اینترنت و شبکه

رسانه‌های اجتماعی

January 1, 2019
14:50 سه شنبه، 11ام دیماه 1397
کد خبر: 96823

فیروزآبادی میگوید باید در حوزه پیام‌رسانی مستقل شویم

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان این‌که پلت‌فرم‌ها امروزه سیاستگذاران و مقررات‌گذاران فضای مجازی‌اند، گفت: اکنون تنها سکوی پیام‌رسانی از ما گرفته شده اما اگر خودمان در این زمینه اقدام نکنیم، در حوزه‌های دیگری از جمله مالیات، بیمه، سلامت و آموزش هم جای ما را می‌گیرند.

 
به گزارش ایسنا، سیدابوالحسن فیروزآبادی امروز در مراسم افتتاح پروژه ارتقای سه برابری هستهIP  شبکه ملی اطلاعات، با بیان این‌که شبکه ملی اطلاعات یک کار اضافه بر کارهای وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت است که انجام می‌شود، اظهار کرد: در کشورهای جهان شرکت‌های زیرساخت نقش سنگینی را برعهده دارند. تولید، بازاریابی و نصب سیستم در سایر کشورها برعهده شرکت زیرساخت است، بنابراین در این زمینه تلاش می‌کنند تا از سایر کشورها عقب نیفتند.
 
وی ادامه داد: اپلیکیشن‌ها و پلت‌فرم‌ها و شبکه‌های موجود، شکاف عمیقی بین آمریکا و بقیه دنیا ایجاد کرده است. ما باید در راستای جدا کردن ترافیک داخل از خارج، ارزان و با کیفیت‌تر کردن ترافیک داخلی و مقابله با حملات گام برداریم. دولت الکترونیکی هم از آن مباحث متحول است که بعد از مدتی به آن دولت موبایلی و سپس دولت دیجیتال گفتند و از نظر من اکنون باید به آن دولت فضای مجازی گفت و همه‌ی ذی‌نفعان باید در این مسیر گام بردارند.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به تحولات صورت‌گرفته در تکنولوژی تصریح کرد: در سه دهه اخیر، حداقل سه نسل اینترنت تلفن همراه ایجاد شده است و تا سال ۲۰۲۰ میلادی نیز نسل پنج اینترنت تلفن همراه به‌صورت جهشی به بازار وارد می‌شود و ما نیز می‌توانیم نسبت به این روند و تحولات تکنولوژی جهان در حوزه ICT بی‌تفاوت باشیم.
 
فیروزآبادی با بیان این‌که در سال گذشته حملات سایبری حجم زیادی داشت و وزارت ارتباطات و مرکز ماهر نقش درخشانی در زمینه شناسایی و مقابله ایفا کردند، افزود: شاید وظیفه وزارت ارتباطات، پیاده‌سازی دولت الکترونیک نیست، اما برای پیاده‌سازی دولت الکترونیک، هزاران راه و ذی‌نفعان مختلفی وجود دارند و هدف ایجاد استقلال، صیانت و امنیت است که بار اصلی آن (با تصویب شورای عالی فضای مجازی) برعهده وزارت ارتباطات است و اگرچه انتقاداتی به این وزارتخانه مطرح می‌شود اما این به معنای نارضایتی نیست.
 
وی با اشاره به توسعه فضای مجازی تصریح کرد: در سال‌های گذشته ظرفیت پهن باند ۱/۲ میلیون بود و در پنج سال گذشته هیچ کسب و کار اقتصادی در فضای مجازی وجود نداشت، اما امروزه در اوج تحریم‌ها اقتصاد دیجیتال رونق گرفته است و در حالی که ۱۰۰ میلیون گوشی تلفن همراه در اختیار مردم است، حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون این گوشی‌ها هوشمند هستند.
 
در حوزه‌ی پیام‌رسان‌ها و سکوهای اینترنتی عقب هستیم
 
رئیس مرکز عالی فضای مجازی با بیان این‌که در حوزه پیام‌رسان‌ها و سکوهای اینترنتی عقبیم، گفت: ما اکنون تنها شاهدیم که سکوی پیام‌رسانی از ما گرفته شده اما اگر خودمان در این زمینه اقدام نکنیم، در حوزه‌های دیگری از جمله مالیات، بیمه، سلامت و آموزش هم جای ما را می‌گیرند. سکوها امروزه سیاستگذاران و مقررات‌گذاران فضای مجازی و انحصاری هستند که می‌توانند از مزیت سرویس بهتر استفاده کنند و هرچه اطلاعات یک شرکت بیش‌تر باشد، می‌تواند سرویس‌های بهتر و ارزان‌تری را در اختیار افراد قرار دهد.
 
فیروزآبادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو تا سه سکو در کشور وجود دارد که در تلاشیم در ۱۰ سال آینده، این تعداد به ۱۰ تا ۱۲ سکوی انحصاری برسد. هرچه سکو بزرگتر شود، سرویس بهتری هم به کاربر ارائه می‌دهد. ما در تلاشیم تا در شبکه ملی اطلاعات مستقل باشیم اما بستگی دارد به این‌که چه سکوهایی را در اولویت قرار می‌دهیم و از چه مدل تجاری استفاده کنیم تا بتوانیم سرویس بهتر و ارزان‌تری به مردم ارایه کنیم و در غیر این صورت، از بین می‌رویم.
 
وی با بیان این‌که با توسعه پیام‌رسان‌های داخلی تلاش می‌کنیم در این حوزه مستقل شویم، اظهار کرد: در حال حاضر ما هفت پیام‌رسان در کشور داریم که بخشی از ترافیک اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند و این وظیفه‌ی اضافی وزارت ارتباطات بوده، در حالی که این وظیفه کل حکومت و مردم است و ذی‌نفعان باید در آن نقش پیدا کنند. البته در کشور ما دولت از لحاظ قدرت، بالاتر از جامعه‌ی مدنی است.
 
رئیس مرکز ملی فضای مجازی در ادامه با بیان این‌که ما در برابر یک تصمیم بزرگ هستیم که بخواهیم مستقیل باشیم یا نه، خاطرنشان کرد: در ایران هنوز جامعه‌ی مدنی قدرت دولت را پیدا نکرده است و به همین دلیل از دولت انتظار داریم از موتورهای جست‌وجو و سکوها حمایت کند، برای این‌که در این فضا زنده و مستقل بمانیم؛ تا زمانی که ذی‌نفعان دیگر قدرتی ندارند، دولت باید نقش خود را ایفا کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.