اپراتورها

تلفن همراه

December 3, 2018
16:51 دوشنبه، 12ام آذرماه 1397
کد خبر: 95995

گلایه برخی نمایندگی های یک اپراتور موبایل از انحصار درآمدهای میلیاردی برای چند نمایندگی خاص

برخی نمایندگی های یک اپراتور موبایل با تبعیض‌آمیز خواندن رفتار اپراتور در برابر نمایندگی‌های امور مشترکان، می‌گویند: اجازه ارایه برخی خدمات پردرآمد به صورت انحصاری و با رانت به برخی دفاتر خاص واگذار شده است.
 
گلایه برخی نمایندگی های یک اپراتور موبایل از انحصار درآمدهای میلیاردی برای چند نمایندگی خاص
به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس، مالکان برخی از دفاتر نمایندگی همراه اول می‌گویند که اخیرا طرحی از سوی همراه اول برای گرید بندی نمایندگی ها، به سه سطح A، B و C ارایه شد که برای ارتقاء رتبه باید دستورالعمل هایی اجرا می‌شد.
 
*گلایه از عملی نشدن وعده اپراتور در اجرای تعهدات رتبه‌بندی 
به گفته این مالکان، از مهمترین موارد دستورالعمل ارتقا از B به A، داشتن ملک تجاری بالای 70 متر در خیابان اصلی و پرتردد، طراحی فضای یونی فرم با هزینه های سنگین، استخدام 5 کارمند تمام وقت و 2شیفت، دیزاین، کانتر و با گران ترین برندهای معرفی شده توسط اپراتور بود. با وعده‌های اپراتور برای افزایش درآمد برخی نمایندگی های گرید B اقدام به ارتقا به گرید A کردند و تصور داشتند که افزایش درآمد هزینه ها را پوشش خواهد داد.
آنها با گلایه از اینکه برخی مفاد قرارداد پس از گذشت چندین ماه هنوز محقق نشده، می‌گویند: پس از هر بار اعتراض پاسخ می‌گیریم که اگر راضی نیستید قرارداد را لغو کنید که در این صورت هیچ هزینه ای به نمایندگی ها داده نمی شود.
براساس اظهارات این افراد، برخی موارد این قرارداد شامل نظارت دفاتر گرید A بر دفاتر گرید B و تخصیص درصدی از سود به این دفاتر، تعطیلی مراکز تلفن ثابت که در آن ها امور همراه اول انجام می شد، فروش لایه یک سیم کارت و پخش آن توسط نمایندگان گریدA و برآورد درآمد 70 تا 80 میلیونی برای این دفاتر بوده است.
 
*گلایه از رفتار تبعیض آمیز با نمایندگی‌ها
این مالکان نمایندگی همراه اول به موضوع مهم‌تر دیگری نیز معترض‌اند. آنها از وجود رانت برای چندین نمایندگی معدود صحبت می‌کنند.
بر اساس اظهارات این همکاران همراه اول، این اپراتور با ایجاد رانت برای چندین نمایندگی معدود درآمد سالانه حدود 10 تا 15 میلیاردی ایجاد کرده است، به این معنی که سود نمایندگی گرید A تنها بین چند نمایندگی تقسیم می شود که روز به روز قدرتمندتر شده و به سدی برای تقسیم درآمد بین تمام نمایندگی ها تبدیل شده‌اند. این نمایندگی های خاص با تکیه بر قدرت، توان اعتراض را از دیگر نمایندگی ها نیز گرفته اند.
آنها برخی اموری انحصاری در نمایندگی های ویژه همراه اول را این طور اعلام کردند: «تحویل سیم کارت همراه اول به آنها که تقسیم سیم کارت توسط آن دفاتر به سایر نمایندگی ها انجام می شود و این انحصار باعث در آمد سالانه 10 تا 15 میلیاردی شده است و ایجاد چند شرکت اقماری و پیمانکاری برای شرکت همراه اول و جلوگیری از برنده شدن سایر شرکت ها در مزایده از دیگر رفتارهای تبعیض آمیز است.»
 
خبرنگار فارس این موضوع را از همراه اول پیگیری کرد اما به نتیجه‌ای نرسید. پس از انتشار خبر نیز در صورت تمایل اپراتور، فارس برای انتشار توضیح یا پاسخ مربوطه آمادگی دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.