اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 5, 2018
9:44 چهارشنبه، 14ام آذرماه 1397
کد خبر: 96007

آیا مرگ تلویزیون فرا رسیده؟!

درحالی که تحقیقات نشان می دهد که قشر کودک و نوجوان در دنیا طی تغییر رفتاری به جای استفاده از تلویزیون، روز به روز سهم بیشتری از محتوای مورد علاقه خود را از ابزارهای دیجیتال بدست می آوردند، اما تقریبا بیشتر آنها از فقدان محتوای مناسب، حس مشترکی دارند.
 
به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مطابق بررسی‌های انجام شده در شورای سیاستگذاری جشنواره کودکآنلاین، کودک و نوجوان همواره بیشترین علاقه را به دریافت محتوای تصویری و ویدیو دارند که در بین آنها محتوایی با مضامین شاد و سرگرمی محبوب ترین هستند.
از طرفی محتوای ویدیویی راحت ترین مسیر برای گسترش به سمت صنایع مجاور را دارست. ضمن اینکه این شکل از محتوا بیشترین قابلیت را برای مهاجرت به سوی انواع دیگر محتوا دارد. 
این را باید اضافه کرد که عمر، بقا و امکان استمرار محتوای ویدیویی، به مراتب بیش از انواع دیگر محتواست.
همچنین مطابق تحقیقات انجام داده شده در سال 2017 توسط سازمان تنظیم مقررات رسانه‌ای بریتانیا موسوم به آفکام، بیش از چهل درصد خردسالان، نزدیک به نیمی از کودکان و چیزی حدود 70 درصد نوجوانان در دنیا از طریق ابزارهای دیجیتالی چون تلفن همراه و تبلت، محتوایی که می خواهند را دریافت می کنند که این یعنی حرکت به سمت تحقق تئوری «مرگ تلویزیون» که از سال های پیش از سوی کارشناسان حوزه ارتباطات عنوان شده بود.
واقعیت دیگر این است که نزدیک به نیمی از خردسالان، بیش از دو سوم کودکان و 90 درصد نوجوانان در جهان از یوتیوب استفاده می کنند.
به عبارتی هرچه سن از خردسالی به سمت نوجوانی پیش می رود، علاقه به دریافت محتوای تصویری از طریق ابزارهای دیجیتال بیشتر شده و اگرچه در کشورمان تحقیقات مدونی پیرامون استفاده کودکان و نوجوانان از پلتفرم های تصویری چون آپارات در دست نیست اما در دنیا و در میان خردسالان، کودکان و نوجوانان میل به استفاده از پلتفرم هایی تصویری چون یوتیوب بالاتر رفته است.
 این روزها شبکه های اجتماعی بزرگترین چالش رسانه ها چون تلویزیون به شمار می روند اما تقریبا بیشتر این قشر از فقدان محتوای مناسب، حس مشترکی دارند.
از نظر اقتصادی نیز آمارها گویاست که بازار جهانی محتوای کودک و نوجوان در دنیا یکی از پنج بازار دارای رشد سریع به شمار می رود بطوریکه فقط یکی از برندهای فعال در این حوزه به نام «دیزنی چنل» سالانه 450 میلیون دلار درآمد دارد.
آفکام همچنین حجم بازار محتوای کودک و نوجوان را در دنیا بالای 20 میلیارد دلار برآورد می کند که به طور متوسط بیش از 25 درصد شاخص رشد آن است. ضمن اینکه در این بازار بیشتر وزنه به سمت کفه خدمات آنلاین سنگینی می کند که این تغییر رفتار تقریبا در همه دنیا به وضوح قابل رویت است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.