تجارت الکترونیک

دولت الکترونیک

رسانه‌های اجتماعی

فناوری اطلاعات

January 8, 2019
18:34 سه شنبه، 18ام دیماه 1397
کد خبر: 96992

خدمات دولت‌الکترونیکی روی گپ و سروش ارائه می‌شود

مجموعه‌ای از خدمات دولت الکترونیکی و خدمات اپلیکیشن دولت همراه، کمتر از دو هفته دیگر از طریق دو پیام‌رسان سروش و گپ در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.
 
حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت، با اعلام این خبر گفت:‌ «در حال رایزنی با پیام‌رسان‌های گپ و سروش هستیم تا بتوانند خدمات دولت‌الکترونیکی که از طریق اپلیکیشن دولت‌همراه نیز در اختیار کاربران قرار گرفته و در واقع خدمات که بیشتر مورد نیاز کاربران است را از طریق پیام‌رسان خود نیز ارائه کنند.»
او با اعلام اینکه ارائه خدمات الکترونیکی دستگاه‌ها از طریق این دو پیام‌رسان به معنی ایجاد انحصار در ارائه خدمات دولت‌الکترونیکی نخواهد بود تاکید کرد:‌«قرار نیست از این طریق خدمات انحصاری در اختیار این دو پیام‌رسان قرار بگیرد و با این کار کاربران را محدود یا مجبور به نصب این دو پیام‌رسان کنیم. خود این دو پیام‌رسان نیز با ایجاد انحصار در این زمینه مخالف هستند. تنها قرار است با اینکار یک مزیت رقابتی بین پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی در ارائه خدمات بومی ایجاد شود.» براساس اظهارات فتاحی این دو پیام‌رسان علاوه بر ارائه خدمات‌الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی امکان مذاکره با تمام نهادها و سازمان‌ها برای ارایه خدماتی عمومی و خارج از خدمات دولت الکترونیکی یا اپلیکیشن‌ دولت همراه را نیز خواهند داشت.
 
فتاحی در پاسخ به سوالی که در قدم اول قرار است چه خدماتی از طریق دو پیام‌رسان سروش و گپ در اختیار کاربران آنها قرار گیرد گفت:‌«فعلا سازمان فناوری اطلاعات در حال نهایی سازی ارائه این خدمات از طریق بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات به آنها است؛ اما در گام اول خدمات پایه‌ای و ابتدایی از طریق این دو پیام‌رسان ارائه خواهد شد و تا دو هفته آینده لیست ارایه این خدمات نیز اعلام می‌شود.»
 
معاون وزیر ارتباطات تاکید می‌کند که پیام‌رسان‌های بومی دیگر نیز در این زمینه امکان ارائه پیشنهاد‌های خود به وزارت ارتباطات را دارند؛ اما در مرحله اول این اقدام وزارت ارتباطات در راستای ابلاغیه اخیر مرکز ملی فضای مجازی مبنی بر معرفی دو پیام‌رسان برای دریافت دور جدید حمایت‌ها از پیام‌رسان‌های بومی است.
 
اواخر آبان ماه حمید فتاحی، از ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی خبر داد که براساس آن حمایت‌های جدید از پیام‌رسان‌های بومی تنها به دو پیام‌رسان سروش و گپ محدود خواهد شد.
 
همچنین در همین زمینه نیز عباس آسوشه، معاون فناوری شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده بود که انتخاب این دو پیام‌رسان به عنوان سرویس‌های برتر در این حوزه بعد از بررسی‌های فنی لازم توسط تیم متخصص مرکز ملی انجام شده بود. او تاکید کرده بود که حمایت‌های دور دوم از ۲ پیام‌رسان برتر توسط این مرکز هم تنها در بخش‌های زیرساختی خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.