لبه تکنولوژی

January 4, 2019
1:09 جمعه، 14ام دیماه 1397
کد خبر: 96865

ربات‌های مشاور رقیب مشاوران انسان می‌شوند

با افزایش نیاز به مشاوره، ربات‌های مشاور نیز در کنار انسان‌ها به درمان مراجعان می‌پردازند.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میل، بزرگترین موسسه خیریه انگلستان در حوزه رابطه، اعلام کرده که شاید هوش مصنوعی، پاسخی برای نیاز رو به رشد مشاوره باشد.
 
نیاز به مشاورهای انسان، راه را برای ورود حمایت احساسی رایانه‌ها از راه صحبت آنلاین هموار کرده است. "آیدان جونز"(Aidan Jones)، مدیر اجرایی موسسه خیریه "ریلیت"(Relate) گفت: "ربات سخنگو" یا "چت‌بات" می‌تواند در برخی موارد، زوج‌ها را مانند یک مشاور انسان راهنمایی کنند. به همین دلیل، متخصصان عقیده دارند که برخی افراد می‌توانند مسائل خود را جایی بیرون از یک اتاق مشاوره مطرح کنند.
 
ربات‌های مشاور موسوم به "ووبوت‌"(woebot) از جمله ربات "الی"(Ellie) در حال حاضر در ارتش آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته‌اند تا به سربازان مبتلا به "اختلال استرسی پس از آسیب روانی"(PTSD) کمک کنند.
 
جونز افزود: ما باید مشاوره با کمک تعامل غیرانسانی را بررسی کنیم. هوش مصنوعی می‌تواند تعامل با مراجعان متفاوت و حاضر شدن در محیط را بیاموزد تا به یک مشاور انسان شباهت داشته باشد.
 
 
موسسه ریلیت، یک سرویس گفتگوی زنده دارد که در هر سال، به بیش از 15 هزار نفر کمک می‌کند. به گفته جونز، مشاوران موسسه باور دارند که با استفاده از این روش، مراجعان سریع‌تر از زمانی که در اتاق مشاوره هستند، درباره مشکل خود صحبت می‌کنند.
 
"هری بنسون"(Harry Benson)، مدیر پژوهش یک بنیاد ازدواج گفت: شکی نیست که می‌توان ماشین‌ها را برای گوش دادن و یا صحبت کردن برنامه‌ریزی کرد اما به نظر نمی‌رسد این روش در مشاوره دادن به زوج‌ها، کارآمد و یا به اندازه یک درمانگر، مورد اطمینان باشد. جایگزینی ماشین به جای انسان در حوزه مشاوره، کار بسیار دشواری است.
 
ایده مشاوره با سربازان، پیشنهاد پژوهشگران "دانشگاه کالیفرنیای جنوبی"(USC) بود که ماه‌ها به تحلیل نحوه برقراری ارتباط عاطفی سربازان پرداخته بودند.
 
اگرچه در حال حاضر، بررسی‌هایی برای ارزیابی سلامت روان وجود دارند اما افسران نظامی می‌توانند مخالفت خود را با آن اعلام کنند.
 
ارتش آمریکا در جستجوی روش‌های جدیدی برای متوقف کردن خودکشی سربازان مبتلا به اختلال استرسی پس از آسیب روانی است.
 
پژوهشگران پس از مجموعه‌ای آزمایش و مصاحبه دریافتند که پاسخ‌های سربازان به رایانه، جامع‌تر و صادقانه‌تر از پاسخ آنها به درمانگران هستند.
 
ربات الی به خاطر داشتن شباهت ظاهری با انسان، می‌تواند بدون منتقل کردن احساس قضاوت شدن، به مراجعان مشاوره بدهد. این ربات، با سربازان و کهنه‌سربازانی که در جنگ شرکت داشتند، صحبت کرد و سربازان پس از اطمینان از افشا نشدن نامشان، نشانه‌های بیماری خود را با آن مطرح کردند.
 
"گیل لوکاس"(Gale Lucas)، روانشناس پژوهشی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و نویسنده ارشد این پژوهش گفت: ما باور داریم که صحبت با یک ربات مشاور می‌تواند برای کهنه‌سربازان سودمند باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.