اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 21, 2018
18:36 جمعه، 30ام آذرماه 1397
کد خبر: 96515

سیر صعودی ایران در رتبه بندی جهانی تجارت الکترونیک

بر در سال های اخیر، تغییرات عمیقی در روابط اقتصادی بین افراد، شرکت ها و دولت ها به وجود آمده است.
 
مبادلات تجاری بین افراد با یکدیگر، شرکت ها با یکدیگر و افراد با شرکت ها و دولت ها به سرعت از حالت سنتی خود که عمدتاً مبتنی بر مبادله اطلاعات بر مبنای اسناد و مدارک کاغذی بوده خارج شده و به سوی انجام مبادلات از طریق بهره گیری از سیستم های الکترونیکی در حرکت است.
 
تجارت الکترونیکی به دلیل سرعت، کارایی، کاهش هزینه ها و بهره برداری از فرصت ها، عرصه جدیدی را در رقابت گشوده است. تا آنجا که گفته می شود عقب افتادن از این سیر تحول، نتیجه ای جز منزوی شدن از عرصه اقتصاد جهانی نخواهد داشت.
 
 تجارت الکترونیک درکشورهای در حال توسعه رشد می کند ولی سرعت رشد آن بسیار کمتر از سرعت رشد تعداد کاربران اینترنت است با اینکه استفاده از اینترنت پیش شرط توسعه تجارت الکترونیک بوده و رشد بالای دسترسی عمومی مردم به اینترنت موجب توسعه تجارت و کسب وکار از طریق اینترنت می شود، ولی رشد تعداد کاربران اینترنت لزوماً نشانه سرعت توسعه تجارت الکترونیک نیست. در نظر خواهی که در میان 12 کشور جهان انجام گرفت، e-mail  تنها فعالیت اینترنتی در بین بیش از 50 درصد از پاسخ دهندگان آن کشورها بود.
 
اگرچه در مورد سرعت گسترش مبادلات الکترونیکی، برآوردهای بسیار متفاوتی ارایه شده است ولی در کلیه پیش بینی های به عمل آمده اعلام شده است که تجارت الکترونیکی در سالهای آینده با رشد فزاینده ای روبرو خواهد بود.
 
 
 
آماری از وضعیت تجارت الکترونیک در ایران
 
تجارت الکترونیکی در ایران بسیار نوپا و در مراحل اولیه است. اما اهمیت فناوری اطلاعات باعث شده تا تدوین و اجرای قوانین و لوایح مورد نیاز در این عرصه همواره مد نظر مسئولان ایران باشد. اما به‌نظر می‌رسد با وجود برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی متعدد هنوز میزان آگاهی افراد و تجار کشور از نحوه استفاده از امکانات موجود برای تجارت الکترونیکی کم است. از سوی دیگر نبود شناخت از میزان امنیت موجود در شبکه داخلی و جهانی باعث شده‌است که اطمینان لازم وجود نداشته باشد البته برخی از فروشگاه‌های اینترنتی با استفاده از روش‌هایی مانند نماد اعتماد، تحویل درب منزل یا گارانتی برگشت وجه، سعی کرده‌اند تا اعتماد خریداران را جلب نمایند. پیش‌بینی می‌شود که فروشگاه‌های اینترنتی به تدریج جای خود را در میان خریداران پیدا کنند.
 
طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و بر اساس آمار بانک جهانی، اتحادیه جهانی مخابرات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، بیش از ۷۳ درصد از کل جمعیت ایران در سال ۹۷ به اینترنت دسترسی دارند.
 
به گفته مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در سال ۹۶ بیش از ۱۱۱هزار میلیارد تومان خرید آنلاین انجام شده است که پرداخت آن‌ها به‌صورت اینترنتی بوده. علاوه بر این، در سال ۹۶ بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان فروش آنلاین با پرداخت در محل و ۱۶ هزار میلیارد تومان فروش آنلاین که پرداخت آن‌ها به شیوه‌هایی غیر از پرداخت اینترنتی یا پرداخت در محل، ازجمله کارت‌به‌کارت، واریز بانکی و… انجام شده است.
 
با توجه به آمار مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، در سال ۹۶ تعداد کسب‌وکارهای دارای نماد ۳۶ هزار و ۹۱۰ کسب‌وکار بودند و در پنج ماه اول سال ۹۷ نیز، بیش از ۴۱ هزار و ۶۵۸ کسب‌وکار اینترنتی دارای نماد هستند.
 
همچنین بر اساس این آمار، بیش از ۱۷ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی، فروشگاه‌های بزرگ غیر زنجیره‌ای هستند که ترکیب متفاوتی از کالاها را می‌فروشند. پس‌ازآن به ترتیب بیش از ۸ و بیش از ۷ درصد در حوزه «طراحی صفحات وب» و «انواع رایانه و تجهیزات و ملزومات جانبی» فعال هستند.
 
بیش از ۴۴ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی، خانگی هستند و ۷۲ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی کمتر از ۵ نفر کارمند دارند و فقط ۶ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی بیش از ۳۰ نفر کارمند دارند.
 
همچنین ۷۵ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی، افراد حقیقی هستند و ۸۰ درصد کسب‌وکارهای اینترنتی به فروش کالا و ۲۰ درصد به ارائه خدمات می‌پردازند.
 
کمترین رنج سنی نیز با یک درصد، بین ۱۸ تا ۲۰ سال سن است و ۱.۸ درصد مالکان کسب‌وکارهای اینترنتی نیز بالای ۶۰ سال سن دارند.
 
 
 
جایگاه ایران در رتبه بندی جهانی
 
رتبه ایران در زمینه تجارت الکترونیکی طی سال‌های گذشته رتبه چندان جالبی نبوده اما در چند سال گذشته ایران در این بخش جزو ۱۰ کشور اول آسیا و اقیانوسیه به شمار می‌رود.
 
در هر حال، تجارت الکترونیکی در حال رشد بوده و در آینده بسیاری از شیوه های تجاری سنتی را به چالش فرا می خواند. محیط در حال تغییر و غیر ایستا حکم می کند که ما نیز باید راهبرد های اثربخشی را در راستای بستر سازی برای توسعه این پدیده در کشورمان توسعه دهیم. تجارت الکترونیک می تواند سکوی پرتاب بسیاری از صنایع و کسب وکارهای ما باشد البته اگر ما توان تطبیق آن را با برنامه های تجاری کسب و کارمان داشته باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.