تلفن همراه

گوشی

December 21, 2018
18:22 جمعه، 30ام آذرماه 1397
کد خبر: 96506

تغییر روال ثبت گوشی مسافری

طبق جدیدترین دستورالعمل ثبت گوشی، مسافران باید عوارض گمرکی موبایل را در سایت گمرک پرداخت کنند و دیگر نیازی به مراجعه به سایت همتا نیست. در صورت تایید اطلاعات کد فعال سازی برای متقاضی پیامک می‌شود.
 
به  گزارش فارس، مخاطبان فارس در بخش فارس من گلایه ای را با این عنوان که «چرا سامانه همتا و گمرک پاسخگو نیستند و مشکلات و بی کفایتی خود رو بر گردن دیگری می اندازند؟» ثبت کردند. 
 
این کاربر نوشته:‌ «با سلام بنده یک گوشی اپل به صورت مسافری و قانونی وارد کردم و در موعد مقرر می خواهم با مشخصات پاسپورت خودم رجیستر کنم ایرانی هم هستم نه دلالم نه مبایل فروشم نه قاچاقچیم نه تا حالا مبایل وارد کردم اولین باره که می خواهم بعد از بازگشت از سفر خارج یک گوشی در مهلت مقرر رجیستر کنم که با این مشکلات روبرو شدم امروز عوارض گوشی رو تو سایت گمرک واریز کردم بهم شناسه پرداخت داده و آدرس و شماره تماس سامانه همتا که برم ادامه مراحل رو اونجا انجام بدم با همتا تماس گرفتم گفتن برو تو وبسایت ما ثبت نام کن و تو قسمت ثبت اطلاعات مسافری مشخصات خودت، گوشی و شناسه پرداخت گمرک رو وارد کن تمام این مراحل رو انجام دادم و در مرحله ثبت درخواست این پیغام رو میده: ثبت تلفن همراه مسافری و پستی تا اطلاع ثانوی صرفا بر اساس فایل ارسالی از گمرک انجام خواهد شد زنگ زدم دوباره سامانه همتا 096366 میگم شما که گفنی تو سامانه ثبت مسافری کن اما راه نمیده و اون پیغام رو میده، میگه ما نمی دونیم زنگ بزن گمرک02143891 بالای 20 بار تماس گرفتم کسی پاسخگو نیست دوباره زنگ زدم همتا میگم یعنی نیاز نیست من ثبت مسافری کنم خود گمرک فایل رو ارسال می کنه براتون؟ میگه نه از الان تا مدت نا معلومی باید بشینی پای سیستم هی امتحان کنی ببینی کی جواب میده. میگم آخه من که تو گمرک مشخصات رو وارد کردم و عوارض هم دادم، گمرک هم که قرار بود آنلاین باشه الان نیست می خواد دستی فایل رو ارسال کنه خوب سامانه همتا شمام اجازه بده من درخواست و مشخصاتم رو ثبت کنم بعد که اطلاعات از گمرک به هر نحوی رسید برسی کنید و مطابقت بدید در صورت صحیح بودن اظهارات کد رجیستری رو ارسال کنین برام در صورت صحیح نبودن هم که گفتین پول رو پس نمیدین. ولی این درست نیست که نه شما و نه گمرک پاسخ درستی نمی دین و میگین از الان تا مدت نامعلومی منتظر باش، منم که برام پیام دادین تا 3 دی ماه گوشیت آنتن داره و بعد اون گفتین که قطع میشه؟ تکلیف من چیه؟ لطفا شما پیگیر باشین که، پیامی که سامانه همتا میده مبنی بر: ثبت تلفن همراه مسافری و پستی تا اطلاع ثانوی صرفا بر اساس فایل ارسالی از گمرک انجام خواهد شد یعنی چه؟ ما که دستمون به جایی بند نیست و کسی هم پاسخ گو نیست با تشکر.»
 
 
پس از ثبت این شکایت، خبرنگار فارس در روز نخست این موضوع را از کمیته اجرای رجیستری پیگیری کرد. پاسخ گویی کمیته رجیستری به این سوال تا حدودی زمان بر شد، زیرا در پیگیری فارس اعلام می‌شد که دقیقا در حال کار روی این مشکل هستند و مذاکراتی بین چند دستگاه برای رسیدن به وضعیت جدیدی در این فرآیند در حال انجام است.
 
در نهایت این هماهنگی‌های بین دستگاهی به تغییر در فرآیند ثبت گوشی مسافری منتج شد و کمیته اجرای رجیستری در اطلاعیه‌‌هایی فرآیند جدید ثبت این گوشی‌ها را تشریح کرد.
 
به فارس نیز اعلام شد که پاسخ سوال مخاطب فارس نیز همان اطلاعیه‌های جدید است.
 
*توضیح همتا درباره روش جدید ثبت رجیستری گوشی‌های مسافری
 
اطلاعیه‌های همتا درباره روش جدید ثبت رجیستری گوشی‌های مسافری به شرح زیر است.
 
«به اطلاع می‌رساند ارائه خدمات در خصوص ثبت اطلاعات گوشی‌های مسافری در سامانه همتا تا اطلاع ثانوی متوقف شده است و صرفاً گوشی هایی که اطلاعات آن توسط گمرک ج.ا.ا برای سامانه همتا ارسال شود، رجیستر خواهد شد.
 
با توجه به ایجاد برخی پرسش‌ها و شایعات پیرامون موضوع ثبت گوشی‌های مسافری لازم به توضیح است که سامانه همتا هیچگونه مشکلی برای ارائه خدمات ثبت گوشی مسافری ندارد. اما با توجه به سیاست‌ها و محدودیت‌های اعمال شده جدید توسط گمرک، درگاه ثبت اطلاعات مسافری سامانه همتا به حالت تعلیق درآمده و از این پس صرفاً مواردی که مورد تائید گمرک باشد، رجیستر خواهد شد.
 
در همین رابطه مقرر شده است که گمرک در بازه‌های زمانی مشخص، فایل حاوی اطلاعات گوشی‌های مسافری را برای سامانه همتا ارسال کند. بدیهی است تا زمانیکه اطلاعات گوشی های مسافری برای سامانه همتا ارسال نشود، امکان رجیستر کردن دستگاه وجود نخواهد داشت.
 
این روند تا زمان اتصال برخط سامانه گمرک به سامانه همتا ادامه خواهد داشت.»
 
سپس همتا درباره ثبت گوشی های مسافری یک اطلاعیه تکمیلی نیز منتشر کرد.
 
«باتوجه به سوالات و ابهامات ایجاد شده در باره ثبت گوشی‌های مسافری، برای آگاه‌سازی مخاطبان گرامی اطلاعیه زیر منتشر می‌شود:
 
به اطلاع می‌رساند مطابق تصمیم اخیر کمیته راهبری طرح رجیستری، از تاریخ 19 آذر 97 درخواست ثبت گوشی‌های مسافری در سامانه همتا متوقف شده است.
 
در حال حاضر پس از پرداخت حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه توسط شخص متقاضی، گمرک برطبق قوانین و مقررات مربوطه، صحت اطلاعات ورودی و شرایط لازم برای ثبت دستگاه به صورت مسافری را بررسی می‌‌کند. در نهایت اطلاعات دستگاه‌های واجد شرایط ثبت مسافری در فواصل زمانی مشخص (بنا بر اطلاعیه گمرک هر سه روز یکبار) توسط گمرک در قالب یک فایل برای سامانه همتا ارسال می‌شود.
 
لازم به توضیح است این امکان وجود دارد که شخص متقاضی نسبت به پرداخت حقوق و عوارض گمرکی اقدام کند، اما گمرک ج.ا.ا با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، دستگاه را فاقد شرایط ثبت مسافری تشخیص داده و اطلاعات آن را به سامانه همتا ارسال نکند. بنابراین پرداخت موفق در سامانه گمرک لزوماً موجب ارسال اطلاعات توسط گمرک برای سامانه همتا نمی‌شود.
 
سامانه همتا پس از دریافت فایل ارسالی گمرک، ابتدا صحت ظاهری و کامل بودن اطلاعات دریافتی (از جمله صحیح بودن فرمت شناسه IMEI، موجود بودن هر دو شناسه گوشی‌های دوسیمکارته، موجود بودن شماره سیمکارت جهت ارسال کد فعالسازی و . . .) را بررسی و پس از اطمینان از صحت اطلاعات، نسبت به رجیسترکردن دستگاه و ارسال کد فعالسازی برای فرد متقاضی اقدام می‌کند.
 
ذکر این نکته ضروری است که از این پس در هیچکدام از مراحل ثبت گوشی مسافری نیازی به مراجعه فرد متقاضی به سامانه همتا نیست و فرد متقاضی صرفاً باید به سامانه اظهارنامه گمرکی مراجعه و حقوق و عوارض گمرکی تلفن همراه را پرداخت کند.
 
متقاضیانی که از پرداخت حقوق گمرکی توسط ایشان مدت زمان زیادی گذشته است، می توانند جهت اطلاع از آخرین وضعیت درخواست خود از گمرک پیگیری کند.»
 
پس از این ۲ اطلاعیه، همتا در اطلاعیه دیگری در حال انجام بودن فرآیند جدید را مورد تاکید قرار ‌داد.
 
همتا اعلام کرد: «بررسی اطلاعات گوشی های مسافری که روز یکشنبه مورخ ۲۵ آذر توسط گمرک برای سامانه همتا ارسال شده بود، انجام شد و پس از بررسی اطلاعات ارسالی، تمامی دستگاه هایی که اطلاعات آن از سوی گمرک صحیح و کامل ارسال شده بود، رجیستر شده و کد فعالسازی نیز به شماره تلفن همراه متقاضیان پیامک شد. این کد فعالسازی در کارتابل متقاضیان در سامانه همتا به آدرس hamta.ntsw.ir نیز قابل مشاهده است.
 
سایر موارد فایل ارسالی از سوی گمرک که فاقد اطلاعات صحیح یا کافی بودند، از سوی همتا تائید نشده و به همراه دلایل عدم تائید در اسرع وقت به گمرک عودت داده خواهند شد.
 
متقاضیانی که درخواست ایشان تائید نشده است، می توانند برای پیگیری وضعیت درخواست خود به گمرک مراجعه کنند.»
 
بنابر اطلاعات ارایه شده این کاربر فارس باید پس از پرداخت هزینه گمرکی در سایت گمرک منتظر دریافت ک فعال سازی باشد و در صورت طولانی شدن دریافت کد باید برای پیگیری وضعیت درخواست خود به گمرک مراجعه کند.
 
پیش از این خبرنگار فارس، گلایه مشترکان از مشکل سرویس ارزش افزوده موبایل، اعتراض مردم به تبانی احتمالی همراه اول و ایرانسل، درخواست کارکنان مخابرات برای اجرای طبقه بندی مشاغل، اعتراض به روش فروشگاه‌های اینترنتی در عودت وجه، اطلاع از موجودی تولیدات داخلی در اپلیکیشن حمایت از کالای ایرانی، گلایه فروشندگان موبایل از رجیستری گوشی‌های مسافری، اعتراض به تخلیه خطوط بدهکار توسط مخابرات و شکایت کاربران از هزینه مکالمه موبایل در اربعین که در بخش فارس من مطرح شده بود را پیگیری کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.