باندپهن

January 18, 2019
19:27 جمعه، 28ام دیماه 1397
کد خبر: 97267

گزارش مرکز پژوهش‌ها نشان داد: کاهش سود شرکت زیرساخت در سال آینده

سود دولت از فعالیت‌های شرکت ارتباطات زیرساخت در سال آینده ۲۴ درصد کاهش می‌یابد.
 
بررسی ردیف‌های بودجه و مقایسه آنها با سال جاری نشان می‌دهد، درآمدهای دولت از وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌هایش در سال آینده ۷.۵ درصد کاهش می‌باید؛ که یکی از موارد اصلی این کاهش، سود سهام شرکت زیرساخت است. این در حالی است که به نظر می‌رسد با روند افزایشی مصرف دیتا در کشور، سود شرکت زیرساخت نباید کمتر از سال جاری باشد . اما مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود کاهش سود دولت در این زمینه را دور از انتظار دانسته است. بخش‌های دیگری از گزارش مرکز پژوهش‌ها که پیش‌تر توسط پیوست بررسی و منتشر شده بود نیز نشان می‌داد که درآمدهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۹۸ نسبت به سال جاری نزدیک ۸ درصد کاهش خواهد یافت.
از موارد دیگری که در بودجه سال آینده روند کاهشی دارد، درآمد حاصل از نامبرینگ است که نسبت به بودجه سال جاری کاهش ۵۷ درصدی داشته و درآمد حاصل از حق استفاده از  فضای فرکانس رادیویی نیز ۵۴ درصد کم شده است. از نظر مرکز پژوهش‌های مجلس، گرچه این ردیف‌های درآمدی، به احتمال زیاد محقق می‌شوند؛ اما با توجه به اشباع نسبی بازار تلفن همراه، چنین کاهشی، طبیعی است.
همچنین جداول بودجه سال ۹۸ نشان می‌دهند سود سهام فرودگاه بین‌المللی پیام نیز به میزان ۲۵ درصد نسبت به بودجه سال جاری کاهش خواهد یافت.
از نکات دیگر ردیف‌های درآمدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به صفر رسیدن درآمد حاصل از خدمات عمومی اجباری روستایی است. طبق تحلیل مرکز پژوهش‌ها این درآمد در پروانه اپراتورهای تلفن همراه، درآمدی است که طبق پروانه از محل درآمدهای تلفن همراه به سازمان تنظیم مقررات داده می‌شود؛ اما بررسی پروانه‌های فعالیت اپراتورهای تلفن همراه نشان می‌دهد که درآمدهای خدمات دسترسی اینترنتی و ارتباطات ثابت در زمره درآمدهای خدمات اجباری روستایی محسوب نمی‌شود. به این ترتیب با انتقال خدمات ارتباطی نظیر تماس صوتی به پروتکل‌های اینترنت درآمدهای خدمات اجباری روستایی کاهش خواهد یافت. از این منظر پروانه اپراتورها در مرحله تمدید نیازمند بازبینی است تا به توسعه ارتباطات در مناطق روستایی آسیب وارد نشود.
 در حالی که درآمد خدمات عمومی اجباری روستایی در بودجه سال ۹۸ صفر شده است در جدول اعتبارات متفرقه، اعتبارات توسعه متوازن خدمات زیربنایی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق محروم، روستایی و کمتر توسعه یافته و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر نسبت به سال جاری ۵۰ درصد افزایش یافته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.