تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

December 19, 2018
17:36 چهارشنبه، 28ام آذرماه 1397
کد خبر: 96473

شیوه‌نامه تشکیل و نحوه عمل‌ کارگروه کاهش موانع کسب‌وکارهای مجازی ابلاغ شد

معاونت حقوقی ریاست جمهوری با صدور بخشنامه‌ای، شیوه‌نامه تشکیل و نحوه عمل‌ کارگروه «کاهش موانع کسب‌وکارهای مجازی» را به کلیه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.
 
این بخشنامه، پیرو مصوبه هیات وزیران که بهمن سال ۹۶ به منظور حمایت از کسب‌وکارهای قانونی در بستر فضای مجازی  تصویب شده بود، به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است. این مصوبه برای رفع موانع پیش روی کسب‌وکارهای نوپا و ایجاد سازوکار اجرایی مناسب برای ادامه، رونق و ایجاد وحدت رویه در دستگاه‌های اجرایی مرتبط در مدیریت مشکلات حقوقی ناشی از گسترش این نوع فعالیت‌ها تصویب شد. بر این اساس نیز کارگروه کاهش موانع کسب‌وکارهای مجازی شکل گرفت.
 
بر اساس متن این شیوه‌نامه که شامل ۱۳ ماده و دو تبصره است و در تاریخ ۱۱ مهر ۹۷ به تصویب این کارگروه رسیده، ریاست کارگروه با معاونت حقوقی ریاست جمهوری است و نمایندگانی از وزارتخانه‌های ارتباطات و فناروی اطلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور اقتصادی و دارایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آن حضور دارند.
 
همچنین کمیته‌ای تخصصی متشکل از کارشناسان معرفی شده هریک از دستگاه‌های عضو کارگروه  تشکیل خواهد شد که درخواست رسیدگی و تجویز شکایت هریک از دستگاه‌های مشمول یا گزارش ارسالی هریک از دستگاه‌های اجرایی، ابتدا در کمیته مطرح می‌شود و در صورت عدم رفع اختلاف، موضوع در کارگروه جهت تصمیم‌گیری نهایی مطرح خواهد شد.
 
بر اساس ماده ۷ این شیوه‌نامه، چنانچه موضوع مورد اختلاف از طریق کمیته تخصصی حل و فصل نشود، هرکدام از دستگاه‌های دولتی که قصد شکایت از متصدیان کسب‌وکار و کارآفرینان موضوع شیوه‌نامه را داشته باشند باید مراتب را در قالب درخواست تجویز شکایت (متضمن مشخصات دقیق طرف شکایت، نامه دامنه مربوطه یا اپلیکیشن، تخلف مورد ادعا و ادله مربوط به آن) جهت طرح  وبررسی در کارگروه به رئیس کارگروه اعلام کنند. پس از بررسی ادله طرف شکایت و نماینده صنف مربوطه، چنانچه کارگروه تخلف موضوع شکایت را تایید کرد، اجازه طرح شکایت توسط دستگاه دولتی را به موجب تصمیم‌نامه خواهد داد.
 
همچنین دو ماده مهم این شیوه نامه به موضوع فیلترینگ سرویس‌های کسب‌وکارهای نوپا اختصاص پیدا کرده است آن گونه که در ماده ۱۲ این شیوه‌نامه آمده است، هیچکدام از دستگاه‌های اجرایی اجازه ندارند بدون طرح موضوع در کمیته تخصصی و کارگروه، تجویز طرح شکایت و درخواست پالایش (فیلترینگ) یا پاسخ به هراستعلام به منظور فیلترینگ اقدام کنند. مدیرانی که بدون گرفتن مجوز، شکایت را امضا کنند به هیات رسیدگی به تخلفات اداری جهت رسیدگی ارجاع خواهند شد.
 
همچنین در ماده ۱۳ این شیوه‌‌نامه تاکید شده که گزارش دستگاه‌های دولتی در مورد چگونگی پاسخ به استعلامات مراجع قضایی توسط دستگاه‌های اجرایی که منجر به فیلترینگ شده یا می‌شود نیز در این کارگروه بررسی خواهد شد.
 
پیش‌تر امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در گفت‌وگو با پیوست از تشکیل سومین جلسه این کارگروه خبر داده و گفته بود مصوبات و مکتوبات این جلسات از این پس از حالت محرمانه خارج  و به صورت عادی برگزار خواهد شد. پیگیری موضوع عدم برگزاری جلسات کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه (کمیته فیلترینگ) از دیگر مباحث مطرح شده در جلسه مذکور بوده که حالا به نظر می‌رسد با ماده۱۲ و  ۱۳ این شیوه نامه،  کارگروه کاهش موانع کسب‌وکار مجازی در تلاش است از فیلترینگ غیر اصولی کسب‌وکارهای نوپا جلوگیری کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.