تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 14, 2019
14:28 دوشنبه، 24ام دیماه 1397
کد خبر: 97151

ال‌مانیتور گزارش می‌دهد: فین‌تک های ایران به پیش می‌روند

شرکت­های فین‌­تک در ایران به‌ ­تدریج در حال تثبیت موقعیت خود هستند. توسعه‌­های داخل کشور این مساله را نشان می‌­دهد که فین‌­تک­‌ها که حالا تعدادی از آنان با عنوان پرداخت‌یار شناخته می‌شوند بخش مهمی از چشم‌­انداز خدمات مالی آتی در ایران خواهند بود.
 
به گزارش ال­مانیتور، انجمن فین­‌تک ایران در اوایل سال ۹۶ (مارس  ۲۰۱۷) به پیشنهاد ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین ایران، از سوی گروهی از شرکت­های فین­‌تک شکل گرفت. بعد از آن، فین­‌تک­‌ها به شرکت­ در روندهای طراحی چهارچوب­‌های رگولاتوری دعوت شدند تا بتوانند مستقیما بر هدایت عملیات آتی خود تاثیر بگذارند. این امر منجر به این شد که با توجه به بازخورد بازیکنان حوزه فین­‌تک، چهارچوب رگولاتوری برای عملیات پرداخت‌­یاران، سه بار از نو بازنویسی شود. آخرین نسخه از چهارچوب رگولاتوری توسط بانک مرکزی در اواخر مردادماه سال جاری منتشر شد که فین­‌تک‌­ها را به عنوان پرداخت‌­یار، معرفی می­‌کرد و طبق آن اولین تفاهم‌نامه‌های همکاری با آنان به امضا رسید.
 
میلاد جهاندار، مدیرعامل فین­‌تک باهمتا به عنوان اولین گروهی که این تفاهم‌نامه را امضا کرده‌است در گفت­‌وگو با ال­مانیتور می­‌گوید: «این تجربه‌­ای دست‌­اول بود، مسلما نقص­‌هایی دارد و هنور فاصله زیادی با آنچه ما در ذهن داریم. اما نکته بسیار مثبت آن این است که همکاری در بالاترین سطوح را رقم زده است».  او می­‌گوید این حرکت، کار برجسته و قابل توجهی بود که خوشبختانه پاسخی مثبت از سوی رگولاتور (بانک مرکزی) داشت و به نتایج قابل توافقی برای طرفین منجر شد.
 
باهمتا و پنج فین‌­تک دیگر، در شهریورماه گذشته توافق‌­نامه­‌ای را با شاپرک به عنوان بازوی اجرایی بانک مرکزی ایران در شبکه پرداخت، امضا کردند. این فین­‌تک­ها اولین شرکت­‌هایی بودند که به صورت رسمی کار خود را در چهارچوب قانونی بانک مرکزی ایران، آغاز کردند.
 
جهاندار در این زمینه اعلام می‌کند: «ما جزو اولین گروه­‌های استارت­‌آپی بودیم که از سوی دولت، به رسمیت شناخته شدیم و من فکر می­‌کنم این امر به خودی خود، بسیار پراهمیت است و نقطه مهمی برای تعامل بین دولت و استارت­‌آپ­ها در کشور است».
 
همانطور که جهاندار توضیح می‌­دهد، مساله‌­ای که آنها در راس مذاکرات با سرمایه­‌گذاران بالقوه به دنبالش بودند، انتقال تجربه و تخصص بود.  جهاندار«تجربه­‌ای» را «که در زمینه مدیریت شرکت در سطح بین‌­المللی، به ما انتقال دادند»، بسیار ارزشمند می­‌داند.
 
تحریم‌­های شدید آمریکا پس از خروج یک ­طرفه دونالد ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام در اردیبهشت ماه سال جاری بازی را تغییر داد؛ اما جهاندار بر این باور است که هر تهدید، فرصتی را نیز به همراه می­‌آورد.
 
جهاندار می‌­­گوید: «من به عنوان کسی که در این بازار کار می­‌کنم، می‌­توانم بدون اغراق بگویم که آینده‌­ای روشن برای فین­‌تک­‌های ایرانی می­‌بینم، به­‌ ویژه با در نظر گرفتن تعامل سازنده شکل­‌گرفته بین فین­‌تک­‌ها، بانک­‌ها و بانک مرکزی».
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،محمد جواد آذری جهرمی حدود یک ماه پیش این وعده را داد که امکان اتصال فین­‌تک­‌های ایرانی به سامانه شاهکار فراهم شود. شاهکار سامانه‌ای برای شناسایی آنلاین کاربران خدمات همراه است. این آخرین قدم مثبت است که به فین‌­تک‌­ها قدرت می‌­بخشد و باعث می‌­شود امنیت و اعتماد عمومی در این بخش  تقویت شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.