تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 28, 2018
14:32 چهارشنبه، 7ام آذرماه 1397
کد خبر: 95901

رییس سازمان نصر کشور: تنها شش شرکت نرم‌افزاری ارز دولتی گرفته‌اند

رئیس سازمان نظام‌ صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) در نشست خبری خود و در پاسخ به سوال پیوست در مورد جزییات اختصاص ارز به فعالان حوزه فاوا اعلام کرد که تخصیص ارز دولتی، تنها برای تعداد محدودی (حدود شش شرکت) از شرکت‌های حوزه نرم‌افزار و خدمات آی‌تی صورت گرفته و سایر شرکت‌ها با مشکلات بسیاری مواجه هستند.
 
محمدباقر اثنی عشری با اشاره به اینکه مشکل تامین ارز گریبان همه شرکت‌های حوزه آی‌تی را گرفته است، درباره نقش کمیته ارزی این سازمان برای تسهیل فرآیند تخصیص ارز می‌گوید: «کمیته ارزی ما فقط برای رسیدگی به امور ارزی شرکت‌های حوزه نرم‌افزار، لایسنس و خدمات تشکیل شده است. ما کار کارشناسی را انجام می‌دهیم. وزارت ارتباطات لیست شرکت‌های متقاضی ارز را به بانک‌ها معرفی می‌کند. آنها هم بسته به اینکه ارز داشته باشند و منابع و شرایطشان به چه صورتی باشد به این شرکت‌ها ارز می‌دهند.» او تصریح می‌کند که با تمام این کارها  مشکلات بسیار زیادی در زمینه تخصیص ارز به شرکت‌های حوزه آی‌تی وجود دارد و تعداد شرکت‌هایی که موفق به دریافت ارز نیمایی شده‌اند بسیار محدود است.
 
او با اشاره به مشکلات تامین ارز شرکت‌های سخت‌افزاری نیز می‌افزاید: «برای حل مشکلات ارزی واردکنندگان سخت‌افزار نیز همکاران ما در کمیسیون سخت‌افزار و کمیسیون شبکه با وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مجلس جلساتی داشتند که در نتیجه این جلسات عده معدودی از این شرکت‌ها توانستند ارز نیمایی دریافت کنند.»
 
محمدباقر اثتی عشری همچنین در پاسخ به این سوال پیوست که وضعیت کالاهای شرکت‌های سخت‌افزاری که در انبار گمرک متوقف شده‌اند چه خواهد شد، اعلام می‌کند: «بخشی از شرکت‌ها درگیر بحث مابه تفاوت ارز بودند. تعدادی از آنها توانستند معافیت بگیرند، اما بحث نحوه توزیع کالاهایی که مابه تفاوت گرفتند باید حل شود. شرکت‌های واردکننده موبایل‌ هنوز گرفتار هستند. پیچیدگی در این بخش بسیار زیاد است و بخش زیادی از شرکت‌های سخت‌افزاری و شبکه ما عملا به توقف فعالیت رسیده‌اند. »
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در پاسخ به سوال دیگر پیوست مبنی اینکه آیا با محول شدن تکالیف شورای عالی انفورماتیک به وزارت ارتباطات، براساس مصوبه اخیر شوارعالی فضای مجازی، سازمان نصر زیر نظر این وزارتخانه فعالیت خواهد کرد یا خیر، می‌گوید: «بعد از انحلال شورای عالی انفورماتیک موضوع اجرای وظایف این شورا بلاتکلیف مانده بود. با مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی بخش‌هایی از وظایف و ماموریت‌های شورای عالی انفورماتیک به وزارت ارتباطات منتقل شد از جمله تمام مسائل مربوط به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای که شامل صدور پروانه نرم‌افزار و ثبت اختراع نرم‌افزاری می‌شود.»
 
او در ادامه می‌افزاید:‌ «این تکلیف به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است اما اینکه کدام بخش وزارتخانه این کار را به عهده خواهد داشت باید داخل آن وزارتخانه تصمیم‌گیری شود. با این حال به نظر می‌رسد سازمان فناروی اطلاعات و معاونت فناوری اطلاعات این وزارتخانه مسئول نظارت بر انجام این وظایف خواهد بود. سازمان نصر هم آمادگی دارد در مورد ثبت نرم‌افزار و لاینس، کار کارشناسی خود را انجام دهد.»
 
اثنی عشری در مورد بحث رتبه‌بندی شرکتهای آی‌تی نیز اعلام کرد: «رتبه‌بندی شرکت‌ها هنوز جزو وظایف حاکمیتی سازمان برنامه باقی مانده است. از شش ماه گذشته و پیش از مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی با سازمان برنامه توافق کردیم تا سازوکار اجرایی این کار را در سازمان نصر مستقر کنیم.»
 
در ادامه این نشست محمدرضا حدادی، عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، نیز در مورد اقداماتی که کمیسیون کسب‌وکار این سازمان با هدف برقراری ارتباط موسسات اقتصادی با صنعت فاوا و انتشار آمار و اطلاعات این صنعت انجام داده اعلام می‌کند: «در شرایط اقتصادی فعلی به دنبال کمک به برنامه‌ریزی شرکت‌های حوزه آی‌تی هستیم. در همین زمینه سمینارهایی برای تحلیل اقتصادی کلان و اختصاصی وضعیت این حوزه برگزار کردیم. یکی از آمارهای جالب این سمینارها در رابطه با سهم صنعت فاوا (منهای اپراتورهای ارتباطی موبایل) از اقتصاد ایران بود که به اندازه بخش معدن، بخش صنعت دارویی کشور، سه برابر صنعت حمل‌ونقل هوایی، نصف سهم صنعت بانکداری و بیش از صنعت بیمه کشوراست. این آمارها نشان دهنده اهمیت و حساسیت صنعت فاوا در اقتصاد کشور است. »
 
سخنگوی سازمان نصر تهران با اشاره به اینکه شرکت‌هایی که می‌توانند صادرات کنند و درآمد ارزی داشته باشند جزو بخش‌های موفق صنف خواهند بود، در مورد آمار رشد صنعت فاوا در سالهای گذشته اعلام می‌کند: «رشد صنعت آی‌تی در دوره‌های رکورد تورمی گذشته، ۱۷ درصد بوده است و همین می‌تواند برای آینده این صنعت امیدوارکننده باشد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.