امنیت

فناوری اطلاعات

January 14, 2019
14:05 دوشنبه، 24ام دیماه 1397
کد خبر: 97143

اطلاعات کارجویان اینترنتی لو رفت!

اطلاعات بالغ بر ۲۰۰ میلیون نفر از جوانان چینی جویای کار که در وب سایت‌های اشتغال یابی ثبت نام کرده بودند، در یک حمله سایبری به سرقت رفته است.
 
این روزها که حفاظت از اطلاعات شخصی و حریم خصوصی کاربران از اهمیت خاص و بسزایی برخوردار شده است، متخصصان امنیت سایبری فعال در شرکت ها و وب سایت‌های مختلف به دنبال راهکارهایی برای افزایش امنیت سایبری درگاه‌های مورد استفاده خود و ایمن‌سازی پلت‌فرم‌های خود هستند اما با این حال می‌توان گفت هرروزه اخبار و گزارش‌های متعددی از گوشه و کنار جهان منتشر می‌شود که نشان می‌دهد هکرها با سوءاستفاده از آسیب‌پذیری و ضعف‌های امنیتی موجود در وب سایت، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های مختلف به اطلاعات شخصی، مالی و هویتی خیل عظیمی از کاربران و اعضای آنها نفوذ و دسترسی پیدا می‌کنند.
 
حالا جدیدترین گزارشی که در وب سایت هکرنیوز منتشر شده است، نشان می‌دهد که در یک حمله سایبری گسترده اطلاعات ۲۰۲ میلیون نفر از کاربران و جوانان چینی که همگی در وب سایت های کاریابی ثبت نام کرده و فعالیت داشته اند، به سرقت رفته و در دسترس هکرها و مجرمان سایبری قرار گرفته است.
 
این اطلاعات به سرقت رفته شامل اطلاعات شخصی و هویتی کاربران نظیر شماره شناسنامه و کد ملی، تاریخ تولد، نام و نام خانوادگی، شماره تماس، وضعیت تاهل، آدرس پست الکترونیکی (ایمیل)، آدرس پستی منزل و محل کار و شماره شناسه گواهینامه رانندگی آنها می‌شود.
 
این وب سایت‌های کاریابی چینی که برای جوانان جویای کار طراحی و توسعه داده شده است، علاوه بر ثبت اطلاعات فوق، رزومه های ضمیمه شده کاربران را نیز ثبت کرده بوده که شامل اطلاعات شخصی و خصوصی تری همچون علایق و سلایق شخصی، استعداد و توانایی های شغلی و کاری، تجارب کاری و سوابق تحصیلی آنها نیز می‌شده است.
 
کارشناسان فعال در حوزه امنیت سایبری با انتشار این خبر خاطرنشان کرده‌اند که هکرها و مجرمان سایبری با استفاده از یک آسیب پذیری و حفره امنیتی وب سایت های کاریابی اقدام به نفوذ و دسترسی به اطلاعات شخصی کارجویان کرده اند.
 
به گفته آنها، هنوز هدف و انگیزه هکرها برای سرقت اطلاعات کارجویان چینی مشخص نشده است اما به نظر می رسد که اطلاعات جوانان و فارغ التحصیلان چینی برای آنها از اهمیت خاص و بسزایی برخوردار بوده است که به یک وب سایت مربوط به کاریابی جوانان چینی حمله سایبری کرده و به داده‌های آنها دسترسی پیدا کرده‌اند.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.