تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 6, 2019
19:12 یکشنبه، 16ام دیماه 1397
کد خبر: 96967

پنج فناوری نوین حاکم بر نمایشگاه CES ۲۰۱۹

به گفته تحلیلگران نمایشگاه علم و فناوری CES ۲۰۱۹ بیشتر از هر چیز دیگری، میزبان رونمایی از محصولاتی خواهد بود که حول محور پنج نوع فناوری جدید خواهند چرخید.
 
نمایشگاه علم و فناوری CES ۲۰۱۹   قرار است در ۸  تا ۱۱ ژانویه سال جاری میلادی در شهر لاس وگاس ایالات متحده آمریکا برگزار شود که میزبان شرکت‌های بزرگ و غول های تکنولوژی متعددی در جهان خواهد بود تا از جدیدترین محصولات خود رونمایی و پرده‌برداری کنند.
 
بر اساس گزارش مجله فوربس، کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که نمایشگاه علم و فناوری CES ۲۰۱۹ که در سال جاری میلادی برگزار می‌شود، در گزارشی که در وب سایت the verge آمده است اعلام کرده‌اند که پنج تکنولوژی هوش مصنوعی، اسپیکرهای هوشمند، فناوری شبکه نسل پنجم اینترنت ۵G، گوشی های تاشو و انعطاف پذیر و خودروهای خودران محور اصلی و کلیدی محصولات تکنولوژی و جدیدی خواهند بود که در این نمایش گاه مستقر در لاس وگاس معرفی و رونمایی خواهند شد.
 
۱. هوش مصنوعی و اینترنت اشیا
 
این روزها که هوش مصنوعی و اینترنت اشیا تبدیل به یکی از محوری‌ترین موضوعات در صنعت فناوری شده‌اند و بسیاری از کشورهای جهان نیز قصد دارند به منظور هوشمندسازی تمام زیرساخت‌های شهری و دولتی خود از فناوری هوش مصنوعی و اینترنت اشیا بهره مند شوند.
 
۲. اسپیکرهای هوشمند و دستیارهای صوتی
 
یکی دیگر از فناوری های مذکور، اسپیکرهای هوشمند و دستیارهای صوتی هوشمند همچون الکسای آمازون، گوگل اسیستنت نصب شده در اسپیکرهای هوشمند گوگل هوم، سیری در اسپیکرهای هوم پاد اپل و کورتانای مایکروسافت هستند که طبق جدیدترین اخبار منتشر شده قابلیت و امکانات جدیدی به آنها اضافه خواهد شد و به کاربران اجازه می دهد تمامی کار و فعالیت‌های موردنظر خود را از طریق آن انجام دهند. اسپیکرهای هوشمند یکی از آن دسته از گجت‌هایی هستند که این روزها از محبوبیت و استقبال بی‌نظیری از سوی کاربران برخوردار شده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اسپیکرهای هوشمند سریع‌تر از ابزارهای واقعیت مجازی و افزوده به رشد خود ادامه داده و در سال ۲۰۱۸ سهم بسیار بیش‌تری از بازار ابزارهای هوشمند و دیجیتال را از آنِ خود خواهند کرد.
 
به طور کلی در توصیف وظایف و معرفی اسپیکرهای هوشمند باید گفت که این گجت‌های هوشمند به کاربران امکان می‌دهند تا درصورت داشتن مشغله، وسائل خانگی خود را با دستورهای صوتی کنترل کنند، به‌عنوان مثال، از وضعیت آب و هوا و جدیدترین اخبار روز مطلع شوند، تایمر و زنگ هشدار برای خود تنظیم کنند، با دوستان و خانواده خود تماس صوتی برقرار کرده و به مخاطبان موردنظر خود پیام متنی ارسال کنند. همه این کارها بدون دخالت دست کاربر و تنها با ارسال یک پیام و دستور صوتی به اسپیکر هوشمند انجام خواهد گرفت.
 
۳. اینترنت ۵G
 
یکی دیگر از فناوری های مورد توجهی که در این نمایشگاه انتظار می‌رود از محورهای اصلی معرفی محصولات جدید توسط شرکت‌های تکنولوژی در جهان باشد، فناوری شبکه نسل پنجم اینترنت ۵G است که تبدیل به یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه های شرکت‌های مخابراتی و غول‌های تکنولوژی معروف در جهان نظیر سامسونگ، اریکسون، سیسکو، هواوی، زدتی‌ای و نوکیا شده است تا بتوانند به ساخت و راه اندازی زیرساخت‌های لازم برای برقراری این نسل جدید از شبکه اینترنت بپردازند. کشورهای بسیاری در سراسر جهان از جمله ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی و غیره با همکاری بزرگترین اپراتورهای جهان در حال برقراری نسل پنجم اینترنت همراه   ۵Gهستند و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند.
 
بسیاری از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای فعال در جهان نظیر نوکیا، اریکسون، هواوی، ال جی، اسپرینت و غیره به شدت در حال رقابت برای راه‌اندازی نخستین شبکه اتصال به اینترنت نسل پنجم  ۵G  هستند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G ، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود.
 
بنابراین به نظر می‌رسد که این نمایشگاه شاهد رونمایی و معرفی محصولات جدیدی نظیر گوشی‌های هوشمند مجهز به فناوری شبکه اینترنت ۵G باشد تا کاربران و علاقمندان به استفاده از این فناوری بتوانند با مشاهده محصولات جدید مبتنی بر آن تصمیم بهتری برای خریداری محصولات جدید اتخاذ کنند.
 
۴. گوشی های تاشو و انعطاف پذیر
 
یکی دیگر از محورهای اصلی این نمایشگاه همانطور که از پیش تحلیلگران برآورد کرده بودند، گوشی‌های هوشمند با صفحه نمایش تاشو و منعطف است. حدود یک سال است که غول‌های تکنولوژی همچون سامسونگ از برنامه‌های خود برای معرفی و عرضه گوشی‌های هوشمند تاشو و انعظاف‌پذیر خبر داده‌اند.
 
از آنجایی که بازار گوشی‌های هوشمند به مرحله اشباع رسیده و شرکت‌های سازنده نیز با معرفی و افزودن قابلیت‌های جدید، دیگر نمی‌دانند که برای جلب مشتریان بیشتر و رضایت طرفدارانشان باید چه کار کنند، به سمت گوشی‌های هوشمند تاشو و منعطف روی آورده‌اند تا شاید بتواند بازار راکد و بی تلاطم را رونق بخشد و تحولات عظیم و قابل توجهی را برای کاربران و شرکت‌های تولیدکننده موبایل به ارمغان بیاورد. از شرکت هایی که انتظار می رود از گوشی‌های جدید و تاشوی خود در این نمایشگاه رونمایی کنند، می‌توان به سامسونگ، ال‌جی، هواوی و لنوو اشاره کرد. البته تاکنون اخبار ضد و نقیض متعددی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد ممکن است برخی از این شرکت‌های مذکور محصولات خود را در این نمایشگاه معرفی نکرده و رونمایی از گوشی‌های هوشمند تاشو و انعطاف پذیر خود را به رویداد دیگری در ماههای آتی موکول کنند.
 
۵. خودروهای خودران
 
و در آخر، خودروهای خودران یکی دیگر از فناوری‌های نوینی که قرار است در این نمایشگاه از استقبال و توجه خاص و بسزایی برخوردار شود، فناوری خودروهای خودران خواهد بود که در چندسال اخیر از سوی بسیاری از شرکت های خودروسازی و غول‌های تکنولوژی مورد استقبال قرار گرفته و آنها با همکاری یکدیگر قصد دارند به تکمیل و توسعه وسائل نقلیه خودران بپردازند که بدون نیاز به راننده قادر خواهد بود به حمل و جابجایی سرنشینان و مسافران و همچنین حرکت در مسافت های موردنظر بپردازد. از شرکت‌هایی که به توسعه این فناوری نوین پرداخته‌اند، می‌توان به تسلاموتورز، اپل، فولکس واگن و بوش آلمان اشاره کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.