بانکداری و پرداخت الکترونیک

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 11, 2019
13:19 جمعه، 21ام دیماه 1397
کد خبر: 97042

ورود ۷۰ درصدی بانک‌های مرکزی دنیا به موضوع ارز دیجیتال ملی

بر اساس گزارش جدیدی که در هشتم ژانویه توسط بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی (BIS) منتشر شد، ۷۰ درصد از بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، در حال انجام تحقیقات در مورد انتشار ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) هستند. با این حال، برنامه‌های بنیادین و کاربردی این بانک‌ها برای پیاده‌سازی و توسعه محرک‌های اقتصادی، از لحاظ محتوا تفاوت‌های قابل‌توجهی با یکدیگر دارند.
 
بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی در کشور سوئیس مستقر بوده و شامل ۶۰ عضو از بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف است. این نهاد تاکنون، گزارش‌های عمده‌ای درباره ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز و ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را منتشر کرده است. ارزهای دیجیتال صادر شده توسط بانک مرکزی، از نظر ماهیت با ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز متفاوت هستند چراکه وضعیت قانونی آن‌ها بستگی به مقررات دولتی یا قوانین جاری آن کشور دارد.
 
همان‌طور که بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی مشخص کرده است، CBDC ها (ارزهای دیجیتال ملی و صادر شده از سوی بانک مرکزی) در کلاس خرده یا عمده (به‌عنوان مثال، توکن‌های دیجیتالی با دسترسی محدود برای تسویه‌حساب‌های عمده‌ای مانند پرداخت‌های بین‌بانکی و تسویه‌حساب اوراق بهادار) طبقه‌بندی می‌شوند.
 
دسته‌بندی مرتبط با کلاس خرده، توسط بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی به زیرشاخه‌های دیگری با عناوین «کاربردهای عمومی» و «مبتنی بر حساب» (برای مثال، مواردی که به‌صورت گسترده‌ای در دسترس بوده و تراکنش‌های خرد را هدف قرار می‌دهد) یا «کاربردهای عمومی» و «مبتنی بر ارزش یا توکن» تقسیم می‌شود. این دسته از پول‌های دیجیتال صادر شده توسط بانک مرکزی برای استفاده عموم طراحی شده‌اند که از لحاظ در دسترس بودن، مشابه ارزهای دیجیتال خرد مبتنی بر حساب صادر شده توسط بانک مرکزی هستند اما نحوه توزیع و انتقال آنها متفاوت است.
 
 
تحقیقات انجام شده توسط بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی، بانک‌های مرکزی ۶۳ کشور از سراسر دنیا را موردمطالعه قرار داده است که ۴۱ مورد از آنها در اقتصادهای بازار نوظهور (EME) قرار داشته و ۲۲ مورد از آنها در اقتصادهای پیشرفته جای گرفته‌اند. لازم به ذکر است که جامعه آماری تحت مطالعه، تقریباً ۸۰ درصد از جمعیت جهان و بیش از ۹۰ درصد تولیدات اقتصادی آن را تشکیل می‌دهد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از این جامعه آماری، مشغول تحقیقات نظری CBDC ها شده‌اند (یا خواهند شد) که این آمار نسبت به سال ۲۰۱۷، افزایشی جزئی داشته است.
 
بنا بر گزارشات، حدوداً نیمی از بانک‌هایی که به بررسی CBDC ها پرداخته‌اند، وارد فاز عملی اثبات مفهوم کارایی این ارزها شده‌اند که این آمار نسبت به سال ۲۰۱۷، با افزایش ۱۵ درصدی روبرو بوده است. گرچه بسیاری از مطالعات انجام شده توسط بانک‌های مذکور، ماهیت تحلیلی داشته و برنامه‌های بنیادین مشخصی برای انتشار CBDC ها را نشان نمی‌دهد. در واقع فقط ۵ مورد از این بانک‌های مرکزی تا مرحله راه‌اندازی پروژه‌های آزمایشی CBDC ها پیش رفته‌اند.
 
گزارش ارائه شده توسط بانک تسویه‌حساب‌های بین‌المللی، کشورهای سوئد و اروگوئه را از این آمار مستثنا دانسته و اعلام کرده است که این دو کشور، به‌صورت فعالی در زمینه صدور CBDC های چندمنظوره گام برداشته‌اند تا بتوانند از مزایای این ارزها به‌عنوان مکملی برای پول نقد، استفاده کنند.
 
در خصوص سوئد، ریکس‌بانک (Riksbank) این کشور در اوایل سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود که در حال توسعه ارز دیجیتال ای-کورنا (e-Krona) می‌باشد. بر اساس گزارشات، سوئد اکنون در مراحل پایانی فاز بعدی قرار دارد که شامل اجرای سیستم آزمایشی برای ارزش پیش‌پرداخت‌ شده و ای-کورنای بدون بهره و قابل‌ردیابی است.
 
در خصوص اروگوئه، گزارشات حاکی از آن است که بانک مرکزی این کشور، برنامه آزمایشی مربوط به CBDC چندمنظوره را به اتمام رسانده است. با کاهش جریان پول نقد در این کشور، بانک مرکزی اروگوئه برنامه آزمایشی مربوط به ارز ای-پسو (e-Peso) را در ماه نوامبر ۲۰۱۷ راه‌اندازی نمود که به‌صورت ویژه‌ای، بر مبنای فناوری دفتر کل توزیع‌شده طراحی و اجرا شده است. به دلیل اینکه مرحله آزمایشی این ارز در ماه آوریل ۲۰۱۸ با موفقیت به پایان رسیده است، این بانک در حال حاضر به دنبال مراحل آزمایشی تکمیلی و صدور احتمالی این ارز می‌باشد.
 
«کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین‌المللی پول (IMF) در ماه نوامبر ۲۰۱۸، با درخواست از جامعه بین‌المللی برای ورود به حوزه CBDC ها، اظهار داشت که بانک‌های مرکزی می‌توانند در راستای اهداف سیاست جمعی مانند مشارکت مالی، حفاظت از مصرف‌کنندگان و رعایت حریم خصوصی در فرایند پرداخت، به‌سوی ارز دیجیتال بانک مرکزی حرکت کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.