رگولاتوری

December 25, 2018
14:42 سه شنبه، 4ام دیماه 1397
کد خبر: 96658

بودجه دولت‌الکترونیکی سال آینده افزایش می‌یابد

 
 
بودجه اختصاص یافته به دولت‌الکترونیکی در  سال آینده ۲۶۷ میلیارد ریال افزایش یافته است.
به گزارش پیوست در لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده بودجه برنامه توسعه دولت‌الکترونیکی ۷۴۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال پیش‌بینی شده است که در صورت تصویب مجلس ۲۶۷ میلیارد ریال نسبت به امسال افزایش خواهد داشت. در قانون بودجه امسال بودجه اختصاص یافته به دولت‌الکترونیکی ۴۷۴ میلیارد و ۲۲۲ میلیون ریال پیش‌بینی شده بود.
 
به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد بسیاری از پروژه‌های دولت‌الکترونیکی را سال آینده به نتیجه برساند. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری نیز هنگام تقدیم بودجه سال آتی کشور به مجلس اعلام کرد تنها راه مبارزه با فساد پیاده‌سازی کامل دولت‌الکترونیکی در کشور خواهد بود.
 
بیشترین افزایش بودجه برای توسعه برنامه دولت‌الکترونیکی به گسترش فناوری ارتباطات و اطلاعات در سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافته است. در لایحه بودجه سال آتی گسترش فاوا در سازمان برنامه و بودجه ۲۱۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است که این میزان بودجه نسبت به امسال بیش از ۳ برابر افزایش داشته است. بودجه گسترش فاوا در این سازمان طی سال جاری ۶۰ میلیارد تومان مصوب شده بود.
 
یکی دیگر از وزارتخانه‌هایی که در لایحه بودجه سال آینده بودجه پروژ‌ه‌های دولت‌الکترونیکی‌اش رشد قابل توجهی داشته، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است. در لایحه بودجه سال آینده بودجه این بخش برای این وزارتخانه ۶۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده، این در حالی‌است که بودجه امسال این وزارتخانه برای توسعه دولت‌الکترونیکی ۱۸ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال بود.
 
همچنین بودجه وزارت بهداشت نیز برای توسعه فاوا در زیرساخت‌های این وزارتخانه رشد قابل قبولی را تجربه خواهد کرد. طبق پیش‌بینی‌هایی که در لایحه بودجه سال ۹۸ صورت گرفته بودجه وزارت بهداشت در این سال ۳۰ میلیارد ریال خواهد بود؛ اما بودجه تخصیص داده شده دولت‌الکترونیکی در سال ۹۷ برای وزارت بهداشت ۳ میلیارد ریال تعیین شده بود. در صورت تصویب بودجه این وزارتخانه، بودجه گسترش دولت‌الکترونیکی وزارت بهداشت ۱۰ برابر خواهد شد.
از سوی دیگر بودجه توسعه دولت‌الکترونیکی ستاد مبارزه با مواد مخدر از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال طی امسال به ۲۰ میلیارد ریال برای سال آینده افزایش یافته است.
 
پروژ‌ه‌های به اتمام رسیده
جداول بودجه‌ای نشان می‌دهد پروژه‌های توسعه دولت‌الکترونیکی در سه دستگاه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان محیط زیست و دبیرخانه اجرایی فناوری اطلاعات در صورت تخصیص بودجه کامل طی سال آینده به اتمام خواهند رسید و مبالغی برای اختصاص در سال آینده برای این سه دستگاه پیش‌بینی نشده است. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی سال آینده برای توسعه تجارت الکترونیکی ۱۱ میلیارد ریال بودجه خواهد گرفت؛ رقم پیش‌بینی شده برای این مرکز در قانون بودجه امسال بیش از ۹ میلیارد ریال بود.
طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته پایگاه داده و بانک اطلاعاتی سازمان محیط زیست نیز امسال با اختصاص بودجه‌ ۳۵ میلیارد ریالی به اتمام می‌رسد. از سال آینده برای توسعه فرهنگ و خط و زبان فارسی در محیط رایانه‌ای نیز به دبیرخانه اجرایی فناوری اطلاعات بودجه‌ای اختصاص نخواهد یافت. سال آینده برای تکمیل این پروژه ۸ میلیارد ریال به این دبیرخانه اختصاص خواهد یافت.
 
بودجه‌هایی که کاهش یافت
بررسی جداول پیش‌بینی شده در لایحه بودجه نشان می‌دهد تقریبا بودجه توسعه دولت‌الکترونیکی تمامی وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها افزایش یافته‌است به‌جز سازمان ثبت‌احوال، وزارت امور خارجه و دادگستری.
بودجه توسعه دولت‌الکترونیکی سازمان ثبت‌احوال در لایحه بودجه ۶۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال پیش‌بینی شده بودجه این بخش سازمان طی سال جاری ۷۵ میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود همچنین بودجه توسعه دولت‌الکترونیکی وزارت امور خارجه نیز امسال ۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال است که این رقم سال آینده کاهش یافته و به میزان ۹ میلیارد ریال رسیده است. بودجه فاوای دادگستری نیز از ۱۲۰ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال به ۱۰۰ میلیارد ریال رسیده است.
 
جزئیات بودجه بخش دولت‌الکترونیکی را می‌توانید از طریق جدول زیر ببینید:
 
31-5.jpg
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.