تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 26, 2018
13:51 دوشنبه، 5ام آذرماه 1397
کد خبر: 95810

نامه اعتراضی تاکسی‌های اینترنتی به وزیر ارتباطات علیه «اسنپ»

مدیران عامل شرکت‌های تپسی، الوپیک و ماکسیم در نامه‌ای به آذری جهرمی، نسبت به اقدام شرکت اسنپ که آن‌ را «ایجاد انحصار» در حوزه فعالیتی خود می‌دانند اعتراض کرده و درخواست کرده‌اند تا اقدامی فوری برای جلوگیری از این روند انجام شود.
 
مدیران عامل سه شرکت «تپسی»، «الوپیک» و «ماکسیم» در نامه‌ای گلایه‌آمیز خطاب به آذری جهرمی وزیر ارتباطات، نسبت به اقدام شرکت «اسنپ»، عنوان کردند که این شرکت مدتی است با هدف ایجاد انحصار و خارج کردن رقبا از دور رقابت، نصب نرم‌افزارهای رقیب را در تلفن همراه کاربران راننده خود بررسی می‌کند و در صورت شناسایی نرم‌افزار رقیب بر بستر تلفن همراه آن‌ها، کاربر را برای ادامه استفاده از خدمات انسپ، ملزم به حذف نرم‌افزارهای رقیب می‌کنند.
 
در این نامه اعتراضی آمده «با توجه به اینکه رانندگان هیچگونه رابطه استخدامی با این شرکت‌ها نداشته و تنها کاربر این نرم‌افزارها هستند، بنابراین تحمیل چنین محدودیتی بر کاربران راننده، ابداً توجیهی ندارد؛ نکته جالب توجه آن است که اسنپ در قرارداد خود با رانندگان بر عدم وجود هرگونه رابطه کاری و استخدامی فی‌مابین تاکید و رانندگان را تنها کاربر نرم‌افزار معرفی کرده است و بر همین اساس و به درستی در مراجع بیمه و مالیات، همواره از همین موضع سخن می‌گوید.»
 
همچنین این شرکت‌ها در نامه اخیر خود تاکید کرده‌اند: «قوانین مفصل حقوق رقابت در سراسر دنیا همواره وضع چنین محدودیتی را منع کرده و از این رو شاهدیم علاوه بر کشورهای توسعه یافته، حتی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته نظیر پاکستان،‌ عربستان و مصر نیز هیچ یک از شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل هوشمند نتوانسته‌اند چنین محدودیت را بر رقبای خود تحمیل کنند.»
 
در بخش دیگری از این نامه، نگارندگان آن مدعی شده‌اند: «در بدو امر که اسنپ، محدودیت مذکور را تنها بر شرکت تپسی وضع کرد، پرونده با شکایت تپسی به شورای رقابت ارجاع شد لیکن در نهایت شگفتی، شورای رقابت بدون توجه به تاثیر سوء این عمل بر رقابت فی‌مابین، رای به رد شکایت مطروحه صادر کرد.عدم اتخاذ برخوردی قاطع از سوی شورای رقابت در طول رسیدگی به شکایت مذکور و متعاقباً صدور رای به رد شکایت، سبب شد تا این شرکت دامنه کنترل خود را افزایش و تمامی نرم‌افزارهای رقیب از جمله شرکت‌های ماکسیم، دینگ و .. را هدف قرار دهد و در این راه حتی شرکت‌های محلی نظیر قونقا در آذربایجان یا شرکت‌های کوچک‌تر نظیر نتسی نیز از وضع محدودیت مذکور در امان نمانند. در گام آخر، اسنپ وضع محدودیت موصوف را که تا پیش از این به کاربران راننده در حوزه حمل و نقل مسافر محدود بود، به کاربران راننده در حوزه حمل و نقل بار گسترش داد تا رقبای خود در این حوزه نظیر شرکت الوپیک را نیز محدود کند.»
 
در پایان این نامه آمده است: «با توجه به مطالب فوق روشن است اگر اقدامی موثر و جدی از سوی مسئولین برای توقف محدودیت مذکور انجام نشود، روند فعلی که منجر به تضعیف رقبا شده به زودی به حذف سایر رقبا و ایجاد انحصار به نفع گروه اینترنت ایران (اسنپ) منتج خواهد؛ امری که بدون شک به کاهش کیفیت خدمات، کاهش حق انتخاب رانندگان و در نتیجه کاهش درآمد ایشان و نهایتا افزایش قیمت برای مسافران در نبود یک شرایط رقابتی منجر خواهد شد.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.