اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 8, 2019
16:51 سه شنبه، 18ام دیماه 1397
کد خبر: 96981

جهرمی: دسترسی به اطلاعات ماهواره ای آزاد شده است/ اقتصاد صدا و سیما در حوزه محتوا هزینه شود نه ماهواره

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: برای فعالیت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه هوا و فضا باید اطلاعات را آزاد می‌کردیم که این کار انجام شده و نگاه انحصارآلودی در این زمینه وجود ندارد.
 
به گزارش آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، محمدجواد جهرمی، در نشست خبری به منظور تشریح دستاوردهای بخش فضایی کشور در پژوهشگاه فضایی ایران در پاسخ به سوال ایستنا مبنی بر رفع نگاه امنیتی و حاکمیتی از فضا برای ورود سرمایه خصوصی به این بخش افزود: قبلا ارسال ماهواره موضوعی حاکمیتی دیده می شد که این بخش را آزادسازی کردیم.
او گفت: سازمان فضایی ایران پیشنهاد خروج این حوزه را از بخش حاکمیتی داد و بر همین اساس به منظور تضمین فعالیت های علاقه مندان، پیشنهاد راه اندازی ماهواره با مشارکت بخش خصوصی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و با مجوز و پروانه این سازمان ارایه شد.
جهرمی افزود: ما در وزارت ارتباطات و سازنان فضایی باید نقطه مداری را در اختیار آنها قرار دهیم و  کنسرسیوم‌های خصوصی ماموریت ارسال ماهواره به مدار را به عهده می‌گیرند.
به گفته وزیر ارتباطات، هدف از این اقدام، راه اندازی ماهواره مستقل مخابراتی است و اقتصاد این بخش باید سودآور باشد. ما روی داده ماهواره‌ای کار می‌کنیم که سرمایه‌گذاری روی آن مقرون به صرفه و‌ سودآور است.
او با اشاره به اینکه صدا و سیما هم باید از همین مسیر سرویس خود را بگیرد، در مورد پیگیری سازمان صدا و سیما برای خرید ماهواره ملی برای پخش تصاویر تلویزیونی گفت: این موضوع را از طریق شورای عالی فضایی پیگیری می کنیم چرا که معتقدیم اقتصاد صدا و سیما باید در حوزه محتوا هزینه شود اما هم اکنون این سازمان پیگیر داشتن ماهواره خود در فضا است. 
به گفته جهرمی، سازمان صدا و سیما یک ظرفیت ماهواره ای تعیین شده می خواهد و راهی که پیش گرفته است این است که خودش به تنهایی این موضوع را پیش ببرد. به همین دلیل ما این موضوع را در شورای عالی فضایی پیگیری می کنیم.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.