اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 16, 2018
15:46 یکشنبه، 25ام آذرماه 1397
کد خبر: 96389

سازو کار ادغام FCPها مشخص نیست

با توجه به عدم برخورداری شرکت های ارایه دهنده اینترنت ثابت از جایگاه موردنظرشان که یکی از دلایلش فقدان سرمایه گذاری لازم است، مسوولان ارتباطی، راه حل را در ادغام این شرکت ها می دانند؛ موضوعی که به سبب توسعه و سرمایه گذاری و امکاناتی که تاکنون فراهم کرده‎اند، به راحتی انجام نمی شود.
 
مدتی است که به نظر می رسد، چالش ها و مشکلات شرکت های ارایه دهنده خدمات اینترنتی ثابت بیش از پیش خود را نشان داده و بخش خصوصی خواهان حل این مشکلات است. موضوعاتی که به اذعان این شرکت ها، به دلیل نرخ پایین اپراتورهای موبایل در ارایه دیتا و یا عدم سرمایه گذاری FCPها در حوزه توسعه کیفیت خدمات اینترنتی، به گفته مسوولان دولتی رخ داده، اما درنهایت نتیجه ای جز کاهش مشتری اپراتورهای ثابت نداشته است.
محمدباقر اثنی عشری، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور درباره مشکلات ارایه دهندگان اینترنت ثابت گفت: این شرکت ها به دلیل نرخ پایینی که اپراتورهای موبایل برای دیتا ارایه می دهند، با ریزش مشتری روبه رو هستند. زیرا در ۱۰ سال گذشته، اپراتور ثابت رشد کمی داشته و اکنون رشدش منفی شده است؛ مردم هم ترجیح می دهند با توجه به تعرفه پایین موبایل، ADSL خود را تمدید نکنند و از موبایل استفاده کنند اما درنهایت این موضوع در درازمدت برای ایران خوب نیست.
البته این موضوع، پیش از این هم مورد توجه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفته بود و محمدجواد آذری جهرمی درباره مشکلاتServcoها با بیان این که سرمایه گذاریFCPها کافی نبوده است، تصریح کرده بود: هدف ما در تجمیع مجوزها و ارایه دو مجوز FCP و ،Servco این بود که مشوق های لازم برای ادغام شرکت ها و سرمایه گذاری بیش تر در این حوزه، انجام بگیرد و بخش ثابت کشور رشد بیش تری داشته باشد.
او هم چنین خاطرنشان کرده بود: برداشت روز اول ما این بود که بازار کشور بیش از شش اپراتور FCP نیاز ندارد. اما چون نمی خواستیم مانع رقابت شویم، هر ۱۷ شرکت متقاضی این پروانه، پذیرش شدند. طبیعتا سرمایه گذاری همه این ۱۷ شرکت، ظرفیت بازگشت سرمایه را ندارد. همه چیز هم با زور قوانین و مقررات نمی شود و خودشان باید از نظر اقتصادی به این درک برسند که با هم ادغام شوند.
وزیر ارتباطات البته فعالیتFCP ها را موفق دانسته و معتقد است: این شرکت ها سرمایه گذاری خوبی هم کرده اند، اما سرمایه گذاری به اندازه کافی نبوده و باید بیش از این باشد. نمی توان به صورت فرمایشی خواستار سرمایه گذاری در این حوزه شد و خودشان از نظر اقتصادی باید به این نتیجه برسند که باید سرمایه گذاری بیش تری صورت بدهند.
از طرفی با ادامه اعتراض شرکت های ارایه دهنده اینترنت ثابت نسبت به امکان دامپینگ تعرفه اینترنت اپراتورهای همراه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مشکل را در عدم کیفیت سرویس های اینترنت ثابت دانست و بیان کرد:  دلیل اصلی مهاجرت کاربران از اپراتورهای ثابت به همراه کیفیت و کمیت سرویس است. وقتی سرعت موبایل به طور متوسط، ۲۵ مگ است و سرعت اینترنت خانه برروی همان شش مگ مانده، کاربر علاقه ای به سوییچ کردن روی اینترنت ثابت ندارد.
او بار دیگر، راه حل مشکلات سرمایه گذاری در این شرکت ها را ادغام آن ها دانست و گفت: اگر ۱۷ شرکت بخواهند سرمایه گذاری کنند، برگشت نمی شود. حرف ما این است که آن ها باید از راه حل های ادغام استفاده کنند و یک شرکت شوند، یک شبکه را توسعه دهند که هزینه سرمایه گذاری پایین بیاید و بازار توجیه داشته باشد. البته آن ها می گویند این کار رقابت را از بین می برد، حرف ما این است که اپراتورها ابتدا شبکه را توسعه دهند و نگران رقابت نباشند.
در این راستا، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور، با اشاره به راه حل وزارت ارتباطات برای ادغام شرکت های ارایه دهنده اینترنت ثابت گفت: تاکید وزارت ارتباطات این است که این ۱۷ FCP موجود، باید ادغام شوند و به پنج تا برسند، اما سازوکار آن هنوز تعریف نشده است. از طرفی باید توجه داشت که شرکت های FCP هم برای توسعه کارشان سرمایه گذاری و امکاناتی را فراهم کردند و به همین دلیل این کار، به این راحتی انجام نمی شود.
از طرفی اخیرا، حسین فلاح جوشقانی رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره فرآیند ادغام شرکت های ارایه دهنده ارتباطات ثابت اظهار کرد: با توجه به شرایط موجود، ما از سیاست ادغام شرکت ها حمایت می کنیم برای این که شرکت های بزرگ تر و قدرتمندتری وارد عرصه شوند و بتوانند در این حوزه سرمایه گذاری لازم را انجام دهند، زیرا بدون سرمایه گذاری نمی توان توسعه انجام داد. بنابراین منتظریم پیشنهاداتی ارایه شود و بر اساس آن هرگونه تغییری که لازم باشد را انجام می دهیم، البته این پیشنهادها باید در چارچوبی باشد که به توسعه و سرمایه گذاری منجر شود.
با توجه به لزوم سرمایه گذاری در حوزه ارتباطات ثابت، برای توسعه این حوزه که به نظر می رسد با وجود اهمیتی که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد، هنوز نتوانسته به جایگاهی که باید دست یابد، به نظر می رسدکه شرکت های FCP یا باید به توصیه مسوولان ارتباطی کشور، ادغام شوند و یا در غیر این صورت، نیازمند راه حل های جایگزین برای جذب سرمایه لازم جهت توسعه شوند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.