بازار سرمایه

January 6, 2019
18:55 یکشنبه، 16ام دیماه 1397
کد خبر: 96956

ضرر ۷۶ میلیارد دلاری ثروتمندان آمریکایی؛ برندگان و بازندگان سال ۲۰۱۸ چه کسانی بودند؟

سقوط بازار سهام در سال ۲۰۱۸، میلیاردها دلار ضرر برای ثروتمندان آمریکایی به جا گذاشت. رقم سرسام آوری بالغ بر ۷۶ میلیارد دلار از ترازنامه این افراد کم شده است. با این وضعیت، طبق گزارش بلومبرگ، به دلیل نوسان دارایی‌های سرمایه‌گذاران صنعتی، شاهد ورود افراد جدیدی به لیست ثروتمندان فوربز بوده‌ایم.
 
در سال ‘گذشته میلادی، پانزده فرد جدید به لیست ۴۰۰ نفره ثروتمندان آمریکایی فوربز اضافه شدند. دوازده نفر از این افراد، کارآفرینان خودساخته‌ای بودند که ثروت خود را در زمینه‌هایی مثل تجارت، حل و نقل و ارزهای دیجیتال (برای اولین بار) ساخته بودند.
 
در همین حال، به شاخص میلیاردرهای بلومبرگ هم به طورکلی ۳۱ نفر افزوده شده‌اند و این در حالی است که ۵۰۰ میلیارد دلار ثروت به دلیل تنش‌های تجاری و اقدامات دور از انتظار دونالد ترامپ از دست رفته بود.
 
برنده مطلق ۲۰۱۸: جف بزوس
جف بزوس، مدیرعامل شرکت آمازون و ثروتمندترین فرد این کره خاکی، در صدر برندگان سال ۲۰۱۸ قرار دارد.
 
بزوس در سال گذشته میلادی (۲۰۱۸)، با رشد ثروت ۲۴ میلیارد دلاری، جای پای خود را به عنوان ثروتمندترین مرد دنیا محکم کرد. درحالی که در سال ۲۰۱۷ مالک مایکروسافت، بیل گیتس رقابت تنگاتنگی با جف بزوس برای کسب جایگاه اول ثروتمندان دنیا داشت، در ۲۰۱۸ دیگر خبری از رقابت نزدیک نبود و جف بزوس با آسودگی بر تخت پادشاهی تکیه زد.
رشد سهام آمازون موجب رسیدن ثروت بزوس به ۱۲۵ میلیارد دلار شد و او برای دومین سال متولی بیشترین سود ممکن را برد.
 
تیم سوئینی، خالق فورتنایت
تیم سوئینی، بنیانگذار شرکت اپیک گیمز (Epic Games) که بازی محبوب فورتنایت را ساخته، یکی دیگر از برندگان بزرگ سال ۲۰۱۸ است. بازی فورتنایت در سال ۲۰۱۸ محبوبیت ناگهانی پیدا کرد و رکوردهای زیادی را شکست.
 
محبوبیت بازی فورتنایت، ثروت تیم سوئینی را به میزان ۳.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ افزایش داد. این بازی نقدهای زیادی هم به دنبال داشت اما برای سوئینی به طور قابل توجهی باعث پیشرفت شد.
 
بخش بزرگی از اپیک گیمز، در سال ۲۰۱۲ توسط هولدینگ تنسنت (Tencent) با قیمت ۳۳۰ میلیون دلار خریداری شد. هولدینگ تنسنت هم‌اکنون مالک ۴۰ درصد سهام این کمپانی است.
 
بزرگترین بازنده ۲۰۱۸: مارک‌ زاکربرگ و فیس‌بوک
دوازده ماه گذشته برای فیس‌بوک و مارک زاکربرگ کابوس‌وار بود. پس از افشای فروش اطلاعات خصوصی کاربران توسط فیس‌بوک، ارزش سهام این شرکت به طرز وحشتناکی کاهش یافت.
 
فیس‌بوک در سال ۲۰۱۸، با رسوایی کمبریج آنالیتیکا، خروج بنیانگذار واتس‌اپ (یان کوم) و درآمد ناامیدکننده‌اش تحت فشار زیادی قرار گرفت. مارک زاکربرگ ۳۴ ساله شاهد کاهش ۲۰.۷ میلیارد دلاری ثروت خود بود. با این میزان سقوط، رقم خالص ثروت زاکربرگ به حدود ۵۲ میلیارد دلار کاهش یافت.
 
دیگر بازنده حوزه فناوری: ایوان اشپیگل و اسنپ‌چت
ایول اشپیگل، مدیرعامل اسنپ‌چت (Snapchat)، بدترین سال ممکن از زمان عمومی شدن این شرکت را تجربه کرده است.
 
ضررهای اسنپ‌چت در سال ۲۰۱۸ ناشی از کاهش درآمد این شرکت بود. همچنین سهام این شرکت چند روز پیش با قیمت ۴.۹۹ دلار به عنوان پایین‌ترین قیمت تاریخش معامله شد. ترس اسنپ‌چت از رقابت با پلتفرم‌هایی مثل فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام، در این شرکت بلاتکلیفی به وجود آورده بود. کاربران و سلبریتی‌ها، انتقادهای زیادی نسبت به طراحی مجدد این نرم افزار و گزینش تبلیغات آن داشتند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.