک‌بوک‌های جدید خود زمانی که در لپ‌تاپ بسته می‌شود به‌طور اتوماتیک میکروفن لپ‌تاپ را غیرفعال می‌کند. شاید این یک قدم مثبت به جلو باشد اما هنوز هم برای حفظ حریم خصوصی کاربران کافی نیست و باید روشی ارائه داد تا حتی زمانی که درب لپ‌تاپ باز است بتوان میکروفن و دوربین را خاموش نگه داشت. عجیب است که تولیدکنندگان هنوز از یک کلید فیزیکی کوچک برای غیرفعال کردن این دو استفاده نکرده‌اند. نمی‌توان انتظار داشت یک سیستم پیچیده برای این کار تعبیه شود اما حداقل می‌توان چیزی شبیه کلید سایلنت آی‌فون‌ها را درون لپ‌تاپ‌ها نیز به‌کار گرفت.
 
مقاومت در برابر مایعات
لپ‌تاپ‌ها همواره یکی از قربانیان خرابی در اثر نفوذ آب بوده‌اند. با اینکه این مساله تقریبا در اسمارت‌فون‌ها حل شده به‌نظر می‌رسد، اما هنوز لپ‌تاپ‌ها به چنین ویژگی مجهز نشده‌اند. این مشکل در لپ‌تاپ‌ها که همواره در مجاورت لیوان آب یا قهوه هستند همیشه وجود داشته است. البته برای مقاوم‌سازی لپ‌تاپ‌ها در برابر نفوذ آب شرکت‌های تولیدکننده لپ‌تاپ با چالش‌های مهمی روبه‌رو هستند چراکه لپ‌تاپ‌ها عموما در بخش‌های کناری به پورت‌های متعددی مجهز هستند تا از این طریق بتوانند هوای خنک را نیز به قطعات داخلی دستگاه منتقل کنند.  از این رو این پورت‌ها منافذ اصلی ورود آب به قطعات داخلی لپ‌تاپ هم محسوب می‌شوند. ضمنا کیبوردهای فیزیکی لپ‌تاپ‌ها که در اسمارت‌فون‌ها دیده نمی‌شوند هم یکی از منافذ اصلی ورود آب هستند. بنابراین مقاوم‌سازی لپ‌تاپ در برابر نفوذ آب کار ساده‌ای نخواهد بود اما امیدواریم محقق شود.
 
حاشیه بسیار باریک اطراف نمایشگر
برخی از لپ‌تاپ‌های شرکت دل و هوآوی در حال حاضر از کمترین حاشیه ممکن در اطراف نمایشگر برخوردارند اما همچنان این حاشیه‌ها در مقایسه با اسمارت‌فون‌های پیشرفته امروزی بسیار بیشتر است. همانند اسمارت‌فون‌ها، کاهش حاشیه اطراف نمایشگر می‌تواند مزیت‌های زیادی برای لپ‌تاپ‌ها داشته باشد مانند نمایشگر بزرگ‌تر با سایز کلی نسبتا کمتر و ظاهری مدرن و زیباتر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.