اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 21, 2019
18:03 دوشنبه، 1ام بهمنماه 1397
کد خبر: 97324

روابط عمومی وزارت ICT: آماده ایم با رسانه ملی درباره اکوسیستم کودک ‌ونوجوان در فضای مجازی مذاکره کنیم

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به صحبت های اخیر معاون صدای صداو سیما گفت: وزارت ارتباطات وارد حوزه تولید محتوای کودک نشده است. اما باید برای رسیدن به فهم مشترک درباره اکوسیستم کودک ‌ونوجوان در فضای مجازی صدا و سیما بیایند با هم مذاکره کنیم و امکانات موجود را روی هم بگذاریم.
به گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید جمال هادیان رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات در گفتگویی با روزنامه شهروند تصریح کرد: حمید شاه‌آبادی اخیرا صحبت‌هایی داشتند درباره این‌که وزارت ارتباطات به واسطه این‌که زیرساختی را برای اینترنت کودک فراهم کرده، نباید وارد کار تولید محتوا در این حوزه شود.
 
هادیان با تاکید بر اینکه وزارت ارتباطات وارد حوزه تولید محتوای کودک نشده است، گفت: براساس آمارها بیش از ٨٠‌درصد محتوای فضای مجازی که کودکان‌مان از آن استفاده می‌کنند یا غیر بومی است یا به سن آنها اختصاص ندارد و نهادهایی مانند صداوسیما، آموزش‌وپرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت ورزش و جوانان، ارشاد و سازمان‌های فرهنگی که تعدادشان زیاد است و وظیفه تولید محتوا در این حوزه را دارند تاکنون یا قدمی در این فضا برنداشته‌اند یا اگر کاری کرده‌اند، عقیم و نیمه‌کاره بوده و در نتیجه نگرانی مشترک همه ما درباره کودکان و نوجوانان تاکنون بی‌پاسخ مانده است.
 
وی با بیان اینکه تا کنون نگاه درستی به این فضا انجام نگرفته و باری بر زمین بوده است، افزود: حتما آقای شاه‌آبادی و صداوسیما هم دغدغه دارند اما باید برای رسیدن به فهم مشترک درباره اکوسیستم کودک ‌ونوجوان در فضای مجازی بیایند با هم مذاکره کنیم و امکانات موجود را روی هم بگذاریم.
 
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات با تاکید بر اینکه وظیفه وزارت ارتباطات تامین زیرساخت است و در حال حاضر بیش از 60 درصد روستاهای کشور به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند، گفت: ما در این بخش رشد زیادی داشته‌ایم؛ اما با وجود این پیشرفت، محتوای درستی نداریم و در حقیقت روند کاریکاتورگونه‌ای را طی کرده‌ایم.
 
وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری و رییس‌جمهوری هم در این حوزه مطالبه دارند، افزود: همین هم عاملی بود که وزارت ارتباطات تصمیم بگیرد زنجیره تولید محتوا را اصلاح کند.
 
هادیان با اشاره به زنجیره تولید محتوا برای گروه کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: این زنجیره حلقه‌های مختلفی دارد؛ حلقه اول کودکان و نوجوانان هستند و ابتدا باید دید نظرشان چیست و چه چیزی را دوست دارند. حلقه بعدی معلمان وکسانی هستند که در چرخه آموزشی حضور دارند. آنها باید چشم‌های ناظر داشته و مطلع باشند که فرزندان‌شان از چه چیزی استفاده می‌کنند و حلقه سوم پدیدآورندگان آثار هستند، اعم از سینماگران، انیمیشن‌سازان ، اهالی فرهنگ و هنر و تولید محتوا و در نهایت حلقه چهارم سکوهای توزیع و پخش است که وزارت ارتباطات می‌خواهد ارتباط این حلقه‌ها را تکمیل کند.
 
رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات  با اشاره به اینکه در حلقه اول زنجیره با نوجوانان صحبت کردیم و طی نظرسنجی نظرشان را جویا شدیم، گفت: پس از آن با ناظران صحبت کردیم وایده‌ها را برای تولید محتوا به سرمایه‌گذاران وصل کردیم و بعد به سکوهای توزیع و پخش گفتیم تا عید ٩٨ اپلیکیشن اختصاصی و توزیع و پخش برای بچه‌ها تولید کنید. تا به حال در کشور چنین فضایی وجود نداشته است.
 
وی با بیان اینکه صداوسیما اشتباه استراتژیکی دارد که می‌گوید هیچ‌کس حق تولید ندارد و ایده‌ها را نمی‌پذیرد، افزود: اگر کسی در شهری دور ایده‌ای داشته باشد، دیده نمی‌شود. ما در مقابل صداوسیما نیستیم. همه باید با هم کمک کنیم تا انحصارها شکسته شود.
 
هادیان تصریح کرد: در حال حاضر به جشنواره کودک آنلاین که مشغول انجام کارهای آن هستیم ١١٢٠ ایده و فیلم ارسال شده است. این کار می‌تواند عامل اشتغالزایی باشد و باید همه به شکل‌گیری‌اش کمک کنند.
 
 بر اساس این گزارش، در چند روز گذشته فیلمی از حمید شاه آبادی معاون صدای رسانه ملی  در فضای مجازی منتشر شد که طی سخنرانی‌اش حوزه کودک ‏و نوجوان را حوزه‌ای تخصصی دانسته و از کسانی که در این حوزه تخصص و مسئولیتی ندارند خواسته پایشان ‏را از این حوزه بیرون بکشند: «وزارتخانه‌ای که وظیفه‌اش ایجاد زیرساخت فضای مجازی است، حق ندارد وارد ‏محتوای تولیدی حوزه کودک شود. این حوزه بسیار تخصصی است. نباید کسانی به واسطه این‌که امکانات ‏زیرساختی در اختیارشان است وارد حوزه تولید محتوا شوند و باید مقابل این مسأله ایستاد.» ‏
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.