رگولاتوری

December 8, 2018
17:27 شنبه، 17ام آذرماه 1397
کد خبر: 96150

جهرمی از دستور کار قرار گرفتن برنامه هایی برای تحول دیجیتال خبر داد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت ایجاد اکوسیستم مناسب برای رسیدن به جایگاه مطلوب در صنعت فناوری اطلاعات، گفت: برهمین اساس، در سند تحول دیجیتال چند برنامه را در دستور کار قرار داده‌ایم.
 
محمدجواد اذری جهرمی در اختتامیه سمینار تخصصی «تحول دیجیتال و صنعت مخابرات ایران» که امروز -شنبه- در سالن شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، اظهار داشت: ما صنعت فناوری اطلاعات را به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی توسعه صنعتی کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظر می گیریم. اکنون در جایگاهی هستیم که اگر وارد صنعت ای‌تی شویم می‌توانیم جایگاه خوبی را به دست بیاوریم اما اگر این کار را نکنیم، دیگران وارد شده و جایگاه ما را می‌گیرند. 
جهرمی با بیان این که دانش مورد نیاز برای دستیابی به جایگاه شایسته در صنعت فناوری اطلاعات و همچنین ظرفیت زیادی برای استفاده از اینترنت اشیا در کشور وجود دارد، افزود: بنا بر این باید اکوسیستمی بسازیم که بتواند درست کار کرده و توانمند بشود و به خوبی پیش برود. 
وزیر ارتباطات ادامه داد: جهرمی تهیه و تدوین نقشه راه برای زیست بوم در حوزه خدمات شهری را یکی از برنامه های مورد نظر وزارت ارتباطات برشمرد و افزود: حوزه دوم سلامت است که با آقای دکتر قاضی زاده هاشمی هم جلسه گذاشتیم که همچنان ادامه دارد.
وی بخش دیگری از برنامه ریزی های صورت گرفته را با حوزه نیرو مرتبط دانست و با اشاره به نتایج مطلوب رایزنی های مسوولان دو وزارتخانه ارتباطات و نیرو که به تبادل سند نیز منتج شد، ادامه داد: در زمینه استفاده از ظرفیت های iot برای تحول دیجیتال در صنعت آب و برق. سند نهایی شده است و برای دو حوزه صنعت برق و ارتباطات جلسه مشترک گذاشتیم. توجیهات هم انجام شده و حرکت رو به جلو است.
«قرار بود یک پایلوت اولیه تعریف شود؛ پایلوت اولیه در یکی از استان ها قرار بگیرد و کار آغاز شود. روند خیلی خوب و با سرعت پیش می‌رود.»
جهرمی در عین حال خاطرنشان کرد: البته لازم است تعیین تکلیف جدی در این زمینه انجام شود چرا که استراتژی اپراتورها برای سرمایه گذاری روی نروبند IOT است و برای فعال سازی لایسنس‌های این نروبند IOT، مانع فرکانسی داریم؛ فرکانس‌هایی که باید در این عرصه ها در دسترس قرار بگیرند در دسنرس ما نیستند و اگر بخواهیم در باند ۹۰۰ سرمایه گذاری کنیم، باید ماهانه یک دلار پول لایسنس نروبند IO بدهیم. در این صورت ما برای فعال سازی آی او تی نه تنها صرفه جویی نخواهیم کرد بلکه ضرر هم می کنیم.
وزیر ارتباطات ادامه داد: توافق نامه بعدی برای اجرای اکوسیستم، در حوزه کشاورزی بود. بنا بر صحبت آقای مهندس حجتی که آبیاری هوشمند جایگزین آبیاری سنتی شود، تا ۳۵ درصد امکان صرفه جویی در منابع آبی کشور وجود خواهد داشت. آماری از دریاچه ارومیه می‌دادند که سالانه برای بازگشت ظرفیت کل دریاچه به حالت عادی، حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب باید آب داشته باشیم. در حالی که دریاچه در پایین ترین میزان آب آن، حدود ۱٫۵ ملیون متر مکعب آب و در شرایطی که بارش ها خوب باشد، حدود دو و نیم میلیون متر مکعب آب دارد.
وی با بیان این که میزان آب مصرفی حوزه کشاورزی استان آذربایجان غربی ۵ ملیارد متر مکعب در سال است، افزود: مطمئن نیستم که اگر این پروژه اجرا شود حتما این میزان کمبود آب جبران می شود یا نه چرا که در خیلی از نقاط آذربایجان هنوز آبیاری ها به شکل نوین هم در نیامده اند چه برسد به این که هوشمند شوند.
وی در ادامه صحبت هایش تاکید کرد: حرکت کشور به سمت توسعه اقتصاد دیجیتال آغاز شده و مسیرهای کلی که روی آن اتفاق نظر داریم پیگیری می شود؛ دانشگاه تهران به جد در حال تحقیق همه جانبه در این خصوص است. در کنار این ها ما آموزش کارکنان خود را به عنوان یک موضوع مهم در نظر گرفته ایم. شاید 40-50 ورکشاپ آموزشی از سال گذشته در مرکز و استان ها داشتیم که با مفهوم اقتصاد دیجیتال آشنا شوند. ساختار سازمان تنظیم مقررات رادیویی تغییر کرد و معاونتی با همین منظور در آن شکل گرفت. هم زمان با این که تیم های دیگر در این حوزه پژوهش و گفتمان سازی می کنند ما نیز پیگیر مسائل هستیم.»
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.