بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 19, 2018
13:49 دوشنبه، 28ام آبانماه 1397
کد خبر: 95734

فیروزآبادی: مشکل کشور، ضعف ارتباط بین دستگاه هاست نه فقدان بانک اطلاعاتی

رییس مرکز ملی فضای مجازی ایران گفت: مشکل اصلی کشور نه فقدان بانک های اطلاعاتی و دیجیتال سازی اطلاعات که ضعف در تبادل اطلاعات و داده ها بین دستگاه هاست و حرکت در این مسیر، نخستین گام برای تحقق اقتصاد هوشمند به شمار می رود.
 
به گزارش ایرنا، امروز (یکشنبه) نشستی برای تدوین نقشه راه اقتصاد هوشمند با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهوری، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و رییس مرکز ملی فضای مجازی ایران برگزار شد. 
به نوشته تارنمای وزارت اقتصادی و دارایی، «ابوالحسن فیروزآبادی» رییس مرکز ملی فضای مجازی ایران، در این نشست گفت: دولت دیجیتال، پارامترهایی دارد که مهمترین آن، هوشمندی است.
وی تاکید کرد اکنون موانع ساختاری، بافتی و فرآیندی در مسیر تحقق اقتصاد هوشمند در کشور وجود دارد.
فیروزآبادی بیان کرد: اگر در این زمینه تعلل کنیم، به زودی بازیگران جدیدی وارد میدان می شوند که دیگر بسادگی قابل مدیریت نخواهند بود.
 
** لزوم درک صحیح نقش فناوری های نوین 
وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز علت اصلی بسیاری از مشکلات و کمبودها در عرصه اقتصاد کشور را توجه ناکافی به تاثیر ارزش آفرین فناوری های نوین خواند و گفت: علت اصلی بسیاری از مشکلات و کمبودهای ما در عرصه اقتصاد، درک غیرصحیح از نقش فناوری های نوین این عرصه است.
«فرهاد دژپسند» یادآوری کرد: با وجود برنامه ها و قوانین مدون از سال های دور، هنوز بحث توسعه کاربری فناوری اطلاعات و تحقق دولت الکترونیک، به طور کامل محقق نشده است.
دژپسند بیان کرد: با تدوین نقشه راه اقتصاد هوشمند، گام های مورد نیاز برای تحقق آن مشخص می شود و از اتلاف وقت و انرژی و انجام فعالیت های موازی جلوگیری می شود.
وی خود را متعهد دانست تا پایان دولت دوازدهم، بحث الکترونیکی کردن فعالیت های درون وزارت اقتصاد را به سرانجام برساند.
 
** حمایت از موسسه های دانش بنیان برای هوشمندسازی اقتصاد
معاون علمی و فناوری رییس‌ جمهوری نیز گفت: ما نباید به بحث هوشمندسازی اقتصاد ملی، به صورت دولتی نگاه کنیم، زیرا دولت ها در هیچ کجای دنیا، نوآوری ندارند و از آنها چنین انتظاری نیز نمی رود.
«سورنا ستاری» اضافه کرد: از تجربه حمایت از تشکیل موسسه های دانش بنیان که در بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری رییس‌ جمهوری پیگیر آنیم می توان برای هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک استفاده کرد.
 
** اتصال دستگاه ها، مانع فعالیت های جزیره ای
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز گفت: خانواده وزارت اقتصاد اعم از سازمان امور مالیاتی، گمرک جمهوری اسلامی، سازمان بورس و اوراق بهادار و مجموعه نظام بانکی، در بحث الکترونیکی کردن فعالیت های خود تا اندازه چشمگیری، موفق و پیشرو بوده اند. 
محمدجواد آذری جهرمی افزود: در عین حال، فعالیت های انجام شده، منفرد و جزیره ای است و امکان اتصال آن برای سایر دستگاه ها فراهم نشده و این نقصی است که متوجه همه دستگاه های دولتی می شود.
دیگر اعضای شرکت کننده در جلسه نیز طی سخنانی، به بیان نظرات، پیشنهادها و ارائه راهکار در ارتباط با موضوع اقتصاد هوشمند پرداختند.
به پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی قرار شد برای بررسی پیشنهادهای مرتبط با اقتصاد هوشمند در هسته های اندیشه ورزی، این نشست ها به صورت منظم برگزار شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.