تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 14, 2019
14:50 دوشنبه، 24ام دیماه 1397
کد خبر: 97159

پس لرزه‌های تعطیلی دولت امریکا در دنیای فناوری

دامنه جنجال‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا این بار به‌طولانی‌ترین تعطیلات دولت در تاریخ این کشور رسیده است؛ موضوعی که به اعتقاد تحلیلگران مؤسسات مختلف پژوهشی، تأثیری نامناسب بر اقتصاد این کشور دارد و پس لرزه‌های آن علاوه بر بخش‌های شهری، توریسم و…، بر حوزه فناوری نیز بسیار تأثیرگذار بوده است.
 
دردسرهای کمپانی‌های فناوری
بتازگی «بلومبرگ» در گزارشی تحلیلی نگاهی به‌ وضعیت کمپانی‌های کوچک و بزرگ فناوری و استارتاپ‌ها پس از تعطیلی دولت امریکا داشته و در آن عنوان کرده است به گواه پژوهشگران، کمپانی‌های فناوری و تکنولوژی که با دولت امریکا ارتباط دارند و بخشی از خدمات و سرویس‌ها و محصولاتشان را در اختیار دولت قرار می‌دهند از تعطیلی طولانی دولت این کشور آسیب زیادی دیده‌اند و اگر این روند ادامه یابد با مشکلاتی جدی مواجه می‌شوند.
بلومبرگ گزارش داد این تعطیلی که از 22دسامبر آغاز شده و به‌نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها پایان پذیرد، می‌تواند تأثیرات منفی جبران‌ناپذیری بر عملکرد این شرکت‌ها داشته باشد. از این کمپانی‌های فناوری می‌توان به اوبر(Uber) و Lyft اشاره کرد.
طبق این گزارش، از آنجا که کارمندان دولت بخش عمده مشتریان این شرکت‌های حمل و نقل آنلاین را تشکیل می‌دهند، این کمپانی‌ها ضرر زیادی از تعطیلی دولت دیده‌اند. البته برخی دیگر این نظر را ندارند و معتقدند این تعطیلی به کسب و کار این تاکسی‌های اینترنتی رونق می‌بخشد چرا که بسیاری از کارمندان دولت که در وضعیت بلاتکلیف و مبهمی قرار دارند، متقاضی کار در اوبر و لیفت هستند و به این ترتیب درآمد این کمپانی‌ها بالا می‌رود. گفتنی است که با تعطیلی دولت، 800هزار کارمند بیکار شده‌اند و برخی هم به‌دنبال شغل جدید هستند.
بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از«مورگان استنلی»، یکی از تحلیلگران ارشد نوشت: کمپانی‌های نرم افزاری از این تعطیلی آسیب فراوانی می‌بینند و در این میان شرکت‌هایی که سال مالی آنها در دسامبر به پایان رسیده است، عملاً درصد زیادی از درآمد خود را که از طریق دولت به دست می‌آوردند، در نتیجه این تعطیلی از دست دادند.
این پژوهشگر همچنین یک لیست از کمپانی‌های نرم افزاری با داد و ستد بالا با دولت را ارائه داده و عنوان کرده است که کمپانی امنیت سایبری ForeScout در صدر این لیست قرار دارد. وی اعتقاد دارد این کمپانی 28درصد درآمد خود را از داد و ستد با دولت فدرال و آژانس‌های محلی و ایالتی به دست می‌آورد که این تعطیلی دولت عملاً مانع تحقق این درآمدها شده است.
به‌گفته «مورگان استنلی»، کمپانی Pivotal نیز یکی دیگر از کمپانی‌های موجود در این لیست محسوب می‌شود که امسال با کاهش 10درصدی درآمد مواجه شده است. شرکت Red Hat نیز که اخیراً توسط کمپانی IBM خریداری شده، در سه سال اخیر یک دهم درآمدش از محل تبادل محصولات و سرویس‌ها با دولت تأمین شده است و حالا این تعطیلی برایش مشکلات فراوانی ایجاد کرده است.
همچنین تحلیل‌ها نشان می‌دهد کمپانی‌هایی مانند اوراکل و مایکروسافت برای درآمدزایی به دولت اتکای زیادی دارند و از آنجا که تعطیلی دولت امریکا این بار طولانی شده این کمپانی‌ها نگران وضعیت خود هستند. هرچند مایکروسافت و اوراکل درآمد خود از مشتریان دولتی را فاش نکرده‌اند ولی «مورگان استنلی» تخمین می‌زند که 15درصد از درآمد اوراکل از آژانس‌های دولتی تأمین می‌شود و این رقم برای مایکروسافت به 9درصد می‌رسد.NetApp نیز یک کمپانی سخت افزاری است که 10 تا 15درصد از درآمد خود را از بخش دولتی کسب می‌کند هرچند این کمپانی هم دراین باره هیچ اظهارنظری تاکنون نکرده است.
 
شکست جدی 5G در امریکا
بیش از 20 روز از تعطیلی دولت امریکا گذشته و بخش فناوری این کشور تأثیر حاصل از این اتفاق را به خوبی لمس می‌کنند. به همین دلیل هم طرفداران فناوری شاهد رونمایی از گجت‌های جالب توجه کمتری در چند ماه آینده خواهند بود. اما چرا؟ موضوع اینجاست که در امریکا هر گجت و وسیله مرتبط با اینترنت و هر محصولی که یک فرستنده یا دریافت‌کننده امواج، اینترنت و… در ساخت آن به کار رفته، تنها با دریافت گواهی(سرتیفیکیشن) محصول از کمیسیون ارتباطات فدرال(FCC) امریکاست که می‌توانند راهی بازار شوند و حالا با تعطیلی دولت، امکان صدور چنین گواهی‌هایی وجود ندارد. به این ترتیب محصولاتی مانند تلفن همراه، تبلت، روترهای وای فای و گجت‌ها و وسایل متعددی که با اینترنت اشیا(IOT) کار می‌کنند، سنسورهای ویژه صرفه‌جویی در مصرف آب و گاز و… در خانه‌های هوشمند و محصولات جدیدی که در این حوزه تولید شده‌اند نمی‌توانند راهی بازار شوند.
وسایل مرتبط با سلامت و دنیای پزشکی که به اینترنت متصل می‌شوند هم علاوه بر FCC باید یک گواهی از سازمان غذا و دارو دریافت کنند و تعطیلی این سازمان ورود چنین محصولاتی را به بازار با مشکل مواجه می‌کند. با تعطیلی سازمان غذا و دارو، تولید داروهای جدید نیز تعطیل شده و این موضوع نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرده است. کمپانی‌های بزرگی مانند اپل، سامسونگ و سونی نیز از تعطیلی دولت امریکا خوشحال نیستند چرا که محصولاتشان برای گرفتن گواهی از FCC باید در انتظار بماند و این به معنای از دست دادن بخشی از بازارهای جهانی محسوب می‌شود.
تعطیلی کمیسیون ارتباطات فدرال، اداره غذا و دارو و سایر آژانس‌های امریکا که گواهینامه امنیت وسایل و تجهیزات الکترونیکی را صادر می‌کنند، بر راه‌اندازی نسل جدید شبکه‌های وایرلس همچون تکنولوژی نسل پنجم شبکه تلفن همراه(5G)که ضامن سرعت بیشتر است نیز تأثیرگذار است. این موضوع از آنجا برای امریکا اهمیت زیادی دارد که این کشور مدعی پیشتازی در فناوری5G در جهان است و این تعطیلی می‌تواند یک شکست بزرگ را برای امریکا رقم بزند. مجمع صنایع مخابراتی و ارتباطی امریکا نیز اعلام کرد که تعطیلی دولت بر پیشرفت تکنولوژی اینترنت اشیا(IOT) تأثیرگذار است چرا که توسعه این فناوری وابسته به 5G، به گواهی‌هایی از کمیسیون ارتباطات فدرال(FCC) نیاز دارد که این تعطیلی مانع ارائه چنین گواهی‌هایی می‌شود.
 
بهشت هکرها
تأثیر تعطیلی امریکا بر امنیت سایبری این کشور را نیز نمی‌توان نادیده گرفت چرا که 85درصد از کارمندان مؤسسه ملی استاندارد و تکنولوژی امریکا و تقریباً 45 درصد از کارکنان آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌ها در تعطیلی به سر می‌برند و عملاً بسیاری از تحلیلگران معتقدند ترامپ امریکا را به بهشتی برای هکرها تبدیل کرده است.
تعطیلی دولت امریکا باعث شد تا امنیت بسیاری از وب سایت‌های رسمی پایین بیاید یا اینکه از دسترس خارج شوند چرا که گواهی‌های تأمین امنیت این وب سایت‌ها تاریخ انقضا دارد و حالا بیش از 80 گواهی امنیتی که پیش از این برای وب سایت‌های دولتی صادر شده بود، منقضی شده است. این وب سایت‌ها از دسترس خارج شده‌اند یا در معرض خطر حمله هکری هستند.ناسا، وزارت دادگستری امریکا و بخش تجدیدنظر در پرونده‌های حقوقی و سایت‌های مربوط به آن از وب سایت‌هایی محسوب می‌شوند که از دسترس خارج‌ شده‌اند. دوربین اصلی تلسکوپ فضایی هابل که از ستارگان و کهکشان‌ها عکس می‌گیرد به‌دلیل بروز مشکلات ناشی از تعطیلی دولت امریکا و آژانس فضایی امریکا شکست چرا که بسیاری از کارمندان ناسا نتوانستند در محل کار خود حاضر شوند. هک اطلاعات کارمندان ناسا نیز بخش دیگری از پس لرزه‌های تعطیلی دولت ترامپ و کاهش امنیت سایبری ناشی از آن محسوب می‌شود.
 
ناکامی پنتاگون در پروژه هوش مصنوعی
تعطیلی دولت امریکا نه تنها در زندگی مردم تأثیرگذار بوده و در حوزه فناوری و اقتصاد، توریسم و… نیز تأثیر داشته، بلکه پنتاگون نیز از تأثیر این تصمیم ترامپ بی‌نصیب نمانده است.
پنتاگون که یک برنامه جدی برای سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی دارد و تاکنون نیز10 میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است با تعطیلی دولت به مانعی جدی برخورد کرده است چرا که به گفته تحلیلگران، تا زمان فعالیت دوباره دولت امریکا، غول‌های فناوری در این زمینه با پنتاگون همکاری نخواهند داشت و این به معنای سرگردان ماندن یک سرمایه 10میلیارد دلاری است. برخی نیز معتقدند اگر این تعطیلی ادامه دار باشد احتمالاً سرمایه‌گذاران از ادامه همکاری صرفنظر خواهند کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.