رسانه‌های اجتماعی

December 26, 2018
17:56 چهارشنبه، 5ام دیماه 1397
کد خبر: 96686

توافق نظر نمایندگان مجلس با کلیات طرح پیام‌رسان‌های اجتماعی

نمایندگان مجلس در اولین جلسه بررسی طرح پیام‌رسان‌های اجتماعی با کلیات این طرح به توافق نظر رسیدند.  عضو کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی ضمن اعلام این خبر اعلام کرد که در مورد کلیات طرح پیام‌رسان‌های اجتماعی هیچ کدام از دستگاه‌ها و نمایندگان مخالفتی ندارند اما در مورد جزییات آن نظرات مختلفی مطرح است.
 
محمد اسماعیل سعیدی،با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در کمیسیون فرهنگی در مورد بررسی این طرح به پیوست گفت: «در جلسه روز یکشنبه ( ۲ دی) به دلیل محدودیت زمانی فقط از وزارت ارتباطات و ستاد نیروهای مسلح دعوت کردیم و نماینده‌ای از مرکز پژوهش ها هم حضور داشتند. البته در جلسات بعدی دستگاه های دیگر هم دعوت خواهند شد و نظرات و دیدگاه های خود را بیان خواهند کرد. در این جلسه تنها کلیات این طرح به بحث گذاشته شد که اعضای حاضر با آن موافق بودند.»
 
او با اشاره به اینکه صحبت از کلیات طرح یعنی آیا ضرورت دارد این طرح در مجلس بررسی شود یا خیر بیان کرد: «وقتی در مورد کلیات صحبت می کنیم به مواد و تبصره‌های طرح نمی‌پردازیم و فقط با حضور دستگاه‌ها بررسی می‌کنیم که آیا ضرورت دارد مجلس به بحث فضای مجازی وارد شود و قانون تصویب کند؟ و  اینکه آیا اساسا ضرورت دارد فضای مجازی توسط مجلس ساماندهی شود؟ یا صیانت از حقوق کاربران ضروری است؟»
 
سعیدی در پاسخ به سوال دیگر پیوست در مورد صحبت‌های نماینده نیروهای ستاد مسلح که گفته بودند ایران قابلیت شنود سیستم فضای سایبری امریکا را دارد، عنوان کرد: «نماینده نیروهای مسلح در جلسه توضیح دادند که  ایران در چند حوزه با آمریکا مقابله می‌کند. اول مباحث دفاعی و تجهیزات فیزیکی است. دوم اینکه آمریکا سعی می‌کند دستگاه‌های شنود و مکالمه ایران را مختل کند. به همین ترتیب ایران هم می‌تواند مقابله به مثل کند.»
 
او ادامه داد: «موضوع سوم در بحث ماهواره‌ها بود که نماینده نیروهای مسلح معتقد بود آمریکا زمانی در این حوزه از ما برتر بود و می‌توانست  یکسری اطلاعات‌مان  را شنود و جمع‌آوری کنند. حال ایران نیز در مباحث فضایی پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و می‌تواند با آمریکا مقابله کند.»
 
به گفته سعیدی نماینده نیروهای مسلح در جلسه معتقد بود که بحث مرزبانی فضای مجازی اگر در حوزه کاری نیروهای مسلح قرار بگیرد با توجه به اینکه وظیفه اصلی و ذاتی نیروهای مسلح مرزبانی است، مشکلی پیش نخواهد آمد.
 
طرح پیام‌رسان‌های اجتماعی یکی از طرح ها پر سر و صدا مجلس است که ابتدا در کمیته فضای مجازی مطرح شد و پس از تصویب در این کمیته حالا در کمیسیون فرهنگی در حال بررسی است. این طرح تا کنون مورد انتقاد بسیاری از مدیران وزارت ارتباطات و همچنین کارشناسان فضای ارتباطی کشور قرار گرفته است. بسیاری از این کارشناسان بر این باورند که طرح پیام‌رسان‌های اجتماعی و بندهای گنجانده شده در آن بیشتر از اینکه نگاه فنی به طرح ساماندهی پیام‌رسان‌ها داشته باشد، نگاه امنیتی و سیاسی به این حوزه دارد. همچنین بررسی بخش‌هایی از مواد در نظر گرفته شده این طرح توسط پیوست، نشان می‌دهد که در صورت قانونی شدن طرح پیام‌رسان‌های اجتماعی مجلس ، احتمال فیلترینگ دست جمعی پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی در کشور وجود دارد.
 
البته طراح اصلی این طرح در مجلس یعنی نصرالله‌ پژمان‌فر، رئیس کمیته فضای مجازی در گفت‌وگو با پیوست این انتقادات را غیرمنصفانه دانسته بود. همچنین پژمانفر با برگزاری یک نشست خبری تلاش کرد تا به تمامی ابهامات و انتقاداتی که نسبت به طرح پیام‌رسان‌های اجتماعی مطرح است، پاسخ دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.