تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 10, 2018
16:30 دوشنبه، 19ام آذرماه 1397
کد خبر: 96185

۱۰ دستگاه برتر و ضعیف در دور چهارم ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه‌ها معرفی شدند

در حاشیه برگزاری همایش شهر هوشمند، سازمان فناوری اطلاعات ۱۰ دستگاه برتر و ضعیف در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی را براساس چهارمین مرحله ارزیابی دستگاه‌های اجرایی معرفی کرد.
 
رضا باقری اصل، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در این برنامه اعلام کرد که شاخص دولت الکترونیکی در این ارزیابی از امتیاز حدود ۳۸ درصد به ۶۰  درصد رسیده است. او با اعلام این موضوع گفت:‌ «در دوره اول ارزیابی یعنی انتهای سال ۹۵ با ارزیابی خدمات۶۰  دستگاه‌ اجرایی کار انجام شد و نتایج حاکی از الکترونیکی شدن ۱۹ درصد از خدمات و سرویس‌ها بود. در دوره دوم ارزیابی ۸۳  دستگاه در شهریور سال ۹۶ مورد بررسی قرار گرفتند که نسبت به دوره قبل با ۹ پله رشد ۲۸ درصد سرویس‌ها به‌صورت الکترونیکی ارائه‌ شده بود. اما در دوره سوم، ارزیابی روی وضعیت ۹۳ دستگاه انجام شد که براین اساس ۳۸ درصد از خدمات به ‌صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه شد. حالا هم در دور چهارم این ارزیابی که امروز منتشر شده  با بررسی وضعیت ۹۳ دستگاه شاهد هستیم که ۶۰ درصد خدمات و سرویس‌های آنها به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود.»
 
آنطور که باقری اصل در این برنامه اعلام کرد شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، گمرگ جمهوری اسلامی ایران، بنیاد شهید و امور ایثارگران سه دستگاه برتر در ارائه خدمات الکترونیکی از بین ۹۳ دستگاه اجرایی بوده‌اند. همچنین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارت اقتصاد و امور دارایی، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، سازمان بنادر و دریا نوردی و پست بانک ایران هم به ترتیب در جایگاه چهارم  تا دهم دستگاه‌های برتر در ارائه خدمات الکترونیکی بوده‌اند.
 
به گفته او ‍۱۰ دستگاه ضعیف در ارایه خدمات الکترونیکی به شهروندان که در انتهای جدول ارزیابی دور چهارم خدمات الکترونیکی دستگاه‌ها قرار دارند نیز به ترتیب وزارت امور خارجه، سازمان پژوهش برنامه‌ریزی کشور، وزارت آموزش و پرورش، پژوهشگاه ارتباطات فناوری، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، وزارت نیرو، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران، سازمان حسابرسی، وزارت دادگستری، سازمان بهزیستی، سازمان حفظ نباتات و انستیتو پاستور ایران بوده‌اند.
 
عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در این برنامه اعلام کرد که از مجموع ۱۸۴۳ خدمت مورد ارزیابی دستگاه‌، ۶۱۸ خدمت دستگاه‌ها هنوز زیر ۵۰ درصد الکترونیکی شده‌اند که از میان این خدمات که الکترونیکی نشده که با بیشترین درخواست هم  از سمت شهروندان مواجه‌اند او به  ابطال صدور دفترچه بیمه و استعلام بازنشستگی اشاره کرد.
 
همچنین براساس اظهارات باقری اصل دانشکده علمی و کاربردی پست و مخابرات و پژوهشگاه فضایی ایران در این دور ارزیابی هم درخواست عدم ارزیابی داده و خواسته‌ بودند که به دلیل انجام تغییر در ساختار خود در دور پنجم این ازیابی مورد بررسی قرار بگیرند.
 
اما در ادامه این برنامه امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال پیوست در مورد جایگاه وزارت ارتباطات و زیر مجموعه آن یعنی سازمان فناوری اطلاعات در این ارزیابی گفت: «خبری که اعلام می‌کنم دو جنبه بد و خوب دارد. جنبه بد آن این است که سازمان فناوری اطلاعات در جایگاه ۳۰ ارزیابی در بین ۹۳ دستگاه قرار دارد و جنبه خوب این جایگاه هم این است که نشان می‌دهد ما از هیچ پارتی‌بازی برای قرار گرفتن در جایگاه مناسب استفاده نکرده‌ایم.» ناظمی تصریح کرد که این سازمان درگیر مشکلاتی است و به همین دلیل نتوانسته در جایگاه مناسب این ارزیابی قرار بگیرد. براساس اظهارت او این سازمان درحال رفع این مشکلات بوده و امیدوار است با تغییراتی که در آینده در ساختار این سازمان ایجاد می‌شود بتواند به عنوان یک سازمان الگو در ارایه خدمات الکترونیکی تبدیل شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.