تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 15, 2019
15:17 سه شنبه، 25ام دیماه 1397
کد خبر: 97201

اقدام مشکوک گوگل در برابر تبلیغات حاوی کلمه «اتریوم»

یک استارتاپ مبتنی بر اتریوم در صربستان در اوایل این هفته، متوجه شد تبلیغاتش در گوگل در موارد خاصی نمایش داده نشده‌‌اند. زمانی که شرکت این مورد را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهد، پی می‌برد که کلید واژه‌ی «Ethereum» به طور کلی در گوگل ادز (Google Ads) ممنوع شده و به کاربران در این پلتفرم سرویس داده نمی‌شود.
 
چرا شرکت‌ها با تبلیغات گوگل مربوط به اتریوم مشکل دارند؟
این استارتاپ در طی چند روز گذشته برای برقراری ارتباط با گوگل تلاش کرده تا شاید توضیحی راجع به حذف تبلیغات مربوط به اتریوم دریافت نماید. یکی از نمایندگان این استارتاپ در ۱۲ ژانویه اعلام کرد که گوگل به آنها پاسخی نداده و اینچنین نوشت:
 
ما در شش ماه گذشته از گوگل ادز برای افزایش بازدید سرویس‌های ممیزی قرارداد هوشمند خود استفاده می‌کردیم تا اینکه در چند روز گذشته متوجه تغییر عجیبی شدیم. به نظر می‌رسید گوگل کاملا کلیدواژه‌ی اتریوم را در لیست سیاه خود قرار داده است و از نهم ژانویه تمامی کلیدواژه‌هایی که شامل اتریوم بودند در کمپین‌های ما، تبلیغات را نشان نمی‌دادند.
 
اقدام مشکوک گوگل در برابر تبلیغات حاوی کلمه «اتریوم»
 
به نظر می‌رسد شرکت گوگل به طور کلی تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال و یا اتریوم را در لیست سیاه خود قرار نداده بلکه به علت شمار زیادی کلاه‌برداری و عملیات جعلی‌ای که در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۸ مشاهده کرده، با احتیاط و آهسته به سمت مجوز انتشار این تبلیغات می‌رود.
 
گوگل در سپتامبر ۲۰۱۸ تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال را پس از ممنوع اعلام کردن آنها در مارس ۲۰۱۸، در پلتفرم خود از سر گرفت. اسکات اسپندر (Scott Spender) مدیر اجرایی این شرکت، پس از آنکه غول موتور جستجو در ماه مارس تبلیغات حوزه‌ی ارزهای دیجیتال را به شدت ممنوع اعلام کرد، گفت:
 
ما گوی بلورین پیش‌گویی نداریم و نمی‌دانیم آینده‌ی ارزهای دیجیتال به چه سمتی می‌رود. اما به اندازه‌ی کافی آسیب به مشتریان و یا پتانسیل آسیب به آنها را دیده‌ایم و می‌دانیم این حوزه‌ای است که باید بسیار با احتیاط با آن برخورد کنیم.
 
در آن زمان تحلیلگران اظهار کردند که گوگل تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال را به خاطر جریان تبلیغاتی مرتبط با کلاه‌برداری بر روی این پلتفرم ممنوع کرده است. پنج ماه بعد، دستورالعمل اکیدی به عموم ابلاغ شد و  غول تکنولوژی شروع به مجوز دادن تبلیغات کریپتو اما اینبار به تعداد محدودی شرکت کرد.
 
گوگل برای اطمینان از اینکه هیچ تبلیغات مرتبط با کلاه‌برداری منتشر نمی‌شود؛ اظهار کرد که تمامی تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال را به دقت ارزیابی کرده و تنها به تعدادی از تبلیغات در این حوزه مجوز انتشار خواهد داد.
 
ممکن است برنامه‌های تبلیغاتی استارتاپ‌ها و شرکت‌های تازه‌ کار در اکوسیستم کریپتو، با در نظر گرفتن اینکه گوگل بسیار محتاطانه تنها به بخش کوچکی از تبلیغات ارزهای دیجیتال در آینده‌ی نزدیک و قابل پیش‌بینی در پلتفرم خود مجوز نشر می‌دهد، توسط این شرکت پذیرفته نشوند.
 
از گوگل انتظار پذیرش تبلیغات زیادی را نداشته باشید
عدم تایید تبلیغات گوگل تنها محدود به اتریوم و دیگر جوامع کریپتو نیست. این استارتاپ مبتنی بر اتریوم اعلام کرد:
 
ما نگران این هستیم که گوگل اتریوم را به دلایل خاصی مورد هدف قرار داده و می‌خواهد ببیند آیا ما به عنوان یک انجمن قادریم بر تیم گوگل ادز فشار آورده تا سیاست‌ کلمات کلیدی خود را طوری تنظیم کند که حداقل توضیح منطقی‌ای برای چنین مقررات تبعیض‌آمیزی داشته باشد.
 
گوگل به احتمال زیاد تا زمانی که جامعه‌ی کریپتو قدرت کافی برای تشخیص کلاه‌برداری‌ها و تبلیغات مربوط به فعالیت‌های جعلی را بدست آورد، نسبت به پذیرش تبلیغات ارزهای دیجیتال محتاطانه عمل خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.