تلفن همراه

گوشی

December 24, 2018
17:12 دوشنبه، 3ام دیماه 1397
کد خبر: 96636

مقاومت بازار موبایل در برابر کاهش قیمت ارز‌

نمودار قیمت انواع گوشی‌های تلفن‌همراه از اواسط آبان‌ ماه با شیب نزولی نسبتا شدیدی مواجه شد که به گفته فعالان بازار این اتفاق ناشی از افت نرخ ارز در بازار آزاد بود.
 
اما این روند کاهش قیمت‌ها طی ماه گذشته چندان محسوس نبود و این در حالی است که نرخ دلار از اواخر آبان‌ماه تا به امروز نزدیک به 4 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده است و از حدود 13 هزار تومان به کانال 9 هزار تومان عقب نشینی کرده است.
 
یکی از فعالان بازار تلفن‌همراه درباره علت عدم افت قیمت‌ها طی یک ماه اخیر به خبرنگار ایلنا گفت: واردکنندگان گوشی‌ها را با نرخ ارز نیمایی وارد کشور می‌کنند و دلار در این سامانه طی یک ماه گذشته نوسان چشمگیری نداشته است.
 
علی حبیب‌نژاد با بیان اینکه بازار رفته رفته با کمبود کالا مواجه خواهد شد، اظهار کرد: طی چند هفته اخیر بازار گوشی با رکود شدیدی مواجه شده است اما با این حال بعضی از مدل‌ها پرفروش کمیاب هستند و به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک شدن شب عید بازار به سوی کمبود کالا می‌رود.
 
این فعال بازار تلفن‌همراه با بیان اینکه هم‌اکنون سامانه ثبت‌سفارش روی واردکنندگان مسدود است، گفت: به نظر می‌رسد این اقدام میزان واردات گوشی را به صفر رسانده باشد و اگر این رویه ادامه‌دار پیدا کند قیمت‌ها در ماه‌های آینده کاهش پیدا نخواهد کرد و حتی شاهد افزایش قیمت در بازار خواهیم بود.
 
به گفته وی، درحال حاضر گوشی‌های بسیاری در گمرک مانده است و مسئولان اقدام عملی برای ترخیص این محصولات انجام نداده‌اند و اگر این روند ادامه پیدا کند شاهد آشفتگی شدیدی در بازار خواهیم بود.
 
این واردکننده‌ گوشی درپاسخ به این سوال که آیا با ترخیص محصولات دپو شده از گمرک، بازار کاهش قیمت را تجربه خواهد کرد؟ گفت: گرچه این موضوع می‌تواند بر روند کاهشی قیمت‌ها تاثیرگذار باشد ؛ اما همان‌طور که گفته شد گوشی‌های موبایل با نرخ ارز نیمایی وارد کشور می‌شوند اگر دلار در این سامانه کاهش پیدا کند، شاهد افت قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.
 
حبیب‌نژاد درباره گوشی‌هایی که به دستور مراجع قضائی توقیف شده‌اند، نیز اظهار کرد: حجم این کالاها چندان زیاد نیست؛ اما با توجه به اینکه با نرخ ارز دولتی وارد کشور شده‌اند، می‌توانند تاثیری در افت قیمت‌ها داشته باشند؛ البته اگر سودجویان بازار از این فرصت استفاده نکنند و مسئولان با نظارت کامل این محصولات را به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسانند.
 
وی افزود: البته احتمالا مسئولان تصمیم‌ خواهند گرفت تا گوشی‌های توقیفی را که با ارز 4200 تومانی خریداری شده‌اند برای جلوگیری از سوءاستفاده دلالان به طور ثبت‌نام شده و براساس کد ملی به خریداران برسانند که در این‌صورت شاهد افت قیمتی چندانی در بازار نخواهیم بود.
 
به گفته حبیب‌نژاد، درحال حاضر خرید و فروشی در بازار رخ نمی‌دهد و بیشتر درآمد فروشندگان از فروش لوازم جانبی مانند محافظ صفحه‌ نمایش و قاب گوشی است.
 
این فعال بازار اظهار کرد: اگر نرخ ارز در بازار آزاد روند کاهشی خود را ادامه دهد، بدون شک نرخ دلاری که از طریق سامانه نیما در اختیار واردکنندگان قرار می‌گیرد نیز کاهش پیدا می‌کند و در این صورت افت قیمت در انواع محصولات دیجیتال به ویژه گوشی تلفن همراه احساس خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.