تلفن همراه

فناوری

مخابرات فضایی

November 25, 2018
15:14 یکشنبه، 4ام آذرماه 1397
کد خبر: 95803

سخنرانی مدیر فروم IoT ایران در اجلاس سراسری فناوری رسانه

مهدی روحانی نژاد مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران در پانزدهمین اجلاس سراسری فناوری رسانه که در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار شد به معرفی ظرفیت های اینترنت اشیاء و نقشی که بکارگیری این فناوری در شرایط کنونی اقتصاد ایران میتواند داشته باشد، پرداخت.
 
WhatsApp Image 2018-11-21 at 1.04.11 PM.jpeg
 
وی گفت: فناوری مورد استفاده در IoT و سنسورهای بکار رفته در این فناوری از سالها قبل مورد استفاده قرار میگرفته ولی تحولات در دو حوزه الکترونیک، که هزینه تمام شده سنسورها را بسیار کاهش داده و تحول در حوزه تلکام که حجم و سرعت انتقال داده را بسیار افزایش داده، سبب ترند شدن IoT  در سطح جهانی شده است. وی در ادامه به معرفی بازارهای عمودی حوزه اینترنت اشیا، کارهای انجام شده در هر حوزه و تحلیل هر یک از این  بازارها در بازار ایران بر اساس رگولاتوری و حجم و آمادگی بازار و بلوغ اکوسیستم پرداختند.
 
مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران در تحلیل زنجیره ارزش بازار اینترنت اشیا گفت بازار امروز ایران بیشتر متمرکز در موضوع تجهیزات است که حاشیه  سود پایین و رقابت بالایی در آن وجود دارد ولی بیشترین ارزش افزوده در این حوزه در قسمت پلتفرم و تحلیل دیتا اتفاق میافتد و فعالین این حوزه باید بیشتر به این بخش از زنجیره ارزش توجه کنند.
 
فناوری اینترنت اشیاء (IoT) به عنوان یکی از فناوریهای کلیدی انقلاب صنعتی چهارم در خدمت هوشمندسازی صنعت و در نتیجه افزایش بهرهوری در اقتصاد دیجیتالی کشورها است.
 
روحانی نژاد گفت: در ایران از اواخر سال 1394 و با تشکیل فروم اینترنت اشیاء ایران (IiF)، توجه مسئولین دولتی و همچنین مدیران ارشد شرکتهای خصوصی به کارکردها و اهمیت IoT افزایش پیدا کرده است و الآن خوشبختانه جزو برنامههای کلیدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شورایعالی فضای مجازی، وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست ایران، پدافند غیرعامل، بیمه مرکزی ایران، سازمان فضایی ایران از یک سوی و اپراتورهای مخابراتی و شرکتهای دانشبنیان از سوی دیگر قرار گرفته است. البته هنوز در مرحله آگاهیسازی نهادهای بهرهبردار قرار داریم و متأسفانه اقدام جدی از سوی این نهادها دیده نمیشود. وی خاطر نشان کرد: ظرفیت بازار IoT کشور با احتساب سهم 1 تا 1.5درصدی ایران در اقتصاد جهانی باید به حدود 10هزار میلیارد تومان برسد ولیکن ارزیابیهای اولیه حجم بازار خدمات مبتنی بر اینترنت اشیاء را در حدود 200 میلیارد تومان ارزیابی میکند که نشاندهنده شکاف زیادی است.
 
روحانی نژاد افزود در شرایط فعلی که به واسطه تحریم همه جانبه آمریکا، دسترسی به منابع مالی و فناوری جهانی مسدود شده است، مهمترین اولویت صنایع کشور باید افزایش بهرهوری باشد.
مهمترین راهحل بخش ICT برای رسیدن به این هدف، افزایش هوشمندی تولیدات صنعتی و مصرف انرژی از طریق بکارگیری IoT است.
 
مدیر فروم اینترنت اشیاء ایران تصریح کرد خوشبختانه در حال حاضر و با توجه به سرمایهگذاریهای بخش خصوصی و اپراتورها، شرایط برای راهاندازی گسترده خدمات مبتنی بر IoT فراهم شده است و با عزم جدی دولت که بخش عمده اقتصاد و صنعت کشور را در اختیار دارد، میتوان از این فرصت طلایی حداکثر استفاده را کرد و حتی امکان صادرات خدمات فنی ـ مهندسی در حوزه IoT را به کشورهای منطقه فراهم کرد.
 
وی در پایان ضمن اشاره به برگزاری رویداد سالانه اینترنت اشیاء ایران توسط فروم اینترنت اشیاء ایران در هفته سوم آذرماه یادآوری کرد: نمایشگاه IoTex به عنوان تنها رویداد سالانه و تخصصی اینترنت اشیاء در کشور، محل تقاطع توانمندیهای داخلی با برنامه سازمانها و صنایع بهرهبردار است و بهترین فرصت است که صنایع با شرکت در نشستهای تخصصی رویداد و بازدید از نمایشگاه از آخرین تحولات در این حوزه در کشور مطلع شوند و بتوانند برنامهریزی مناسبی در جهت کاهش هزینههای عملیاتی خود از طریق هوشمندسازی تجهیزات و خط تولید خود انجام دهند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.