بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

رگولاتوری

رمز ارز

فناوری اطلاعات

December 4, 2018
13:09 سه شنبه، 13ام آذرماه 1397
کد خبر: 96002

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اعلام کرد: خلق پول فراملی با بهره مندی از فضای مجازی

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور بر بهره مندی از فرصت های فضای مجازی با خلق پول فراملی و نقش آفرینی در تجارت بین الملل تاکید کرد.
 
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی کشور، سید ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور در چهارمین همایش تراکنش ایران با بیان این مطلب افزود: در ترکیب تکنولوژی و حوزه های مالی و پولی بایستی بیش از گذشته و با توان بیشتر حرکت کرده و سرمایه های کشور را به این حوزه هدایت کنیم.
وی با اشاره به این که باید تنوع شبه پول ها، اسناد مالی و نقدینگی همچون رمز ارزها داشته باشیم، گفت: در پیچ تاریخی دنیا هستیم که آمریکا مواضعی مغایر با جریان جهانی شدن گرفته و علیه ایران تحریم هایی را اعلام کرده است که این تحریم ها هم بسیار تلخ است و هم افتخار آمیز از این جهت که دشمن به جای ضربه به ما حرکتی مغایر حرکت بشری، تجارت و اقتصاد آزاد داشته و همه کشورها را اجبار به محدود سازی کرده است.
دکتر فیروزآبادی با بیان این که نخبگان آمریکا به دلیل این تناقض با جریان ترامپیزم مشکل دارند، تصریح کرد: از این تحریم هیچ سازمان بین المللی که نماینده ملت ها هستند حمایت نمی کند و امید به آن داریم که بشریت در برابر این اجبار بایستد اما آن چه که این رفتار به ما می آموزد این که آمریکایی ها قدرت اقتصادی خود را در دنیا به شکلی تعریف کردند که یا انحصار دارند یا شبه انحصار و یا می توانند خواسته های خود را تحمیل کنند.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با تاکید بر این که به عنوان یک ملت هوشمند بایستی فکر کنیم که ما چطور می توانیم با این رفتار مقابله کنیم، اظهار داشت: یکی از راه ها این است که نسبت به حوادث تکنولوژی حوزه های مالی، پولی و اقتصاد دنیا بی تفاوت نباشیم و از فرصت های بیشماری که تکنولوژی ایجاد کرده استفاده کنیم.
وی افزود: ما داریم به سمت جهانی شدن حرکت می کنیم و در این مسیر مکتب های فکری متعددی مطرح شده است که به نظر می آید در یک دهه اخیر و شاید سه دهه ای که از فروپاشی شوروی گذشته امریکا تلاش می کند به سمت حکمرانی مطلق حرکت کند و برای این کار مهمترین پیشرانی که مورد توجه قرار داده ICT با رویکرد اقتصادی است.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: آمریکایی ها در این فضا انحصارات بسیاری ایجاد کردند و شاهد انحصارات تکنولوژیکی آنها در حوزه سخت افزار هستیم تا جایی که دیگران با فاصله زیادی و تحت لیسانس شرکت های بزرگ آنها همچون اینتل و کوالکام هستند. در حوزه پلت فرم ها هم آن پلت فرم هایی که با ملت ها بیشترین تماس را دارد پلت فرم های آمریکایی هستند و سعی کرده اند بازیگر اصلی پلت فرم های اصلی در حوزه رسانه، بانک های اطلاعاتی و نرم افزارهای اداری باشند بنابراین ما یک جریان نیرومند که میدان قوی را در دنیا ایجاد کرده واثر گذاری وسیعی را تعیین کرده در فضای مجازی از آمریکا شاهد هستیم.
دکتر فیروزآبادی تاکید کرد: در چند سال اخیر در دنیا مطرح می شود که چرا باید حکمرانی اینترنت دست یک کمپانی شبه دولتی آمریکایی باشد، چرا باید قوانین و تخصیص دامین ها در اختیار آمریکا باشد و چرا مدل های حاکم بر رسانه ها آمریکایی است و همچنین مباحثی همچون حریم خصوصی که در اروپا طرح GDPR مطرح شد تا از این اتفاق جلوگیری شود.
وی اعلام کرد: آن چه که مسلم است روند جهانی شدن یک روند مطلوب انسانی است و انسان ها می خواهند ارتباط داشته باشند و زندگی معنوی و دنیایی بهتر را فراتر از نژاد ها، رنگ ها وعقاید شخصی برپا کنند که برای جهانی سازی و داشتن زندگی بهتر مستلزم توسعه ارتباطات، تراکنش ها، اقتصاد و حوزه های اجتماعی و فرهنگی هستیم بنابراین نبایستی این جریان مثبت تحت تاثیر یک میدان قوی متمرکز از سوی آمریکا قرار بگیرد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور اظهار داشت: از جمله این تکنولوژی ها شکل گیری استارتاپ هاست که در آن نوآوری در کنار عوامل تولید است بنابراین ما بایستی عامل نوآوری را وارد اقتصاد کنیم و از عوامل تولید بدانیم و جوامع باید به سمت خدماتی شدن حرکت کنند که می طلبد در حوزه های مالی و پولی و در حوزه های عقود اقتصادی و اجتماعی تکثر داشته باشیم و بر همین اساس هم اتصالات هوشمند همچون بلاکچین در دنیا در حال شکل گیری است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور افزود: بایستی نوع نگاه کشور به فناوری، توسعه هر چه بیشتر برای بزرگ شدن بازار باشد که برای آن علاوه بر توسعه صنعت به توسعه خدمات با بهره گیری کامل از نوآوری ها توجه ویژه شود تا موسسات و نهادهای بزرگ اقتصادی در کشور شکل بگیرد چون در دنیا پیشران کشورها کمپانی های بزرگ خواهند شد و ما تا زمانی که کمپانی های بزرگ خدماتی مبتنی بر تکنولوژی را در کشور نتوانیم شکل دهیم نمی توانیم بازیگران بزرگی در حوزه حکمرانی جهان در آینده دنیا باشیم.
وی با بیان این که نمی توانیم دربرابر موضوعات روز جهان همچون بلاکچین یا هوشمند یا اینترنت اشیا بی تفاوت باشیم، گفت: بعضی از این تکنولوژی هایی که در دنیامطرح می شود نگرانی در رابطه با تضعیف حکومت ها ایجاد می کند اما در واقع دولت ها بزرگترین بازیگران و نمایندگان ملت ها هستند بنابراین باید از این فرصت ها استفاده کنیم و از عوامل کمک کننده افزایش مبادلات، تولید ثروت، خدماتی شدن جامعه مبتنی بر تکنولوژی با نگاه نوآورانه و مدل های جدید بهره ببریم و در صورتی که به این عرصه واردنشویم به ظاهر حوزه پولی و مالی کشور همچون بانک ها افزایش سرمایه خواهند داشت اما با کاهش قدرت اقتصادی روبرو می شوند.
دکتر فیروزآبادی تاکید کرد: زمانی دنبال برابری صنعت مان با غرب بودیم اما الان اینها کافی نیست و باید تلاش هایی هم در حوزه طراحی یا حمایت از مدل های برتر اقتصادی داشته باشیم چرا که امروز موضوعات اجتماعی و فرهنگی هم اقتصادی شدند و رسانه های اجتماعی و صنایع کالاهای فرهنگی جزو کمپانی های بزرگ دنیا هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.