رسانه‌های اجتماعی

December 12, 2018
11:48 چهارشنبه، 21ام آذرماه 1397
کد خبر: 96273

قانون روی قانون پیام‌رسان‌ها!؟

مجلس شورای اسلامی در حالی می‌خواهد طرحی برای ساماندهی پیام‌رسان‌ها تصویب کند که شورای عالی فضای مجازی سال گذشته با بررسی این موضوع، مصوبه‌ای با عنوان «سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» تصویب کرده بود.
 
اخیرا تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، طرحی برای سامان‌دهی پیام‌رسان‌های اجتماعی تهیه کردند و این طرح به هیات رئیسه ارجاع شد و هیات رئیسه نیز آن را برای بررسی بیش‌تر به کمیسیون فرهنگی ارائه کرد.
 
در مقدمه‌ای با عنوان دلایل توجیهی این طرح آمده است: شبکه‌های اجتماعی نقش موثری در تثبیت هویت ملی و فرهنگی هر جامعه داشته و امروزه پیام‌رسان‌های اجتماعی به‌عنوان مرجع اثرگذار تعاملات روزمره در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، اقتصادی و سیاسی و غیره شناخته شده و سهم فراوانی در شکل‌گیری مناسبات مختلف در جامعه دارد. بر این مبنا نمی‌توان نسبت به ابعاد، آثار و آسیب‌های آن بی‌تفاوت بود. بنابراین سامان‌دهی از ‌مرحله شکل‌دهی تا نظارت بر روند فعالیت‌ها و ایجاد ضمانت اجراها نیاز به ساز و کار قانونی داشته که البته نباید فارغ از نگاه‌های حمایتی نسبت به ظرفیت‌های داخلی در عرصه‌ی تبادل  اطلاعات باشد. در نتیجه سازوکار قانونی حمایت از پیام‌رسان‌های اجتماعی با هدف اعتمادسازی و صیانت از حقوق شهروندی، حریم خصوصی، فرهنگ عمومی و امنیت ملی باشد. برهمین اساس طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی تقدیم می‌شود.
 
این در حالی است که شورای عالی فضای مجازی سال گذشته وضعیت شبکه‌های اجتماعی و سیاست‌های مربوط به این شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی را در جلسات خود مورد بررسی قرار داده بود که نتایجی هم‌چون ممنوعیت استفاده نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیردولتی از پیام‌رسان‌های اجتماعی برخط خارجی را به همراه داشت. البته شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های اجتماعی و سیاست‌های مربوط به آن‌ها، پیش از آن هم موضوع جلسات شورای عالی فضای مجازی بودند و مصوبه‌ای با عنوان «سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» در یکی از این جلسات نظر به تصویب رسید.
 
در حالی که مسوولان همواره یکی از مشکلات کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها را مقررات دست‌وپاگیر عنوان می‌کنند و تسهیل قوانین را راهی برای کمک به کسب‌وکارها می‌دانند، برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که پس از مصوبه شورای عالی فضای مجازی که به‌صورت جزئی به فعالیت پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی پرداخته و مصوبه‌ای برای ساماندهی آن‌ها تصویب کرده است، چنانچه قانون‌گذار بخواهد مصوبه‌ی دیگری عرضه کند، شاید با روند تسهیل قوانین در تضاد باشد؛ البته این صرف‌نظر از این‌ موضوع است که این مصوبه چه موادی داشته و خواهد داشت.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.