بازار سرمایه

January 6, 2019
16:33 یکشنبه، 16ام دیماه 1397
کد خبر: 96940

کابوس 90 شبی مدیرعامل اپل

کاهش 38 درصدی سهام اپل در 90 روز گذشته، موجی از نگرانی را در دل مدیران ارشد اپل بویژه تیم کوک، مدیرعامل این شرکت ایجاد کرده است.
 
سهام اپل به تازگی بیش از 9 درصد کاهش یافت ولی کمی بعد صعود داشت اما در مجموع سهام این شرکت از ماه اکتبر تاکنون تا 38 درصد کاهش یافته است. با وجود اینکه بازار رشد آیفون تسریع شده بود و در کوتاه مدت، تأثیر زیادی بر درآمد داشت اما درمجموع، سهام اپل چندان رشدی را تجربه نکرد و روند نزولی یافت.
در 3 اکتبر، سهام اپل با  رقم 232.07 دلار به ازای هر سهم فروخته شد، در حالی که قیمت سهام در طی چند ماه گذشته روند نزولی داشته و اکنون به حدود 87 دلار ارزش سهم رسید. استتام فورت، تحلیلگر ارشد دیوید سون می‌گوید با توجه به جایگاه سنتی قوی اپل، مشکلات این شرکت در بازار سهام تعجب برانگیز بود. وی گفت: ما می‌دانستیم فروش آیفون ضعیف است، اما به نظر می‌رسد این فقط یک ضعف داخلی نیست و به بازار سهام نیز نشت پیدا کرده است.
بزرگ‌ترین عامل در سقوط سهام اپل را می‌توان در چین جستجو کرد؛ جایی که اپل 20 درصد از سود فروش محصولات خود را تأمین می‌کند. بنابراین همان طور که جنگ تجاری امریکا و چین ادامه‌دار شد، رشد چین نیز روند نزولی پیدا کرد، گرچه اکنون انتظار می‌رود با کاهش تنش‌ها، وضعیت رو به بهبود برود.
این موضوع از این جهت بسیار مهم است که اپل قبلاً نشان داده فروش آیفون در سایر بازارهای جهانی از جمله هند، روسیه، برزیل و ترکیه ضعیف است. بنابراین هنوز بازار چین را به عنوان بزر‌گ‌ترین عامل بازی در این زمینه می‌بیند. اما خبر خوب برای آیفون این است که فروش بقیه نمونه‌های آیفون حدود 19 درصد افزایش داشته است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.