اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 15, 2019
10:00 سه شنبه، 25ام دیماه 1397
کد خبر: 97185

گزارش مناظره مومن نسب و امیرناظمی

 
 
معاون وزیر ارتباطات در خصوص فیلترینگ اینیستا گرام و پلتفرهای دیگر گفت : زمانی که یک پلتفرم را فیلتر می کنیم مجددا کاربران به پلتفرم جدید مهاجرت می کنند و این چرخه می تواند برای همیشه ادامه یابد و چه بسا با نصب فیلتر شکن چالش و مشکلاتی عدیده دیگری به حوزه امنیتی و بد افزاری فناوری اطلاعات تحمیل می شود.
 
 
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران : رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه در خصوص فضای مجازی و مدیریت آن و همچنین در خصوص فیلترینگ اینیستاگرام با روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی و سایر حضار به گفتگو و مناظره  پرداختند .
 
امیر ناظمی ، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به جنبه های مثبت و منفی فضای مجازی گفت : اینیستاگرام نیز مانند همه پلتفرم ها نکات ضعف و قوتی دارد و حدود 40 درصد از کاربران ایرانی از شبکه اجتماعی اینیستا گرام استفاده می کنند و 25 میلیون صفحه ایرانی در این پلتفرم وجود دارد و در واقع دومین اپلیکیشن پر کاربرد در کشور بعد از تلگرام اینیستا گرام است .
 
وی با اشاره به تفاوت اینیستاگرام با سایر شبکه های اجتماعی گفت : این شبکه اجتماعی معطوف به سبک زندگی افراد است و در حالی که سایر شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر و فیس بوک بیشتر به جنبه های خبری و سیاسی می پردازند .و تعداد کاربرانی که فالوئرهایی بالاتر از 20 هزار دارند به عدد قابل توجهی می رسد و این اعداد و ارقام نشان دهنده تعدد و تنوع بازیگران این شبکه اجتماعی است.
 
امیر ناظمی در پاسخ به سوال فیلترینگ اینسیتا گرام گفت : ما نمی گوییم که سوشال نتورک خوب است یا بد و ما حافظ منافع این اپلیکیشن و شرکت ارائه دهنده آن نیستیم و اگر بخواهیم بحث آسیب شناسی در خصوص  ارائه دهیم شاید در برخی از موارد به نقطه نظر مشترکی برسیم. ما می گوییم راه حلی که شما تحت عنوان فیلترینگ ارائه می دهید یک راه حل ناکارآمد و شکست خورده است .
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اعلام نارضایتی از پیاده کردن سناریوهای مشترک در خصوص فیلترینگ ادامه داد : زمانی که پلتفرم وایبر فیلتر شد میلیون ها کاربر به یک شبکه اجتماعی دیگری مهاجرت کردند و حجم عظیمی از دیتا و در واقع بیگ دیتا در یک جایی متمرکز شد و این کاری ضد امنیتی و خطرناک است و ما نمی خواهیم با فیلترینگ پلتفرم های مختلف این سناریو مجددا تکرار شود .
 
وی در ادامه با تشبیه سوشال نتورک به آیینه یک جامعه گفت : وقتی از بخش هایی از جامعه یا شبکه اجتماعی ناراضی هستیم نباید آیینه را بشکنیم و از اساس منکر آن شویم بلکه باید با ریشه یابی صحیح سعی در برطرف کردن آن مشکل نماییم .
 
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به 4 آسیب در حوزه فیلترینگ گفت : زمانی که ما یک  پلتفرم را فیلتر می کنیم مجددا کاربران به یک پلتفرم جدید نقل مکان می کنند و این چرخه می تواند برای همیشه ادامه یابد و تبدیل به چالش جدیدی شود .
 
امیر ناظمی فیلتر شکن را آسیب جدی ناشی از تبعات فیلترینگ دانست و افزود : آمار به خوبی نشان می دهد که کاربران به محض اعمال فیلترینگ به سراغ نصب فیلترشکن می روند و فیلتر شکن در واقع تهدیدی برای امنیت داده های تک تک کاربران یک جامعه است و می تواند تبدیل به جاسوس افزار و بد افزار شود و به رصد و جمع آوری و تحلیل داده های کاربران بپردازد .
 
وی با بیان اینکه محل دستور و اعمال فیلترینگ وزارت ارتباطات نیست گفت : اعمال فیلنرینگ مصداق ناتوانی در مواجه با تکنولوژی و فناوری است و  تعداد زیادی از افراد کسب و کارشان و محل کسب روزی خود را بر روی این پلتفرم ها پیاده سازی کرده اند و با فیلتر کردن این شبکه های اجتماعی آسیب جدی به این کاربران وارد می شود
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با انتقاد از یکسان سازی فرهنگی گفت : می بایست تنوع و تفاوت دیدگاه ها را بپذیریم و ببینیم که در دنیا با این مساله چگونه برخورد شده است به طور قطع در کشورهای دیگر به تضاد های فرهنگی در این خصوص رسیده اند اما توانسته اند با ارائه راهکار مناسب به صورت بهینه از فناوری و فضای مجازی استفاده کنند  
 
امیر ناظمی با انتقاد از انحصار گرایی و تاکید بر انحصار زدایی در فضای رسانه ای کشور گفت : ما در دوران فناوری اطلاعات زندگی می کنیم و شهروندان دیجیتالی نیاز به آموزش دارند و اگر بخواهیم مدام با سیاه نمایی و برجسته کردن آسیب های شبکه های اجتماعی سعی در القاء یک طرز تفکر داشته باشیم راه به خطا رفته ایم چون کاربران متوجه منافع آن هستند و باید بپذیریم که شبکه های اجتماعی مطلقا سیاه و سفید نیستند بلکه خاکستری هستند .
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تولید محتوا را به عنوان یکی از سیاست های مهم دولت در عرصه فناوری اطلاعات دانست و افزود : راه حل این است که بتوانیم با تولید محتوای مناسب به رقابت با رقبای خارجی بپردازیم  و همچنین با تولید محتوای بومی فرهنگ اصیل اسلامی – ایرانی را در فضای مجازی تقویت کنیم .
 
وی در ادامه با گفتن اینکه فضای مجازی مساوی با اینیستا گرام و تلگرام نیست خاطر نشان کرد : مخالفین و موافقین فیلترینگ در ایده ال ها نقطه نظر مشترکی دارند و همه ما می خواهیم که فضای مجازی ایمنی را در کشور داشته باشیم اما راه حل ها برای رسیدن به این مدینه فاضله متفاوت است .فضای مجازی تهدید نیست و طبق آمار بیشترین استفاده کاربران ایرانی از اپلیکیشن های خدماتی است و اینها جنبه های مثبت این حوزه است .
 
امیر ناظمی با اشاره به تعداد اپلیکیشن های ایرانی موجود در کشور گفت : در ابتدای دولت حدود 400 اپلیکیشن وجود داشت اما امروز قریب به 250 هزار اپلیکیشن ایرانی در کشور تولید و به بهره‌برداری رسیده است و نباید این نتایج مفید نادیده انگاشته شود و سال پیش اپلیکشن وییز و گوگل مپ بیشترین سهم بازار را در حوزه نقشه داشت اما خوشحالیم که اعلام نماییم امروز اپلکیشن های بومی نقشه‌خوان حدود 50 درصد سهم بازار داخلی را به خود اختصاص داده‌اند .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.